The training of the medical students of Guantánamo for the radiological diagnosis of respiratory diseases
Keywords:
EDUCATION, MEDICAL, DIAGNOSTIC IMAGING, CLINICAL COMPETENCEAbstract
Background: the graduation of a competent general practitioner is a social requirement. Among his competences the physician must know how to make the radiology diagnosis of respiratory diseases.
Objective: to devise a system of activities to foster the training of sixth-year medical students of the Faculty of Medical Sciences of Guantánamo, to make the diagnosis of respiratory diseases, included in the syllabus of Internal Medicine, by means of chest radiography.
Methods: a descriptive, prospective and cross-sectional study was carried out at the faculty declared in the objective, with a random sample of 25 students of the sixth year of Medicine, during the academic year 2017-2018. The following variables were characterized: training, competences, students’ expectations concerning the topic. A system of teaching activities was implemented aimed at their training.
Results: more than 40 % of the students demonstrated an inadequate level of training to make the diagnosis of respiratory diseases, included in the syllabus of Internal Medicine of the sixth year of Medicine, by means of chest radiography. The percentage decreased significantly with the application of the devised system of teaching activities.
Conclusions: the need for training the students in the diagnosis of respiratory diseases by means of chest radiography was supported. A system of teaching activities was designed to make possible this purpose.
Downloads
References
Ministerio de Salud Pública. Comisión nacional de carrera. Plan de Estudios D. Modelo del profesional para la formación de médicos. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2015.
Ministerio de Salud Pública. Dirección de Registros Médicos y Estadísticas de Salud. Anuario estadístico de salud 2016 [en línea]. Cuba: MINSAP; 2017.p. 27. Disponible en: http://www.sld.cu/sitios/dne/.
Elías K. Estado actual de la preparación del médico general para una atención médica integral. IV Jornada Científica de Educación Médica 2015, Edumed [en línea]. La Habana: MES; 2015 [citado 22 de febrero 2019]. Disponible en: http://www.edumed2015.sld.cu/index.php/Edumed/2015/paper/view/196/58.
Barrera Jay ZL. Una metodología para el desarrollo de la habilidad diagnóstico imagenológico en el estudiante de la carrera de medicina. [Tesis doctoral]. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas; 2017 [citado 22 de febrero 2019]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=645.
Elías Sierra R. Una metodología para el desarrollo de la habilidad atención médica integral en el médico general en formación inicial. [Tesis doctoral]. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas: La Habana; 2017, [citado 22 de febrero 2019]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=646.
Ministerio de Salud Pública. Programa del internado rotatorio para la carrera de Medicina. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2015.
Ministerio de Salud Pública. Programa de la Propedéutica clínica y Semiología médica. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2015.
Ministerio de Salud Pública. Programa de la asignatura Medicina Interna. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2015.
Christiansen JM, Gerke O, Karstoft J, Andersen PE. Poor interpretation of chest X-rays by junior doctors. Dan Med J [revista en internet]. 2014 [citado 22 de febrero 2019]; 61(7): A4875. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25123122.
Aguirre E, Raquel L, Rodríguez S, Sierra Basto G. Competency in chest radiography. J Gen Intern Med [revista en internet]. 2006 [citado 22 de febrero 2019]; 21(5): 460-465. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16704388.
Erguera ALR, Santos RMN, Sierra BG. Evaluación de la identificación de signos en radiografía de tórax en estudiantes de medicina. Investigación en Educación Médica [revista en internet]. 2017 [citado 22 de febrero 2019]; 7(27): 8–13. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007505717302089.
Salajegheh A, Dolan-Evans E, Pakneshan S. A combination of traditional learning and e-learning can be more effective on radiological interpretation skills in medical students. BMC Medical Education [revista en internet]. 2016 [citado 22 de febrero 2019]; 16(1): 46. Disponible en: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909 -016-0569-5.
O’Brien C, Shelmerdine SC. Medical students’ attitudes towards radiology teaching. Eur Radiol [revista en internet]. 2014 [citado 22 de febrero 2019]; 2012(2012). Disponible en: https://posterng.netkey.at/esr/viewing/index.php?module=viewing_poster&doi=10.1594/ecr2012/C-0298.
Losada Guerra JL. El desarrollo de la habilidad profesional generalizada solucionar problemas clínicos en la carrera de Medicina [Tesis doctoral]. Sancti Spíritus, Cuba: Universidad “José Martí Pérez”; 2018. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=619.
Loy CT, Irwig L. Accuracy of diagnostic tests read with and without clinical information: A systematic review. JAMA. [revista en internet]. 2014 [citado 22 de febrero 2019]; 292(13): 1602-9. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15467063.
Suárez Rivero B, Argudin del Pino Y, Suárez Rivero A,Rosell Suárez A, Reyes Hernández D. Certeza diagnóstica mediante interrogatorio y examen físico en estudiantes de Medicina Interna. Revista Cubana de Medicina Militar [revista en internet]. 2018 [citado 22 de febrero 2019]; 47(1): 12-22. Disponible en: http://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/76.
Ministerio de Salud Pública. Objetivos de trabajo y criterios de medida para el año 2019 [en línea]. La Habana: MINSAP; 2019. [citado 22 de febrero 2019]. Disponible en: http://files.sld.cu/editorhome/files/2019/01/objetivos-Minsap-2019.pdf.
Martínez González A, Lifshitz Guinzberg A, Trejo Mejía JÁ, Torruco García U, Fortoul van der Goes TI, Flores Hernández F, et al. Evaluación diagnóstica y formativa de competencias en estudiantes de medicina a su ingreso al internado médico de pregrado. Gac Med Mex. [revista en internet]. 2017 [citado 22 de febrero 2019]; 153(1): 6-15. Disponible en: http://www.anmm.org.mx/publication/314209733_Evaluacion_diagnostica_y_ formativa_de_competencias_en_estudiantes_de_medicina_a_su_ingreso_al_internado_medico.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.