Peculiarities of the project of professional life in students of medicine
Keywords:
STUDENTS, TEACHERS, HEALTH SERVICEAbstract
Background: the project of professional life is a category of the personality that defines the goals and aspirations of the individual in the work context.
Objective: to characterize the peculiarities of the project of professional life in students of medicine.
Methods: a descriptive study was carried out at the "Mariana Grajales Coello” Faculty of Medical Sciences of the University of Medical Sciences of Holguín, from January through December of 2018. The sample was selected through a non-probabilistic sampling and was made up of 224 students, 65 graduates, 24 executives and 89 professors. For the development of the scientific tasks, different theoretical and empirical methods were combined. For processing the information descriptive statistics was used by means of percentage analysis.
Results: the majority of the students (84,4 %) and graduates (89,2 %) approach the conceptualization about the professional life project, assure that it is necessary to have it prepared and recognize that in the medicine major actions are carried out to guide them. Both state as difficulties the lack of interest and motivation of the students and graduates. The students have difficulties in the content and structure of the professional life project. The teachers lack training to deal with the problem.
Conclusions: inadequacies in the formation of the professional life project were identified. It is necessary that the professors of medicine work on the subject.
Downloads
References
Díaz Madero E. Herramientas para el futuro: Proyecto laboral y proyecto de vida. Rev Reflexión Académica en Diseño y Comunicación [revista en internet]. 2014, Feb [citado 2 de febrero 2019]; 22(XXII). Disponible en: http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/interfaces/detalle_noticias.php?nota=692.
Lomelí Parga AM, López Padilla MG, Ricardo Valenzuela J. Autoestima, motivación e inteligencia emocional. Tres factores influyentes en el diseño exitoso de un proyecto de vida de jóvenes estudiantes de educación media. Rev Educare [revista en internet]. 2016, May-Ago [citado 2 de febrero 2019]; 20(2): 29. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5434639.
Gabucio Aguilar NV. Proyecto de vida laboral de bachilleres tecnológicos: estudio de caso. Rev Alternativas en Psicología [revista en internet]. 2015 [citado 2 de febrero 2019]; XVIII(31): 130-143. Disponible en: http://www.alternativas.me/attachments/article/69/8.%20Proyecto%20de%20vida%20labo ral%20de%20bachilleres%20tecnol%C3%B3gicos.pdf.
D´Angelo Hernández O. El Desarrollo Profesional Creador (DPC) como dimensión del Proyecto de Vida en el ámbito profesional. Rev Cubana de Psicología [revista en internet]. 2002 [citado 2 de febrero 2019]; 19(2). Disponible en: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/cuba/cips/caudales05/Caudales/ARTICULOS/ArticulosPDF/072425D043.pdf.
Meléndez Ruiz R. Un sistema de talleres pedagógicos para el desarrollo de los de los proyectos de vida profesionales (Tesis). La Habana: Universidad de La Habana; 2005.
Arzuaga Ramírez M. Proyectos de vida profesionales: metodología para su formación en estudiantes de la Licenciatura en Educación (Tesis). La Habana: Instituto Superior Pedagógico de la Enseñanza Técnica y Profesional “Héctor Pineda”; 2009.
Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial 2/18. Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la Educación Superior. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2018.
Comisión Nacional Carrera de Medicina. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Plan de estudios D. La Habana: Ministerio de Salud Pública; 2015.
Domínguez García L. Reyes Vázquez S. Proyectos profesionales en jóvenes realizadores. Rev Integración Académica en Psicología [revista en internet]. 2015 [citado 2 de febrero 2019]; 3(9). Disponible en: http://integracion-academica.org/attachments/article/109/06%20Proyectos%20profesionales%20-%20LDomingu ez%20SReyes.pdf.
Domínguez García L, Hernández Rodríguez GH. Proyectos profesionales y valores en estudiantes del Instituto Superior de Arte. Rev Integración Académica en Psicología [revista en internet]. 2018, Ene-Abr [citado 15 de marzo 2019]; 6(16). Disponible en: http://www.integracion-academica.org/anteriores/18-volumen-3-numero-9-2015/109-proyectos-profesionales-en-jovenes-realizadores.
Garbizo Flores N, Ordaz Hernández M, Santana Ges I. El trabajo Educativo y el Proyecto de Vida Profesional del estudiante universitario. Una relación necesaria en la Educación Superior. Rev Mendive [revista en internet]. 2014, abr-jun [citado 2 de febrero 2019]; 12(47). Disponible en: http://mendive.upr. edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/712/711.
Garbizo Flores Montes de Oca N, Ordaz Hernández M. Edad juvenil y proyectos de vida profesionales. realidades y perspectivas desde la labor educativa en la universidad actual. Rev Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo [revista en internet]. 2016 May [citado 2 de febrero 2019]; 2016(2016). Disponible en: http://www.eumed.net/rev/atlante/2016/05/proyectos.html.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.