Professional improvement in quality management system and good laboratory practices

Authors

Keywords:

QUALITY MANAGEMENT, PROFESSIONALISM, LABORATORIES, HOSPITAL

Abstract

Background: quality management is a set of coordinated activities, as a system, to lead an organization in terms of quality.

Objective: to analyze the influence of the process of professional improvement in quality management system and good laboratory practices on the performance of professionals who work at clinical laboratories of the province of Camagüey.

Methods: a research on health system and services was carried out from January 2015 to December 2019, with a study population of 126 professionals who took courses in quality management system and good laboratory practices.

Results: both courses were designed and taught to 126 professionals, out of whom 68,25 % were receiving diploma courses. The highest matriculation belonged to the 2016-2017 academic year with 55 participants. There was an increase in the scientific production with 22 publications, participation in 34 conferences and congresses and presentation of 68 research works. Besides, there was a development of two master’s degrees, five specialization theses and six dissertations of diploma courses. Four associated research projects were designed and are being executed.

Conclusions: the study showed how professional improvement in quality management and good laboratory practices made it possible to increase the scientific production among professionals who work in clinical laboratories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cira Cecilia León-Ramentol, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Centro de Inmunología y Productos Biológicos. Camagüey.

Especialista de Segundo Grado en Laboratorio Clínico y Primer Grado en Medicina General Integral. Máster en Enfermedades Infecciosas. Investigador Agregado. Profesora Auxiliar

Isis Patricia Rodríguez-Socarrás, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Camagüey.

Licenciada en Bioquímica. Máster en Humanidades Médicas. Profesora Asistente

Mercedes Caridad García-González, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Camagüey.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Química. Profesora Titular

Ana Isabel Carbajales-León, Hospital General Docente “Manuel Ascunce Domenech”. Camagüey. Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Camagüey.

Especialista de Segundo Grado en Laboratorio Clínico. Máster en Enfermedades Infecciosas. Investigador Agregado. Profesora Auxiliar

References

Burckhardt Leiva V. Realización de una guía de implantación de la norma ISO 9001:2015. Aplicación PYME Comunidad Valenciana [tesis de Maestría]. Valencia: Escuela Politécnica Superior de Alcoy. Universidad Politécnica de Valencia; 2016 [citado 10 de junio 2020]. Disponible en: https://docplayer.es/36198520-Realizacion-de-una-guia-de-implantacion-de-la-norma-iso-9001-2015-aplicacion-pyme-comunidad-valenciana.html.

Rodríguez Casteleiro MA, Zamora Fonseca R, Varela Izquierdo N. Propuesta de un procedimiento para lograr la integración de los sistemas de gestión implementados para la mejora del desempeño de la Empresa Termoeléctrica Cienfuegos. Rev. Univ. Soc. [revista en internet]. 2015 [citado de 10 junio 2020]; 7(3). Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/244.

Morales Ojeda R, Mas Bermejo P, Castell-Florit Serrate P, Arocha Mariño C, Valdivia Onega NC, Druyet Castillo D, et al. Transformaciones en el sistema de salud en Cuba y estrategias actuales para su consolidación y sostenibilidad. Rev Panam Salud Pública [revista en internet]. 2018 [citado de 10 junio 2020]; 42(2018). Disponible en: https://doi.org/10.26633/ RPSP.2018.25.

De Bortoli Cassiani SH. Estrategia para el acceso universal a la salud y cobertura universal de salud y la contribución de las Redes Internacionales de Enfermería. Rev Latino Am Enfermagem [revista en internet]. 2014 [citado de 10 junio 2020]; 22(6). Disponible en: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/99906.

Mejías Sánchez Y, Cabrera Cruz N, Rodríguez Acosta MM, Toledo Fernández AM, Norabuena Canal MV. Bases legales de la calidad en los servicios de salud. Rev Cubana Salud Pública [revista en internet]. 2013 [citado 10 de junio 2020]; 39(4). Disponible en: https://www.redalyc.org/service/r2020/downloadPdf/214/21429933016/6.

Corratgé Delgado H. Objetivos de trabajo del Ministerio de Salud Pública para el año 2018. INFODIR [revista en internet]. 2018 [citado 10 de junio 2020]; 2018(2018). Disponible en: http://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/459.

Fernández Oliva B, Falcón Espín JC, Oliva Martínez D B. El diseño curricular de cursos en Educación Médica. Rev. Cub. Educ Med. Super. [revista en internet]. 2017 [citado 10 de junio 2020]; 31(2). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/984/508.

Cruz Rodríguez CL. Implementación del Sistema de Evaluación externa de la calidad de los laboratorios clínicos del segundo y tercer nivel de atención [Tesis de maestría]. Ciudad de La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2010. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=Fullrecord&ID=397.

Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial 140/2019. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2019.

Andrade Domínguez J, Baute Álvarez L. Una propuesta para la formación pedagógica de los profesores de la carrera de contabilidad en la universidad estatal de Guayaquil. Universidad y Sociedad [revista en internet]. 2015 [citado 10 de junio 2020]; 7(1): 48-53. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/284.

Alarcón Ortiz R. Universidad innovadora por un desarrollo humano sostenible: mirando al 2030. En 10mo. Congreso Internacional de Educación Superior. 2016. La Habana, Cuba: Félix Varela.

Bernaza Rodríguez GJ, de la Paz Martínez E, del Valle García M, Borges Oquendo LC. La esencia pedagógica del posgrado para la formación de profesionales de la salud: una mirada teórica, crítica e innovadora. Educación Médica Superior [revista en internet]. 2017 [citado 10 de junio 2020]; 32(4). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1062/596.

Published

2021-01-01

How to Cite

1.
León-Ramentol CC, Rodríguez-Socarrás IP, García-González MC, Carbajales-León AI. Professional improvement in quality management system and good laboratory practices. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2021 Jan. 1 [cited 2025 Sep. 13];46(1):e2493. Available from: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2493

Issue

Section

Original articles