An educational course for the teaching of physical rehabilitation at primary health care
Keywords:
SOFTWARE, INFORMATION TECHNOLOGY, PHYSICAL AND REHABILITATION MEDICINE, TEACHING, LEARNING, PRIMARY HEALTH CAREAbstract
Background: incorporating digital technologies into the teaching-learning process in higher education is a growing need.
Objective: to describe the development and use of the educational software "Course in rehabilitation on the most frequent conditions of the musculoskeletal system at primary health care", at the "Dr. Rudesindo Antonio García del Rijo” Polyclinic, of the municipality of Sancti Spíritus, during the 2018-2019 academic year.
Methods: an educational software was designed in the form of hypertext, in a qualitative-quantitative, descriptive and cross-sectional research in medical education. The research in general consisted of two stages: creation and use of the software. In the quantitative part of the study, the sample included 25 students and six teachers of the aforementioned course. Two workshops were held to describe the course. To assess the impact of the software, the criteria of specialists and the level of satisfaction of teachers and students were used.
Results: a portable, network-free educational software was created in the form of hypertext. It presented a simple and attractive design. The specialists consulted were in full agreement, or in agreement, with the content, instructional design, and computer aspects of the course. Only one student expressed dissatisfaction. Teachers and students mostly declared that the course was comprehensive and didactic.
Conclusions: the educational software was created in the form of a course, with great acceptance by specialists, teachers and students.
Downloads
References
Guerrero Ricardo I, Arévalo Rodríguez DN, González Arévalo E, Ramírez Arias Y, Benítez Guerrero Y. Efectividad del software educativo sobre los defectos radiográficos en la asignatura de Imagenología Estomatológica. Correo Científico Médico [revista en internet]. 2016 [citado 29 de octubre 2020]; 20(2). Disponible en: http://www.revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/2275.
Vidal Ledo M, Rivera Michelena N, Nolla Cao N, Morales Suárez IR, Vialart Vidal MN. Aula invertida, nueva estrategia didáctica. Educ. Med. Super. [revista en internet]. 2016 [citado 29 de octubre 2020]; 30(3): 678-688. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/855.
López de Parra L, Rojas Bahamón MJ, Correa Cruz L, Arbeláez Campillo D. Normatividad y formación de profesores en tecnologías de la información y comunicación. Revista Academia & Virtualidad [revista en internet]. 2017 [citado 29 de octubre 2020]; 10(1): 79-94. Disponible en: https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/ravi/article/view/2199/2523.
Area Moreira M. Hacia la universidad digital: ¿dónde estamos y a dónde vamos? Revista Iberoamericana de Educación a Distancia [revista en internet]. 2018 [citado 29 de octubre 2020]; 21(2): 25-30. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.21801.
Bonal Ruiz R, Valcárcel Izquierdo N, Roger Reyes MÁ. De la educación médica continua al desarrollo profesional continuo basado en competencias. Educ Med Super [revista en internet]. 2020, Jun [citado 29 de octubre 2020]; 34(2): e2160. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2160.
Walter Sánchez V, López Hung E, Joa Ramos C, Gainza Mesa O. Cervicomed: multimedia de apoyo a la docencia sobre cáncer cervicouterino. MEDISAN [revista en internet]. 2014 [citado 29 de octubre 2020]; 18(7): 1032-1039. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3684/368445165020.pdf.
Páez Castillo RM, Hernández Ramos ME. Multimedia como material de apoyo para la asignatura Informática Médica I. RCIM [Internet]. 2015 Dic [citado 29 oct 2020]; 7(2): 165-175. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3664.
Cabrera Hernández M, Lazo Herrera Luis A, León Sánchez B, Lara Puentes C, Lazo Lorente LA. Multimedia educativa destinada al estudio de la Imagenología en la carrera de Medicina. Rev Ciencias Médicas [revista en internet]. 2018 [citado 29 de octubre 2020]; 22(5): 56-63. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3664.
Mirabal Requena JC, Alvarez Escobar B, Naranjo Hernández Y, Clemente Molina M. Multimedia de apoyo docente en Psiquiatría de adulto. Rev Arch Méd Camagüey [revista en internet]. 2020 [citado 29 de octubre 2020]; 24(3). Disponible en: http://www.revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/7096.
Ruiz Piedra AM, Gómez Martínez F, Gibert Lamadrid MP, Soca Guevara EB, Rodríguez Blanco L. Reseña histórica sobre la gestión nacional del desarrollo del software educativo en la Educación Médica Superior en Cuba. RCIM [revista en internet]. 2018 [citado 29 de octubre 2020]; 10(1): 28-39. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-960447?src=similardocs.
Cácerez Pérez I, Pérez García LM, Pérez García SO, Pentón Velázquez ÁR, Pérez Candelario I, Herrera Rodríguez JI. Hiperentorno como medio de enseñanza del proceso atención de enfermería a pacientes con afecciones osteomioarticulares. Gac méd espirit [revista en internet]. 2017 [citado 29 de octubre 2020]; 19(3). Disponible en: http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/1482.
Lamarca Lapuente MJ. Hipertexto: El nuevo concepto de documento en la cultura de la imagen [tesis]. España: Universidad Complutense de Madrid; 2018 [citado 29 de octubre 2020]. Disponible en: http://www.hipertexto.info/documentos/hipertexto.htm.
García Ruiz ME, Lena Acebo FJ. Aplicación del método Delphi en el diseño de una investigación cuantitativa sobre el fenómeno FABLAB. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales [revista en internet]. 2018 [citado 29 de octubre 2020]; 40: 129-166. Disponible en: http://revistas.uned.es/index.php/empiria/article/view/22014.
Díaz Ferrer Y, Cruz Ramírez M, Pérez Pravia MC, Ortiz Cárdenas T. El método criterio de expertos en investigaciones educacionales: visión desde una muestra de tesis doctorales. Rev. Cubana Edu. Superior [revista en internet]. 2020 [citado 29 de octubre 2020]; 39(1): 18. Disponible en: http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/358.
Estrada Sánchez JJ, Alamaguer Perdomo EL, Galiño Camacho Y. El desarrollo de habilidades en la solución de problemas aritméticos en los escolares de la educación primaria. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo [revista en internet]. 2018 [citado 29 de octubre 2020]. Disponible en: http://www.eumed.net/rev/atlante/2018/10/habilidades-problemas-aritmeticos.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1810habilidades-problemas-aritmeticos.
Sarmiento Torres FR, Cruz Cabeza MA, Silva Cruz M, Soto Suárez D. El empleo de los servicios de la informática con fines educativos. Revista de Innovación Social y Desarrollo. [revista en internet]. 2018 [citado 29 de octubre 2020]; 3(2): 112-122. Disponible en: http://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/1749/1380.
de la Hoz Rojas L, Cabrera Morales D, García Cárdenas B, Jova García A, Contreras Pérez JM, Pérez de la Hoz AB. Multimedia educativa para el estudio de los contenidos de la asignatura Odontopediatría. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2018 [citado 29 de octubre 2020]; 10(2): 33-44. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1133.
Matus Ruiz M, Ramírez Autran R, Castillo Baldera E, Cariño Huerta G. Salud mental y tecnologías móviles en comunidades indígenas transnacionales. Frontera norte [revista en internet]. 2016 [citado 29 de octubre 2020]; 28(56): 135-163. Disponible en: https://biblat.unam.mx/en/revista/frontera-norte/articulo/salud-mental-y-tecnologias-moviles-en-comunidades-indigenas-transnacionales.
Gutiérrez Segura M, Ochoa Rodríguez MO. Software educativo para el aprendizaje de la asignatura Rehabilitación II de Estomatología. Correo Científico Médico [revista en internet]. 2014 [citado 29 de octubre 2020]; 18(2): 1-10. Disponible en: http://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/557.
Sánchez Macías A, Zilberstein Toruncha J, Azuara Pugliese V. La didáctica en la investigación administrativa en la educación superior, desde un enfoque socio cultural. Obutchénie [revista en internet]. 2018 [citado 29 de octubre 2020]; 2(2): 504-25. Disponible en: http://www.seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/46528.
Robaina Castillo JI, Hernández García F, Pérez Calleja NC, González Díaz EC, Angulo Peraza BM. Aplicación multimedia para el estudio de la medicina natural y tradicional integrada a la pediatría. Educ Med [revista en internet]. 2018 [citado 29 de octubre 2020]; 21(1): 32-39. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.01.005.
Peña Casanovas A, Casanova Perdomo AR, Nolla Cao N, Borroto Cruz ER. Evaluación de competencias comunicativas de especialistas en Imagenología. Educ Méd Super [revista en internet]. 2016 [citado 29 de octubre 2020]; 30(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/682/324.
Pupo Ávila NL, Pérez Perea L, Alfonso García A, Pérez Hoz G, González Varcálcel B. Aspectos favorecedores y retos actuales para la misión de la Universidad de Ciencias Médicas Cubana. Educación Médica Superior [revista en internet]. 2013 [citado 29 de octubre 2020]; 27(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/121.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.