The professional communicative task in dentistry for the systematic assessment of English for specific purposes
Keywords:
TEACHING, LEARNING, EDUCATION, MEDICAL, STUDENTS, DENTAL, COMMUNICATION, LANGUAGEAbstract
Background: it is a growing need to achieve the conception of a systematic assessment of English for specific purposes, which takes advantage of the potential of the classroom and education at work, according to the professional communicative competence of dental students.
Objective: to design a typology of a professional communicative task for dentistry according to the context in which the teaching-learning process of English for specific purposes is developed.
Methods: a research with a mixed approach was carried out, between March 2018 and June 2021, in the major of dentistry of the "Mariana Grajales Coello" Faculty of Medical Sciences, University of Medical Sciences of Holguín, related to the elaboration of a typology task for the systematic assessment of English for specific purposes, in the classroom and during education at work. In the first phase, the professional communicative task in dentistry, the typology and the didactic structure were supported and designed. In the second phase, the appraisal was carried out by 23 experts, in two rounds.
Results: the communicative task was designed, according to the context. Its typology was made up of the task in the classroom and clinical context and its didactic structure consisted of seven elements. This was based on the integration of the communicative and developing approaches of the teaching of foreign languages and in close connection with the professional model. The appraisal by experts showed consensus of its pertinence and feasibility.
Conclusions: the professional communicative task for dentistry was designed according to the training and development of professional communicative competence in English.
Downloads
References
MINSAP. Comisión Nacional de Carrera de Estomatología. Plan de estudio “D”. Programa Disciplina Inglés. La Habana: MINSAP; 2017.
MINSAP. Viceministerio de Docencia e Investigaciones. Comisión Nacional de la Carrera de Medicina. Plan de Estudios “E”. La Habana: MINSAP; 2018.
Ministerio de Salud Pública de Cuba. Comisión Nacional de Carrera de Estomatología. Plan de estudio “E”. Programa Disciplina Inglés. La Habana: MINSAP; 2020.
Council of Europe. Common European Framework of Reference for Languages [en línea]. Francia: Learning, Teaching, Assessment. Companion; 2020 [citado 12 de octubre de 2021]. Disponible en: https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4.
Acosta Ortega, L.F. La competencia comunicativa en el proceso de enseñanza aprendizaje del inglés con fines profesionales en la carrera de Estomatología. [tesis]. Cuba: Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba; 2011. [citado 29 de noviembre de 2019]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=305.
Texidor Pellón R, Cisnero Reyna CH, Reyes Miranda D, Moreno Rivera Y, Galvañy Peguedo MM, Reyes D, Berry S. La disciplina Inglés en los planes de estudios de la Carrera de Estomatología. Revista Cubana de Estomatología [revista en internet]. 2014 [citado 13 de enero de 2020]; 29(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072014000400005&Ing=es&tIng=es.
Mayedo Nuñez Y, Rodríguez Peña JC, de la Torre Rodríguez E, Núñez Rojas Y. Abordaje histórico del proceso enseñanza-aprendizaje Inglés con Fines Específicos en la carrera de Estomatología. Revista Cubana de Estomatología [revista en internet]. 2021 [citado 12 de octubre 2021]; 58(2). Disponible en: http://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3173.
Mayedo Nuñez Y. La evaluación del aprendizaje del inglés con fines específicos en la formación del estomatólogo [Tesis doctoral]. Cuba: Universidad de Holguín; 2021. [citado 06 de septiembre de 2021].
Whyte S. Revisiting Communicative Competence in the Teaching and Assessment of Language for Specific Purposes. Language Education & Assessment [revista en internet]. 2019 [citado 13 de enero de 2020]; 2(1). Disponible en: https://dx.doi.org/10.29140/lea.v2n1.33.
Hidalgo N, Murillo FJ. Las concepciones sobre el proceso de evaluación del aprendizaje de los estudiantes. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación [en línea]. 2017 [citado 29 de octubre de 2020]; 15(1). Disponible en: https://doi.org/10.15366/reice2017.15.1.007.
Mayedo Nuñez Y, Rodríguez Peña JC, Infante Ricardo AI. Caracterización de la evaluación de la competencia comunicativa en inglés del estomatólogo en formación en el contexto laboral [en línea]; En: Santiesteban: Ciencia e Innovación Tecnológica. Academia Universitaria; 2019 [citado 25 de septiembre de 2020]. Disponible en: http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/97.
Richards JC, Schmidt R. Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. 4th ed. [en línea] New York: Pearson Education Limited; 2010 [citado 29 de octubre de 2020]. Disponible en: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315833835/longman-dictionary-language-teaching-applied-linguistics-jack-richards-richard-schmidt.
Andreu Gómez N. La tarea docente desarrolladora: un reto para la didáctica de las ciencias. Varela [revista en internet]. 2009 [citado 29 de octubre de 2020]; 9(23). Disponible en: http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/697.
Escalona Sánchez, U. Contribución de la evaluación sistemática a la formación y desarrollo de la habilidad de expresión oral en inglés en estudiantes de la educación preuniversitaria. [Tesis doctoral]. Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas “José De La Luz Y Caballero”: Holguín; 2013. [citado 08 de octubre de 2019].
Teruel Peña O. La competencia comunicativa audio-oral en inglés con fines ocupacionales en estudiantes de servicios gastronómicos de la Educación Técnica y Profesional. [Tesis]. Holguín, Cuba: Universidad de Holguín; 2016.
García Hernández KC, Arenas Gutiérrez R, Enríquez O’Farril I, Garbey Savigne E, Valcárcel Izquierdo N, Hidalgo Mederos R. Estrategia didáctica interdisciplinaria para la enseñanza-aprendizaje del Inglés con fines específicos en la Licenciatura en Enfermería. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores [revista en internet]. 2019 [citado 28 de octubre de 2020]; 6(2). Disponible en: http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/.
Bosque Cruz, M. El proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés con fines médicos en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. [Tesis]. Cuba: Universidad Hermanos Saiz Montes de Oca; 2016. [citado 07 de diciembre de 2020]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=AdvancedSearch&Q=Y&FK=bosque&RP=5&SR=0&ST=Quick.
Núñez Rojas Y, Góngora Reyes YL, Mayedo Nuñez Y, Escalante Batista S. Set de tareas docentes para darle salida a la estrategia curricular de MNT en el inglés general en las carreras médicas [en línea]. En: VI Jornada Científica de la SOCECS: Universidad de Ciencias Médicas; Holguín; 2017, Nov, 11 [citado 7 de noviembre de 2020]. Disponible en: http://socecsholguin2017.sld.cu/in dex.php/socecsholguin/2017/paper/view/102/337.
Espinoza Freire EE, Calva Nagua DX. La ética en las investigaciones educativas. Revista Universidad y Sociedad [revista en internet]. 2020 [citado 12 de marzo de 2018]; 12(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n4/2218-3620-rus-12-04-333.pdf.
Texidor Pellón R, Cisnero Reyna CH, Reyes Miranda D, Moreno Rivera Y, Galvañy Peguedo MM. Retos para el perfeccionamiento del plan de estudios D en la disciplina Inglés en Estomatología [en línea]. En: libro de ponencia: Congreso Internacional de Estomatología. La Habana, Cuba; Palacio de Convenciones; 2015 [citado 07 de noviembre de 2021]. Disponible en: http://www.actasdecongreso.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=2058.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.