Educational strategy for the formation of psychological contents in the pedagogical process of Medical students
Keywords:
STUDENTS MEDICAL, PROFESSIONAL TRAINING, PERSONALITY DEVELOPMENT, EDUCATION MEDICALAbstract
Background: it is necessary to encourage the formation of psychological contents in the pedagogical process that contribute to the development of the Medical students´ personality.
Objective: to develop an educational strategy for the formation of psychological contents in the pedagogical process of Medical students in the Faculty of Medical Sciences "Mariana Grajales Coello" from the University of Medical Sciences of Holguín.
Methods: a development research was carried out, as declared in the objective, from January to November 2022. The characteristics of the professional model and the pedagogical process of Medical students were taken into account, according to the different forms of teaching organization.
Results: some hindrances were identified in the formation of psychological contents in the pedagogical process of Medical students, from which the educational strategy was developed. The strategy is composed by four interrelated stages: characterization of the formation of psychological contents in the pedagogical process of Medical students, actions organization, actions implementation and assessment. It has an interdisciplinary, multidimensional, active-participatory, contextual and cross-sectional nature.
Conclusions: a feasible educational strategy for the formation of psychological contents in the pedagogical process of Medical students was developed.
Downloads
References
de Armas Ramírez N, Valle Lima AD. Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación; 2011.
Valle Lima AD. Algunos modelos importantes en la investigación pedagógica. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas; 2007.
Valle Lima AD. La investigación pedagógica otra mirada. La Habana: Pueblo y Educación; 2012.
Cabrales Fuentes J, Mendoza Tauler LL, Leyva Figueredo PA. Estrategia para la Formación laboral en médicos residentes de Imagenología. Luz [revista en internet]. 2022 [citado 24 de octubre de 2022]; 21(4): 135-144. Disponible en: http://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1213.
Gaonan Flores VA, Campos Navarro LA, Arenas Osuna J, Alcalá Martínez E. Estrategias educativas y de evaluación en la formación de médicos especialistas. Gac. Méd. Mex. [revista en internet]. 2017 [citado 24 de octubre de 2022]; 153: 503-509. Disponible en: https://www.anmm.org.mx/GMM/2017/n4/GMM_153_2017_4_503-509.pdf.
Ramírez Dueñas LK, Esther Ramírez M. Estrategia Educativa para Desarrollar la Autorregulación en Medicina [en línea]. España: Académica Española; 2018 [citado 28 de noviembre de 2022]. Disponible en: https://www.casadellibro.com/libros/libro-antiguo-y-de-ocasion/libro-antiguo-y-de-ocasion/libro-antiguo-y-de-ocasion/415001001.
Quintana López L, Seijo Echavarría B, Mena Fernández M, Mayo García O. Impacto de una estrategia educativa en el tercer año de medicina. Humanidades Médicas [revista en internet]. 2022 [citado 28 de noviembre de 2022]; 2(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202002000200007.
Guzmán JC, Guzmán Rétiz M. Estrategias y métodos para enseñar contenidos psicológicos [en línea]. México: Universidad Autonoma de Mexico, Proyecto PAPIME; 2016 [citado 28 de noviembre de 2022]. Disponible en: https://www.psicologia.unam.mx/documentos/pdf/convocatorias/Libro_Estrategias_y_metodos_para_ensenar_contenidos_psicologicos.pdf.
Guzmán JC, Martínez Villegas MF, Verdejo Manzano ME. Una experiencia innovadora para enseñar contenidos psicológicos. Sinéctica [revista en internet]. 2017 [citado 28 de noviembre de 2022]; (49). Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000200011.
Tintaya Condori P. Psicología y Personalidad. Revista de Psicología [revista en internet]. 2019 [citado 28 de noviembre de 2022]; (21). Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-30322019000100009.
Ministerio de Salud Pública. Plan de estudios E carrera Medicina. Comisión Nacional Carrera de Medicina. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2019.
Ministerio de Salud Pública. Estrategias curriculares de las carreras. Carrera Medicina. Comisión Nacional de Carrera. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2015.
Resolución Ministerial No. 47/22. Resolución Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2022.
Marchena Leyva GE, Cabrera Pérez AC, Abad Sainz M. El trabajo educativo para contribuir a la preservación del patrimonio y la identidad local. Caribeña de Ciencias Sociales [revista en internet]. 2019 [citado 24 de octubre de 2022]; 2019. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/10/trabajo-educativo-patrimonio.html.
Carnero Sánchez M, Arzuaga Ramírez M. Concepción proactiva del trabajo educativo en la universidad. Cubana Edu. Superior [revista en internet]. 2019 [citado 24 de octubre de 2022]; 38(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v38n3/0257-4314-rces-38-03-e13.pdf.
Garbizo Flores N, Ordaz Hernández M, Lezcano Gil AM. Estrategia de trabajo educativo con jóvenes universitarios. Una propuesta innovadora en la formación de profesionales en Cuba. REXE [revista en internet]. 2018 [citado 24 de octubre de 2022]; 17(34): 99-102. Disponible en: https://doi.org/10.21703/rexe.20181734ngarbizo7.
Huacho Chávez IF, Sánchez Anilema JA, Rodríguez Basantes AI, Ortiz Fernández D. Perspectiva estudiantil de estrategias educativas virtuales y satisfacción de los servicios universitarios. Educ. Méd. Super. [revista en internet]. 2022 [citado 24 de octubre de 2022]; 36(3): 1-18. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3022/1457.
Cabrales Fuentes J. Tratamiento de la Formación laboral en médicos residentes de Imagenología en el contexto cubano. CCM [revista en internet]. 2022 [citado 28 de noviembre de 2022]; 26(2): 1-3. Disponible en: http://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/4397/2097.
Borrego Chi Y, Leyva Figueredo PA, Mendoza Tauler LL, Aguilar Hernández V. Metodología para la formación laboral de los estudiantes de Medicina. Mendive [revista en internet]. 2022 [citado 28 de noviembre de 2022]; 20(3). Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2972.
del Río Marichal S, Cuenca Arbella Y. Fortalezas de la carrera Medicina para la formación del proyecto de vida profesional en tiempos de COVID-19. Rev. Electrón.a Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2021 [citado 12 de diciembre de 2022]; 46(4): 1-6. Disponible en: http://www.revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2796.
del Río Marichal S, Cuenca Arbella Y. Concepción de formación del proyecto de vida profesional en estudiantes de la carrera de Medicina. CCM [revista en internet]. 2022 [citado 12 de diciembre de 2022]; 26(2): 1-18. Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/4119/2103.
del Río Marichal S, Cuenca Arbella Y. Niveles de formación del proyecto de vida profesional en estudiantes de la carrera de Medicina. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2022 [citado 12 de diciembre de 2022]; 14: 1-17. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2044.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.