Proposal of an own curriculum for the Dentistry career basic cycle in Las Tunas
Keywords:
CURRICULUM, COURSES, ORAL MEDICINE, DENTAL STUDENTSAbstract
Background: the own curriculum allows to develop skills of sectoral strategic interest related to the professional functions of the future graduate.
Objective: to prepare a proposal of an own curriculum for the basic cycle of the Dentistry career, in the Faculty of Medical Sciences "Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta" from the University of Medical Sciences of Las Tunas, during the period 2020-2022.
Methods: a qualitative research was carried out in the department of Dentistry, faculty and time period previously declared. To prepare the proposal we analyzed curriculum E, the professional model, 47/2022 resolution and scientific articles related to the subject. The programs of the courses were endorsed in workshops of critical opinion and collective construction. A pedagogical experiment was applied to assess the relevance of the proposal.
Results: three own courses programs related to professional functions were developed: the first one entitled "Introduction to the functions of the dentist", to be implemented in the first year, second semester; the second, "Research skills applied to the functions of the dentist", for second year, first semester; and finally, "General fundamentals of pedagogy and didactics applicable to the teaching-educational function of the dentist", also for second year and second semester. Each course had a total of 40 hours. The topics are shown with the distribution of hours in the different forms of teaching organization.
Conclusions: a proposal of an own curriculum was prepared for the basic cycle of the Dentist career in Las Tunas.
Downloads
References
Hernández Castellón RB. Programa de Fisiología del Sistema Estomatognático, las bases fisiológicas de la Ortodoncia [tesis]. Ciudad de León, Nicaragua: Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. Complejo Docente de la Salud. Departamento de Ciencias Fisiológicas; 2021 [citado 25 de mayo 2023]. Disponible en: https://www.studocu.com/latam/document/universidad-nacional-experimental-de-los-llanos-centrales-romulo-gallegos/odonotologia/programa-fisiologia-del-sistema-estomatognatico/28246895.
Ministerio de Salud Pública. Viceministerio de Docencia e Investigaciones. Plan de estudio D. Programa de la disciplina Morfofisiología. La Habana: MINSAP; 2011.
Universidad de Ciencias Médicas de La Habana (Cuba). Programa de la Disciplina Morfofisiología, Plan de Estudio D, carrera Estomatología. La Habana: Universidad de La Habana; 2017.
Ministerio de Educación Superior. Plan de Estudio E, carrera Estomatología. La Habana: MES; 2020.
Universidad de Ciencias Médicas de La Habana (Cuba). Programa de la Disciplina Bases Biológicas de la Estomatología, Plan de Estudio E, carrera Estomatología. Cuba: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2020.
Martínez Lima JM. Programa de la asignatura Sistema masticatorio, Plan de Estudio E, carrera de Estomatología. Cuba: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2020.
Betancourt Valladares M, Bermejo Correa RM, García González MC, Betancourt Gamboa K. Análisis histórico de la enseñanza- aprendizaje de las ciencias básicas biomédicas y su integración en Estomatología. Humanidades Médicas [revista en internet]. 2022 [citado 25 de mayo 2023]; 22(1): 103-125. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2230/1417.
Betancourt Valladares M, Méndez Martínez MJ, Domínguez Montero G, Arzuaga Hernández I, Brunet Bernal G, Cadenas Freixas JL. La integración básico-clínica en el Curso propio Interpretación del proceso inflamatorio pulpar y del dolor. Edumecentro [revista en internet]. 2020 [citado 25 de mayo 2023]; 12(4). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1597/pdf_537.
Betancourt Valladares M, García González MC, Bermejo Correa RM, Cadenas Freixas JL, Betancourt Gamboa K. Estado actual de la integración de contenidos de las ciencias básicas biomédicas en Estomatología. Edumecentro [revista en internet]. 2021 [citado 13 de julio 2022]; 13(2): 89-107. Disponible en: http://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1732.
Betancourt Valladares M, Betancourt Gamboa K, Méndez Martínez M J, Rodríguez Martín O, Brunet Bernal G, Domínguez Montero GD. Criterios de estudiantes de Estomatología sobre la educación a distancia en una asignatura de Morfofisiología en tiempos de COVID-19. Mediciego [revista en internet]. 2021 [citado 25 de septiembre 2022]; 27(1): e2053. Disponible en: http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/2053/3695.
Betancourt Valladares M, Betancourt Gamboa K, Méndez Martínez M J, Rodríguez Martín O, Brunet Bernal G, Domínguez Montero G. Educación a distancia en tiempos de Covid-19: criterios y resultados en estudiantes de Estomatología en Morfofisiología [en línea]. En: XIII Jornada Nacional de Aprendizaje en Red. Habana- Cuba; 2020 [citado 8 de mayo 2023]. Disponible en: https://aulavirtual.sld.cu/mod/data/view.php?d=247&rid=1784&lang=en.
Chaves Torres A. La educación a distancia como respuesta a las necesidades educativas del siglo XXI. Revista Academia & Virtualidad [revista en internet]. 2017 [citado 8 de mayo 2023]; 10(1). Disponible en: https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/ravi/article/view/2241/2519.
Betancourt Gamboa K. Desarrollo de estrategias de aprendizaje afectivo motivacionales en los estudiantes de Estomatología desde la disciplina morfofisiología [tesis]. Camagüey: Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”; 2018.
Otero Rodríguez I, Liy Isada MV, Velázquez García L. El trabajo independiente en las ciencias básicas biomédicas en la Facultad de Medicina de Benguela. Rev. Ciencias Médicas [revista en internet]. 2019 [citado 8 de mayo 2023]; 23(2). Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3820/pdf.
Guerra Menéndez J, Betancourt Gamboa K, Méndez Martínez MJ, Fonte Hernández T, Rodríguez Ramos S. Intervención pedagógica para la dirección del trabajo independiente en Morfofisiología. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2014 [citado 5 de mayo 2023]; 6(1). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/298/pdf.
Onrubia J. Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. RED [revista en internet]. 2005 [citado 15 de septiembre 2022]; 2005. Disponible en: https://revistas.um.es/red/article/view/24721/24041.
Rivera Michelena N M, Pernas Gómez M, Nogueira Sotolongo M. Un sistema de habilidades para la carrera de Medicina, su relación con las competencias profesionales. Una mirada actualizada. Educación Médica Superior [revista en internet]. 2017 [citado 15 de mayo 2023]; 31(1): 215-238. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/856/483.
Gary M, Vicedo A. Algoritmo para desarrollar habilidades de razonamiento clínico en los estudiantes noveles de medicina. Educ. Med. Sup. [revista en internet]. 2020 [citado 15 de mayo 2023]; 34(1): e1871. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1871/947.
Castañeda Licón MT, Rodríguez Uribe HE, Castillo Ruiz O, López ED, Rodríguez JM. El razonamiento clínico desde el ciclo básico, una opción de integración en las ciencias médicas. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2015 [citado 5 de mayo 2023]; 7(1). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/544/pdf_50.
Betancourt Valladares M, Cadenas Freixas JL, Bermejo Correa RM, García González MC, Domínguez Montero G, Brunet Bernal G. Aprendizaje basado en problemas en función de la integración en la disciplina Morfofisiología [en línea]. Morfovirtual 2020. En: V Congreso virtual de Ciencias Morfológicas y V Jornada Científica de la Cátedra Santiago Ramón y Cajal [citado 5 de mayo 2023]. Disponible en: http://morfovirtual2020.sld.cu/index.php/morfovirtual/morfovirtual2020/paper/view/37/48.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.