Applied Behavior Analysis intervention plan to promote the social integration of a patient with Autism

Authors

  • Enma Taimara Cisneros-Acosta Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta". Las Tunas. https://orcid.org/0000-0001-9235-660X
  • Adriana de la Caridad Guevara-Núñez Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta". Las Tunas. https://orcid.org/0009-0002-4927-5358
  • Yadira Aurora Martínez-Torres Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta". Las Tunas. https://orcid.org/0000-0003-4686-3787

Keywords:

APPLIED BEHAVIOR ANALYSIS, SOCIAL INTEGRATION, AUTISM SPECTRUM DISORDER

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) has become a serious health problem, increasing over the last decade in our country, affecting mainly children and adolescents. Although this disorder has been extensively analyzed and studied in an interdisciplinary manner, to date there is no consensus as to the causes, characteristics and specific treatments of this disease. An intervention program using ABA (Applied Behavior Analysis) therapy is implemented in an eight-year-old school boy who lives with both parents and two older siblings, diagnosed with ASD from the age of four. For this purpose, a single case study was conducted, with the use of this therapy, to evaluate its current condition. Ten sessions of behavioral intervention were conducted. Follow-up is given to the behaviors showing a slow but constant and progressive reduction during the study period in the different environments in which the subject participates. Finally, a modest reduction in disruptive or maladaptive behaviors as well as the development of new adaptive displacement behaviors and social skills was achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Enma Taimara Cisneros-Acosta, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta". Las Tunas.

Licenciada en Psicología. Máster en Orientación Educativa. Investigador Agregado. Profesora Asistente

Adriana de la Caridad Guevara-Núñez, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta". Las Tunas.

Licenciada en Psicología

Yadira Aurora Martínez-Torres, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta". Las Tunas.

Licenciada en Psicología. Máster en Medicina Bioenergética y Natural. Profesor Auxiliar

References

Lavado-Candelario S, Muñoz-Silva A. Impacto en la familia del diagnóstico de Trastorno del espectro del autismo (TEA) en un hijo/a: una revisión sistemática. AMC [revista en internet] 2023 [citado 21 de abril de 2023]; 49(180): 3-53. Disponible en: https://doi.org/10.33776/amc.v49i180.7652.

Centers for Disease Control and Prevention. CDC 24/7. Autism Spectrum Disorder (ASD). United States; c2022. [actualizado 9 de diciembre 2022; citado 2 de abril de 2023]. Disponible en: https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/facts.html.

Centers for Disease Control and Prevention. CDC 24/7. Trastornos del espectro autista (TEA). United States; c2021. [actualizado 2 de diciembre 2021; citado 2 de abril de 2023]. Disponible en: https://www.cdc.gov/ncbddd/Spanish/autism/.

Centers for Disease Control and Prevention. Prevalencia del autismo levemente más alta según informe de la Red ADDM de los CDC. United States; c2018. [actualizado 26 de abril 2018; citado 2 de abril de 2023]. Disponible en: https://www.cdc.gov/spanish/mediosdecomunicacion/comunicados/p_prevalencia-autismo_042618.html.

Alcañiz M, Maddalon L, Minissi ME, Sirera M, Abad L, Chicchi Giglioli IA. Intervenciones tecnológicas adaptativas para el trastorno del espectro autista: una revisión bibliográfica. Medicina [revista en internet]. 2022 [citado 11 de enero 2023]; 82(1): 54-58. Disponible en: http://medicinabuenosaires.com/revistas/vol82-22/s1/54s.pdf.

Morrison J. DSM-5 Guía para el diagnóstico clínico. [en línea] México: El Manual Moderno; 2015 [citado 11 de enero 2023]. Disponible en: https://clea.edu.mx/biblioteca/files/original/100427ee7db1097e8ed8e1815bb84e36.pdf.

Carruthers S, Pickles A, Slonims V, Howlin P, Charman T. Beyond Intervention into Daily Life: A Systematic Review of Generalisation Following Social Communication Interventions for Young Children with Autism. Autism Research [revista en internet]. 2020 [citado 11 de enero de 2023]; 13(4): 506–522. Disponible en: https://doi.org/10.1002/aur.2264.

Elliott SJ, Marshall D, Morley K, Upho E, Kumar M, Meader N. Behavioural and cognitive behavioural therapy for obsessive compulsive disorder (OCD) in individuals with autism spectrum disorder (ASD). Cochrane Database of Systematic Reviews [revista en internet]. 2021 [citado 11 de enero 2023]; 9(9): CD013173. Disponible en: https://doi.org/10.1002/14651858.cd013173.pub2.

Gómez I, Flujas-Contreras JM, Chávez A, Chávez-Askin M. Intervención temprana en trastorno del espectro autista: Modelo ABA y centrado en la familia. En: M. Orgiles, F.J. Méndez, y J.P. Espada (Eds.). Tratamiento paso a paso de los problemas psicológicos en la infancia y adolescencia. Cap. 19, 473-498. Madrid: Anaya-Pirámide, 2022.

Lord C, Brugha TS, Charman T, Cusack J, Dumas G, Frazier T, et al. Autism spectrum disorder. Nature Reviews Disease Primers [revista en internet]. 2020 [citado 11 de enero 2023]; 6(5). Disponible en: https://doi.org/10.1038/s41572-019-0138-4.

Tiede G, Walton KM. Meta-analysis of naturalistic developmental behavioral interventions for young children with autism spectrum disorder. Autism [revista en internet]. 2019 [citado 11 de enero 2023]; 23(8): 2080-209. Disponible en: https://doi.org/10.1177/1362361319836371.

Trembath D, Varcin K, Waddington H, Sulek R, Bent C, Ashburner J, Eapen V, Goodall E, Hudry K, Roberts J, Silove N, Whitehouse A. Non-pharmacological interventions for autistic children: An umbrella review. Autism [revista en internet]. 2023 [citado 21 de abril 2023]; 27(2): 275-295. Disponible en: https://doi.org/10.1177/13623613221119368.

Zhukova MA, Talantseva OI, Logvinenko TI, Titova OS, Grigorenko EL. Complementary and Alternative Treatments for Autism Spectrum Disorders: A Review for Parents and Clinicians. Clinical Psychology and Special Education [revista en internet]. 2020 [citado 1 de marzo 2023]; 9(3): 142–173. Disponible en: https://doi.org/10.17759/cpse.2020090310.

Suarez VD, Moon EI, Najdowski AC. (2021). Systematic Review of Acceptance and Commitment Training Components in the Behavioral Intervention of Individuals with Autism and Developmental Disorders. Behavior Analysis in Practice [revista en internet]. 2022 [citado 1 de marzo 2023]; 15(1): 126-140. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s40617-021-00567-7.

Published

2023-05-29

How to Cite

1.
Cisneros-Acosta ET, Guevara-Núñez A de la C, Martínez-Torres YA. Applied Behavior Analysis intervention plan to promote the social integration of a patient with Autism. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2023 May 29 [cited 2025 Oct. 16];48:e3403. Available from: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/3403