Attitude toward Morphophysiology and its impact on academic results
Keywords:
PERFORMANCE TESTS, MOTIVATION.Abstract
Background: the academic results of Morphophysiology I, at the time of the research, had a decrease regarding previous academic years.
Objectives: to describe aspects of the students’ attitude toward Morphophysiology I and its probable relation to the academic performance of 1st-year-medical students of "Romárico Oro" Teaching Polyclinic of Puerto Padre, during the first semester of the academic year 2015-2016.
Methods: a descriptive, observational and cross-sectional study was carried out with the students herein mentioned for a total of 94. The students were given an anonymous questionnaire, the graduation records were checked and the documents of subject staff were inspected. For data processing descriptive statistics was used.
Results: 56,4 % of the students showed a low performance. 50 % of them said to have a regular attitude toward the subject, while 42,6 % of high-performance students stated to have a high attitude. 52,3 % of low-performance students showed dislike for the subject and 53,2 % did not anticipate the difficulties. 40,4% of the students showed the greatest preference for the subject Family Medicine.
Conclusions: Low-performance students prevailed what could be related to the attitude toward the subject.Downloads
References
Martínez Pérez JR, Carralero López Y, Falcón Diéguez Y, Guevara González R, Peña Pérez ID. Rendimiento académico en Morfofisiología según los estilos de aprendizaje. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2016 [citado 15 de diciembre 2016]; 41(7). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/709.
Falcón Diéguez Y, Carralero López Y, Guevara González R, Martínez Pérez JR, Peña Pérez I de la C. Caracterización de la promoción en Morfofisiología de estudiantes de Puerto Padre durante seis cursos académicos. Rev Electrónica Zoilo Marinello [revista en internet]. 2015 [citado 15 de diciembre 2016]; 40(10). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/339.
Soler Porro AB, Chirolde Núñez RR. Motivación y rendimiento docente en estudiantes bolivianos del Nuevo Programa de Formación de Médicos. Educ Med Super [revista en internet]. 2012 [citado 15 de diciembre 2016]; 24(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086.
González Serra DJ. Psicología de la Motivación. Cap. 2. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Médicas; 2008. p. 51-53.
Santos Treto Y, Marzabal Caro Y, Wong Corrales LA, Franco Pérez PM, Rodríguez Blanco K. Factores asociados al fracaso escolar en estudiantes de medicina del Policlínico Facultad Vicente Ponce Carrasco. Rev Méd Electrón [revista en internet]. 2010 [citado 15 de diciembre 2016]; 32(2). Disponible en: http://www.revmatanzas. sld.cu/revista%20medica/ano%202010/vol2%202010/tema6.htm.
Herrera Soria J, Zamora Guevara N. ¿Sabemos realmente que es la motivación? CCM [revista en internet]. 2014 [citado 15 de diciembre 2016]; 18(1). Disponible en. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000100017&nrm=iso
Batista Silva A, Gálvez Espinos M, Hinojosa Cueto I. Bosquejo histórico sobre las principales teorías de la motivación y su influencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Rev Cubana Med Gen Integr [revista en internet]. 2010 [citado 15 de diciembre 2016]; 26(2). Disponible en http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252010000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Vallejo Portuondo G. El aprendizaje desde la perspectiva de la motivación profesional y las actitudes. Medisan [revista en internet]. 2011 [citado 15 de diciembre 2016]; 15(3). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/san/vol_15_3_11/san14311.htm.
Gutiérrez Maydata A, Wong Orfila T, Pérez de Armas A, Villar Valdés M. Propuesta para dar continuidad al perfeccionamiento de la Morfofisiología en la carrera de Medicina. EDUMECENTRO [[revista en internet]. 2012 [citado 15 de diciembre 2016]; 4(3). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/196/395.
Morales Molina X, Cañizares Luna O, Sarasa Muñoz NL, Remedios González JM. Preparación de los docentes de las ciencias básicas biomédicas para una enseñanza con enfoque integrador. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2012 [citado 15 de diciembre 2016]; 4(2). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/ edumc/article/view/170/341.
Betancourt Valladares M. Acciones pedagógicas para desarrollar la habilidad «explicar» en Morfofisiología Rev Edumecentro [revista en internet]. 2013 [citado 15 de diciembre 2016]; 5(2). Disponible en: http://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article.
Gutiérrez M, López E. Motivación, comportamiento de los alumnos y rendimiento académico Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development [revista en internet]. 2012 [citado 15 de diciembre 2016]; 35(1): 61-72. Disponible en: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1174/021037012798977421.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.