Attitude toward Morphophysiology and its impact on academic results

Authors

  • Rebeca Guevara González Filial de Ciencias Medicas. Puerto Padre. Las Tunas.
  • José Ramón Martínez Pérez Filial de Ciencias Medicas. Puerto Padre. Las Tunas.
  • Yanmila Falcón Diéguez Filial de Ciencias Medicas. Puerto Padre. Las Tunas.
  • Reynaldo Hugo Remond Vázquez Filial de Ciencias Medicas. Puerto Padre. Las Tunas.
  • Yunelsy Ortíz Cabrera Filial de Ciencias Medicas. Puerto Padre. Las Tunas.

Keywords:

PERFORMANCE TESTS, MOTIVATION.

Abstract

Background: the academic results of Morphophysiology I, at the time of the research, had a decrease regarding previous academic years.

Objectives: to describe aspects of the students’ attitude toward Morphophysiology I and its probable relation to the academic performance of 1st-year-medical students of "Romárico Oro" Teaching Polyclinic of Puerto Padre, during the first semester of the academic year 2015-2016.

Methods: a descriptive, observational and cross-sectional study was carried out with the students herein mentioned for a total of 94. The students were given an anonymous questionnaire, the graduation records were checked and the documents of subject staff were inspected. For data processing descriptive statistics was used.

Results: 56,4 % of the students showed a low performance. 50 % of them said to have a regular attitude toward the subject, while 42,6 % of high-performance students stated to have a high attitude. 52,3 % of low-performance students showed dislike for the subject and 53,2 % did not anticipate the difficulties. 40,4% of the students showed the greatest preference for the subject Family Medicine.

Conclusions: Low-performance students prevailed what could be related to the attitude toward the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rebeca Guevara González, Filial de Ciencias Medicas. Puerto Padre. Las Tunas.

Especialista de Primer Grado en Bioquímica Clínica. Máster  en  Enfermedades Infecciosas. Investigadora Agregada.

Profesora Auxiliar.

José Ramón Martínez Pérez, Filial de Ciencias Medicas. Puerto Padre. Las Tunas.

Especialista de Segundo Grado en Fisiología y Primer Grado en Medicina General Integral. Máster en Medicina Bioenergética y Tradicional. Investigador Agregado.

Profesor Auxiliar.

Yanmila Falcón Diéguez, Filial de Ciencias Medicas. Puerto Padre. Las Tunas.

Especialista de Primer Grado en Anatomía Humana. Investigadora Agregada.

Profesora Asistente.

Reynaldo Hugo Remond Vázquez, Filial de Ciencias Medicas. Puerto Padre. Las Tunas.

Especialista de Primer Grado en Laboratorio Clínico. Máster en Longevidad Satisfactoria.

Profesor Asistente.

Yunelsy Ortíz Cabrera, Filial de Ciencias Medicas. Puerto Padre. Las Tunas.

Licenciada en Biología.

Profesora Instructora.

References

Martínez Pérez JR, Carralero López Y, Falcón Diéguez Y, Guevara González R, Peña Pérez ID. Rendimiento académico en Morfofisiología según los estilos de aprendizaje. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2016 [citado 15 de diciembre 2016]; 41(7). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/709.

Falcón Diéguez Y, Carralero López Y, Guevara González R, Martínez Pérez JR, Peña Pérez I de la C. Caracterización de la promoción en Morfofisiología de estudiantes de Puerto Padre durante seis cursos académicos. Rev Electrónica Zoilo Marinello [revista en internet]. 2015 [citado 15 de diciembre 2016]; 40(10). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/339.

Soler Porro AB, Chirolde Núñez RR. Motivación y rendimiento docente en estudiantes bolivianos del Nuevo Programa de Formación de Médicos. Educ Med Super [revista en internet]. 2012 [citado 15 de diciembre 2016]; 24(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086.

González Serra DJ. Psicología de la Motivación. Cap. 2. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Médicas; 2008. p. 51-53.

Santos Treto Y, Marzabal Caro Y, Wong Corrales LA, Franco Pérez PM, Rodríguez Blanco K. Factores asociados al fracaso escolar en estudiantes de medicina del Policlínico Facultad Vicente Ponce Carrasco. Rev Méd Electrón [revista en internet]. 2010 [citado 15 de diciembre 2016]; 32(2). Disponible en: http://www.revmatanzas. sld.cu/revista%20medica/ano%202010/vol2%202010/tema6.htm.

Herrera Soria J, Zamora Guevara N. ¿Sabemos realmente que es la motivación? CCM [revista en internet]. 2014 [citado 15 de diciembre 2016]; 18(1). Disponible en. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000100017&nrm=iso

Batista Silva A, Gálvez Espinos M, Hinojosa Cueto I. Bosquejo histórico sobre las principales teorías de la motivación y su influencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Rev Cubana Med Gen Integr [revista en internet]. 2010 [citado 15 de diciembre 2016]; 26(2). Disponible en http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252010000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Vallejo Portuondo G. El aprendizaje desde la perspectiva de la motivación profesional y las actitudes. Medisan [revista en internet]. 2011 [citado 15 de diciembre 2016]; 15(3). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/san/vol_15_3_11/san14311.htm.

Gutiérrez Maydata A, Wong Orfila T, Pérez de Armas A, Villar Valdés M. Propuesta para dar continuidad al perfeccionamiento de la Morfofisiología en la carrera de Medicina. EDUMECENTRO [[revista en internet]. 2012 [citado 15 de diciembre 2016]; 4(3). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/196/395.

Morales Molina X, Cañizares Luna O, Sarasa Muñoz NL, Remedios González JM. Preparación de los docentes de las ciencias básicas biomédicas para una enseñanza con enfoque integrador. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2012 [citado 15 de diciembre 2016]; 4(2). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/ edumc/article/view/170/341.

Betancourt Valladares M. Acciones pedagógicas para desarrollar la habilidad «explicar» en Morfofisiología Rev Edumecentro [revista en internet]. 2013 [citado 15 de diciembre 2016]; 5(2). Disponible en: http://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article.

Gutiérrez M, López E. Motivación, comportamiento de los alumnos y rendimiento académico Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development [revista en internet]. 2012 [citado 15 de diciembre 2016]; 35(1): 61-72. Disponible en: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1174/021037012798977421.

Published

2016-12-16

How to Cite

1.
Guevara González R, Martínez Pérez JR, Falcón Diéguez Y, Remond Vázquez RH, Ortíz Cabrera Y. Attitude toward Morphophysiology and its impact on academic results. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2016 Dec. 16 [cited 2025 Sep. 15];41(11). Available from: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/971

Issue

Section

Original articles