The information culture, a need in the medical degree. Benito Juárez García University, Mexico
Keywords:
MEDICAL STUDENTS, INFORMATION LITERACY, INFORMATION CULTURE.Abstract
Introduction: information culture emerges from the prevailing cultural system, the use of good practices of information and knowledge, and its acquisition, is one of the most important missions of information institutions. This is the case here, based on the information skills of future medical professionals.
Objectives: to assess the information culture of the students of the Bachelor of Medicine
Method: a cross-sectional descriptive study was carried out from August to November 2023, the universe was made up of 153 students, the sample was selected through a non-probabilistic intentional sampling that considered including those with less experience in the career, and the sample was made up of 74 undergraduate students.
Results: 68.91 % of the students reported knowing the term information culture, 41.89 % defined it as having access to information and 67.57 % replied that they have never received support from an information specialist to expand their information culture. 43.24 % showed that the most frequent teaching activity was class work using basic bibliography and 87.84 % never used reference works.
Conclusions: the diagnosis revealed that teachers lack the knowledge to teach students how to manage information, insufficient teaching activities aimed at training a student on information skills and promote information culture.
Downloads
References
Artiles Visbal S, García González F. Cultura informacional. Estrategias para el desarrollo de la sociedad de la información y el conocimiento. Ciencias de la Información [revista en internet]. 2000 [citado 11 de octubre 2024]; 31(1-2 marzo-junio). Disponible en: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/87864.
Izquiero Cuéllar Y, Del Río López Y, Silva Alés N. Programa de Alfabetización Mediática e Informacional para estudiantes de pregrado de la Facultad de Comunicación de la Universidad de La Habana. Revista Alcance [revista en internet]. 2020 [citado 11 de octubre 2024]; 9(24). Disponible en: https://revistas.uh.cu/alcance/article/view/5304.
González Manso E. Diagnóstico de la Alfabetización Mediática e Informacional. (AMI) en las bibliotecas públicas de Villa Clara: estudio de caso. Santa Clara: Facultad de Ingeniería Industrial y Turismo [en línea]; 2015 [citado 11 de octubre 2024]. Disponible en: https://dspace.uclv.edu.cu/server/api/core/bitstreams/58306305-1af4-418f-a1fb-147d6b1c966b/content.
Pérez Ortiz M, Hidalgo Herrera RM, Ramírez Pérez AM. Cultura informacional y orientación educativa. Retos en la formación inicial del maestro primario. Revista Luz [revista en internet]. 2020 [citado 11 de octubre 2024]; 19(2): 61-69. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5891/589164533006/html/.
Del Percio D. La Declaración de Helsinki: sinopsis de su nacimiento y evolución. Revista Argentina de Reumatología [revista en internet]. 2020 [citado 11 de octubre 2024]; 20(1). Disponible en: https://www.revistasar.org.ar/revistas/2009/numero_1/articulos/declaracion_helsinki.pdf.
Bermello Navarrete R, Rodríguez Suárez A. Programa de alfabetización informacional para profesores, estudiantes y trabajadores de la salud [en línea]. En: VII Edición de las Jornadas Científicas. Holguín: Universidad de Ciencias Médicas; 2019 [citado 11 de octubre 2024]. Disponible en: http://edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/paper/viewFile/61/49/.
Quindemil Torrijo EM. De las competencias a las competencias informacionales. Reflexiones sobre la formación por competencias en el ámbito académico. Contribuciones a las Ciencias Sociales [revista en internet]. 2011 [citado 11 de octubre 2024]; 2011(9). Disponible en: https://www.eumed.net/rev/cccss/13/emqt.html.
Morales Cobos S, Paredes Morales MG, Villa Astudillo RA. Uso de la biblioteca universitaria virtual como estrategia de aprendizaje de los estudiantes de la carrera arquitectura de la Universidad de Guayaquil. Conrado [revista en internet]. 2021 [citado 11 de octubre 2024]; 17(80): 339-347. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1852.
Delgado Pérez M, Aguila García O, Peralta Arboláez M, Ramos Costa MI. El componente informacional en el currículo de la carrera de Medicina. Medicentro Electrónica [revista en internet]. 2019 [citado 11 de octubre 2024]; 23(4): 368-385. Disponible en: https://medicentro.sld.cu/templates/images/Instrucciones%20a%20los%20autores_es.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.