Psychological disorders in primary school children with family crisis due to breakup
Keywords:
FAMILY, STRESS, PSYCHOLOGICAL, CHILD HEALTHAbstract
Background: family crises for breakup have repercussions on the comprehensive development of the child's personality, in all its aspects.
Objective: to describe psychological disorders in primary students of the 9 to 11 age group of "Rafael Martínez Martínez" School, with family crisis due to breakup, belonging to the health area of the "Gustavo Aldereguía Lima" Polyclinic, from the municipality of Las Tunas, attended to from 2014 to 2016.
Methods: a descriptive and observational study of the family crisis for breakup was carried out with the schoolchildren, place and period of time already mentioned. The universe was made up of 60 patients who presented to the medical consultation with the health psychology specialist and the sample consisted of 30 children with family crisis for breakup. The study analyzed the psycho-pedagogical characterization and the psychic and behavioral assessment through surveys, interviews and observations.
Results: psychological disorders were detected, which were diagnosed in 100 % of the need for psycho-pedagogical attention, with remarkable behavioral problems in 18 students (60 %); school indiscipline in 27 (90 %), academic problems in 24 (80 %), emotional disorders in the 30 (100 %), 24 with alterations in thinking (80 %), attention disorders in 25 (83 %), language disorders in 20 (66 %), difficulties in academic achievement in 27 (90 %). 100% stated to have psychic problems, 18 in communication (60 %) and all the students said to have with little participation in the activities.
Conclusions: the students presented disorders in learning and the need for psycho-pedagogical care.
Downloads
References
González Benítez I. Las crisis familiares. Rev Cubana Med Gen Integr [revista en internet]. 2000, Jun [citado 23 de mayo 2017]; 16(3): 270-276. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext &pid=S0864-21252000000300010&lng=es.
Herrera Santi PM. Factores de riesgo para la salud familiar: acontecimientos significativos. Humanidades Médicas [revista en internet]. 2012 [citado 23 de mayo 2017]; 12(2) Disponible en: http://www.humanida desmedicas.sld.cu/index.php/hm/issue/view/7.
Camejo Lluch R, López Mulet Y, Cuba Zámara P. Alteraciones psíquicas y conductuales en escolares primarios hijos de padres divorciados. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2015 [citado 23 de mayo 2017]; 40(6). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index. php/zmv/article/view/49.
Domínguez García L. El desarrollo psicológico humano como proceso de continuidad y ruptura: la “situación social del desarrollo”. Educação e Filosofia Uberlândia [revista en internet]. 2015 [citado 23 de mayo 2017]; 29(57): 21-42. Disponible en: http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view File/28059/17965.
Vezzetti VC. New approaches to divorce with children: A problem of public health. Health psychology open [revista en internet]. 2016 [citado 23 de mayo 2017]; 3(2). Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/ pmc/articles/PMC5193267/.
Canto Valenzuela MA. Reinserción social experienciada desde la familia. Tesis para optar el título profesional de Psicólogo. Red de Bibliotecas–Chile: Universidad del Bío-Bío; 2013. Disponible en: http://www.pensamientopenal.com.ar/system/files/2015/10/doctrina42276.pdf.
Rabadán JA, Giménez AM. Detección e intervención en el aula de los trastornos de conducta. Educación XX1 [revista en internet]. 2012 [citado 23 de mayo 2017]; 15(2): 185-212. Disponible en: http://www.red alyc.org/articulo.oa?id=70624504006.
Cuervo ÁA, Escalante J. Desempeño Académico en Hijos de Padres Casados y Divorciados. Rev. Mex. Orient. Educ [revista en internet]. 2011 [citado 23 de mayo 2017]; 8(20): 24-32. Disponible en: http:// pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-75272011000100004&lng=pt&nrm=iso.
Ojeda del Valle M. La vigilancia de factores vinculados al desarrollo, el aprendizaje y la salud en la primera infancia. Doctor en Ciencias de una Especialidad, Escuela Nacional de Salud Pública. Tesis para optar por el Grado Científico de Doctor en Ciencias de la Salud 2012. Disponible en: http://tesis.repo.sld.cu/582/.
Fariñas León G. Acerca del Concepto de vivencia en el enfoque histórico cultural. Revista Cubana de Psicología [revista en internet]. 1999 [citado 23 de mayo 2017]; 16(3). Disponible en: http://pepsic.bv salud.org/pdf/rcp/v16n3/11.pdf.
Bonet de Luna C, Fernández García M, Chamón Parra M. Depresión, ansiedad y separación en la infancia. Aspectos prácticos para pediatras ocupados. Rev Pediatr Aten Primaria. [revista en internet]. 2011 [citado 23 de mayo 2017]; 13(51): 471-89. Disponible en: http://www.pap.es/FrontOffice/PAP/front/Articulos/ Articulo/_IXus5l_LjPrOfNrft0uEHaz2Hne0U9wf.
Olivera T, Furtado C M, Goncalves S. Association between family environment and attention deficit hyperactivity disorder in children–mothers’ and teachers’ views. BMC Psychiatry [revista en internet]. 2013 [citado 23 de mayo 2017]; 13(1): 215. Disponible en: https://bmcpsychiatry.biomedcentral.com/ articles/10.1186/1471-244X-13-215.
Méndez Sutil V, Louro Bernal I, Bayarre Vea H. Caracterización de la salud familiar en familias de niños con éxito escolar. Rev Cubana Med Gen Integr [revista en internet]. 2011 [citado 23 de mayo 2017]; 27(1): 1-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-212520110001000 01&lng=es.
Vallejo Orellana R, Sánchez-Barranco Vallejo F, Sánchez-Barranco Vallejo P. Separación o divorcio: Trastornos psicológicos en los padres y los hijos. Rev. Asoc. Esp. Neuropsiq [revista en internet]. 2004 [citado 23 de mayo 2017]; (92): 91-110. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext& pid=S0211-57352004000400006&lng=es.
Lores Leyva I, Calzadilla González O, Hernández Torres I, Noguera Núñez K, Díaz Pompa F. La ayuda logopédica a niños con manifestaciones de dislexia y disgrafia. CCM [revista en internet]. 2014 [citado 23 de mayo 2017]; 18(1): 18-24. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000100004&lng=es.
Nelson WE. Tratado de Pediatría, volumen I, parte IV: Trastorno del aprendizaje. 19ma ed: Editorial Elsevier; 2013. Disponible en: http://booksmedicos.org/nelson-tratado-de-pediatria-19a-edicion/.
Andrade JA. Morales, J. Efectos psicosociales de la separación de los padres en los niños y niñas. Una revisión del estado del arte. Psico. Pedia. Hoy [revista en internet]. 2014 [citado 23 de mayo 2017]; 16(6). Disponible en: http://psicopediahoy.com/efectos-psicosociales-separacion-padres-en-ninos.
Mardomingo Sanz MJ. Separación de los padres. Efectos traumáticos en los hijos. Anales de pediatría continuada [revista en internet]. 2012 [citado 23 de mayo 2017]; 10(3). Disponible en: http://www.ap continuada.com/es/separacion-los-padres-efectos-traumaticos/articulo/90153507/.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.