Critical and reflexive analysis of the syllabus of the subject of Obstetric and Gynecological Nursing of the discipline of Nursing
Keywords:
PROGRAMAS DE ESTUDIO, ENFERMERÍA OBSTÉTRICA, EDUCACIÓN EN ENFERMERÍA, MÉTODOSAbstract
Background: the syllabus of the subject is the document that presents the systematic and hierarchical description of the general objectives to be achieved and of the essential contents to be assimilated, by providing the future graduate with the knowledge for an excellent professional performance.Objective: to carry out a critical, reflexive and evaluative analysis of the syllabus of the subject of Obstetric and Gynecological Nursing in the major of Nursing, taking into account the regulations currently in force for the methodological teaching work.Methods: a systematic review of the content of documents was carried out, where regulations and resolutions were considered, as well as original and review articles. The search began with the general syllabus of the discipline of Nursing and the syllabus of the subject of Obstetric and Gynecological Nursing, the current regulation for the methodological teaching work, the resolution 210/07 and the professional profile of the Licentiate in Nursing.Results: the study guides, in a methodological way, how to favor the formulation of comprehensive objectives from a developing perspective, and proposes conceptions that reflect the need of reassessing the contents (skill and knowledge systems), as well as the methodological guidelines for each topic, so that the general skills for the excellent exercise of the profession be determined.Conclusions: the critical analysis of the subject of Obstetric and Gynecological Nursing was carried out.Downloads
References
Sosa Fernández A, Estévez Valdés I, Padro Jiménez D, González Corrales IB. Análisis del programa de la disciplina Informática en Salud para Licenciados en Enfermería. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río. [revista en internet]. 2017 [citado11 abril de 2018]; 21(5). Disponible en: http://www.revcmpinar.sld. cu/index.php/publicaciones/article/view/3097.
Ramos Pérez D, Galves Rodríguez I. la evaluación formativa en la disciplina de enfermería, Filial de Ciencias Médicas “Gabriela Arias”, Cárdenas. En: II Conferencia Internacional de Educación Médica para el Siglo XXI; 2014, Oct, 3. Palacio de las Convenciones de La Habana [citado 11 julio 2018]. Disponible en: http://conferenciasiglo21.sld.cu/index.php/conferenciasiglo21/2014/paper/view/480.
Agramonte del Sol A, García Vázquez JT, Sixto Pérez A. Programa de la disciplina Enfermería. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2014.
Leonard Castillo A, Galarraga Diago D, Dandicourt Thomas C. Programa Analítico de la asignatura Enfermería Ginecobstétrica [CD-ROM]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2014.
Ministerio de la Educación Superior. Reglamento Docente Metodológico. Resolución 210/2007. La Habana: MES; 2007.
Ministerio de Salud Pública de Cuba. Viceministerio de Docencia e Investigaciones. Nuevo Diseño Curricular para la Formación de Licenciados en Enfermería. Plan de Estudio “D”. Modelo del Profesional. La Habana: 2007.
Ministerio de Salud Pública. Departamento de Materno–Infantil. Indicaciones para la reducción de la morbimortalidad materno infantil. La Habana; 2017.
Medina González I, Valcárcel Izquierdo N, Chacón Reyes EJ, Domínguez Hernández R. Programa Educativo para el desarrollo de habilidades pedagógicas en los profesionales de la enfermería. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [revista en internet]. 2017 [citado 10 julio 2018]; 8(1). Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/848.
Saínz de Robles, FC. Diccionario Español de sinónimos y antónimos. La Habana: Editorial José Martí; 2012. P. 319.
Isaac Quesada TA, Mármol Sosa E, Zulueta Cuba L. Comunicación profesional para las ciencias de la salud: ¿omisión curricular? Edumecentro [revista en internet]. 2016 [citado 11 julio 2018]; 9(1). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/879.
Morán L, Quesada Y, García A, González P, Godinez S, Aguilera M. Resolver problemas y tomar decisiones, esencia práctica reflexiva en enfermería. Análisis de la literatura. Enfermería Universitaria [revista en internet]. 2016[citado 11 julio 2018]; 13(1): 47-54. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/ science/article/pii/S1665706316000026.
Addines Fernández F. Didáctica: teoría y práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2007.
Borré Ortiz YM, Lenis Victoria C, Suárez Villa M, Tafur Castillo J. El conocimiento disciplinar en el currículo de enfermería: una necesidad vital para transformar la práctica. Revista Ciencias de la Salud [revista en internet]. 2015 [citado 11 julio 2018]; 13(3): 481-491. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/562/5624 2524013.pdf.
Ramírez Carmenate F, Thomas Ferrer F, Brooks Quiala M, Arias López Y. Reflexiones metodológicas sobre el diseño de Programa de asignatura. Rev. inf. Cient [revista en internet]. 2017 [citado 1 de julio 2018]; 96(3). Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/293.
Pecina Leyva RM. Percepción del estudiante de enfermería sobre la calidad del proceso enseñanza aprendizaje. Revista Iberoamericana de producción Académica y Gestión Educativa [revista en internet]. 2015 [citado 11 julio 2018]; 2(3). Disponible en: http://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/viewFile/ 287/332.
Águila Setién S, Breto García A, Cabezas Cruz E, Delgado Calzado JJ, Santisteban Alba E. Obstetricia y Perinatología Diagnóstico y Tratamiento. 2da ed. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.