Elements of a didactic syllabus to teach an optional imaging subject in Dentistry
Keywords:
ORAL MEDICINE, HEALTH PROGRAMS AND PLANS, TEACHING, RADIOLOGYAbstract
Background: the uses of images in the dental practice are numerous, for the diagnosis, planning, management of the treatment of oral diseases and the progress of the patients.
Objective: to devise a didactic syllabus to contribute to the teaching-learning process of medical imaging in the specialty of Dentistry, through an optional subject.
Methods: a development research was carried out in the specialty of Dentistry of "Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta" Faculty of Medical Sciences of University of Medical Sciences of Las Tunas, from September to November 2017, to design the didactic syllabus declared in the objective. Theoretical and empirical methods were used in the study.
Results: the syllabus was developed with five thematic units that deal with different knowledge systems. The first unit explains the basic aspects of the historical background, nature and properties of X-rays. The second unit deals with the harmful action of X-rays, the clinical manifestations of harmful effects, somatic and genetic effects, physical means of protection for the patient and the professional and radiological principles. The third unit contains the main intraoral and extraoral methods, indications, limitations and contraindications. The fourth unit covers the radiographic interpretation. Finally, the syllabus includes an update on imaging techniques. A fist version of the subject was taught.
Conclusions: a didactic syllabus on the use of medical imaging was developed to be implemented as an optional course in the major of Dentistry.
Downloads
References
Barrera Jay ZL, Matos Columbié ZC. El uso de términos imaginológicos: un reto en la comunicación médica Revista de Información Científica Guantánamo [revista en internet]. 2015 [citado 2 de junio 2018]; 91(3): 140-151. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6027584.pdf.
Margulis AR and Sunshine JH. Radiology at the Turn of the Millennium. Radiology [revista en internet]. 2000 [citado 2 de junio 2018]; 214(1): 15-23. Disponible en: https://pubs.rsna.org/doi/abs/10.1148/radiolo gy.214.1.r00ja4515.
Alderson PO. A balanced sub specialization strategy for radiology in the new millennium. AMJ Roentgenol. [revista en internet]. 2000 [citado 2 de junio 2018]; 175(1): 7-8. Disponible en: https://www.ajronline. org/doi/full/10.2214/ajr.175.1.1750007.
Peña Casanovas A, Casanova Perdomo R, Cao N, Borroto Cruz R. Evaluación de competencias comunicativas de especialistas en Imagenología. Educ Med Super [revista en internet]. 2016 [citado 2 de junio 2018]; 30(1). Disponible en: http://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2016/cem161g.pdf.
Cruz Martínez I, González OlivaA, Machado Acuña F. Consideraciones sobre la implementación del iMagis® para la interpretación de imágenes diagnósticas digitales con fines docentes en tecnología de la salud. MEDISAN [revista en internet]. 2013 [citado 2 de junio 2018]; 17(7). Disponible en: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=44290.
Gamboa Vargas M, Quirós Solano P, Salazar Araya E. Propuesta de guía técnica en seguridad radiológica para servicios de odontología de la caja costarricense de seguro social que hacen usos de equipos emisores de radiaciones ionizantes, primer semestre 2015. Disponible en: http://repositorio.sibdi.ucr.ac.cr :8080/jspui/bitstream/123456789/3367/1/39190.pdf.
Aquino Ignacio MC, Bojorge Rodríguez J. Manual de procedimientos. Módulo de introducción al diagnóstico imagenología. México: Universidad Nacional autónoma de México, Facultad de Odontología; 2015.
Universidad Nacional de Colombia. Manual de radioprotección de la Facultad de odontología. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia; 2013. Disponible en: http://www.odontologia.unal.edu.co/docs/habilita cion/manual_radioproteccion_abril_2013.pdf.
Guerrero Ricardo I, Arévalo Rodríguez DN, González Arévalo E,Ramírez Arias Y, Benítez Guerrero Y. Efectividad del software educativo sobre los defectos radiográficos en la asignatura de Imagenología Estomatológica. Correo Científico Médico de Holguín [revista en internet]. 2016 [citado 2 de junio 2018]; 20(2): 237-249. Disponible en: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=66576
García JE, Suñé P. El manual de odontología. España: Elsevier; 1994.
California Dental Association. Radiografías dentales (Rayos X) California Dental Association 1201 K Street, Sacramento, CA 95814 800.CDA: SMILE; 2018. Disponible en: https://www.cda.org/Portals/0/pdfs/fact_ sheets/xrays_spanish.pdf.
Maldonado Villamizar JM, Domínguez Uzcategui AJ, Fuenmayor Marìn DV, Taylor Somaza SV. Métodos imagenológicos para la visualización de la articulación temporomandibular. Revisión de literatura. Acta odontológica Venezolana [revista en internet]. 2013 [citado 2 de junio 2018]; 50(1). Disponible en: http://www.actaodontologica.com/ediciones/2013/1/art-22/.
Afrashtehfar KI. Utilización de imagenología bidimensional y tridimensional con fines Odontológicos. Revista de la Asociación Dental Mexicana [revista en internet]. 2012 [citado 2 de junio 2018]; 69(3): 114-119. Disponible en: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=36770.
Pupo Ávila NL, Pérez Perea L, Alfonso García A, Pérez Hoz G, González Varcálcel B. Aspectos favorecedores y retos actuales para la misión de la Universidad de Ciencias Médicas Cubana. Educación Médica Superior [revista en internet]. 2013 [citado 2 de junio 2018]; 27(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php /ems/article/view/121.
Morales Suárez Id. La Universidad ha de estar a la altura de su tiempo. Educación Médica Superior [revista en internet]. 2014 [citado 2 de junio 2018]; 28(4). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php /ems/article/view/586"http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/vi.
MINSAP. Indicadores Metodológicos y de organización de la carrera de Estomatología (MODALIDAD PRESENCIAL). Universidad de Ciencias Médicas de La Habana: MINSAP; 2017.
Grau León I, Barciela González Longoria M de la C, Peguero Morejón H, Rodríguez Méndez G, Cabo García R. Gestión curricular de la carrera de Estomatología. Facultad de Estomatología de La Habana. 2008-2013. Rev EDUMECENTRO [revista en internet]. 2015, Mar [citado 2 de junio 2018]; 7(1): 31-43. Disponible en: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=54849.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.