Science, art and medicine in Cuba during the 17th and 18th centuries

Authors

  • Yisell Urquiza-Yero Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Las Tunas.
  • Miriam Velázquez-Reyes Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Las Tunas.
  • Sahily de la Caridad Rojas-Pérez Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Las Tunas.
  • Elio Cintra-González Policlínico Universitario "Manuel Fajardo". Las Tunas. Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Las Tunas.

Keywords:

MEDICINE, SCIENCE, HISTORY, MEDICINE IN THE ARTS.

Abstract

Medicine is the science dedicated to the study of life, health, diseases and death of human beings, and involves exercising scientific-technical knowledge for the maintenance and recovery of health. It is an art where the knowledge of the doctor is used to obtain a practical result that is to prevent a human being from getting sick, and if he does, to achieve the restoration of his health. The art of being a doctor implies the science with which one has to proceed and through which one can find solutions to health problems through scientific methods. For its part, art, through its various manifestations such as painting, photography, sculpture, literature, among others, has facilitated medicine knowledge about facts, characters, actions or investigations carried out by illustrious personalities of medicine and science, since the emergence of medicine in Cuba during the colonial era. These precedents constitute works of invaluable historical and scientific value, which have contributed important antecedents in the execution of the current health programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yisell Urquiza-Yero, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Las Tunas.

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Máster en Enfermedades Infecciosas. Profesora Asistente

Miriam Velázquez-Reyes, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Las Tunas.

Licenciada en Laboratorio Clínico y Educación Especial. Máster en Enfermedades Infecciosas. Investigadora Agregada. Profesora Asistente

Sahily de la Caridad Rojas-Pérez, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Las Tunas.

Licenciada en Ciencias Farmacéuticas. Máster en Medicina Bioenergética y Natural. Investigador Agregado. Profesora Asistente

Elio Cintra-González, Policlínico Universitario "Manuel Fajardo". Las Tunas. Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Las Tunas.

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Profesor Integral

References

Blanco Barbeito, N. (2016). El desarrollo de las habilidades investigativas en los estudiantes de medicina desde la educación en el trabajo. Tesis En Opción Al Grado Científico De Doctor En Ciencias Pedagógicas, Universidad Central “marta Abreu” De Las Villas: Editorial Universitaria.

Delgado García, G. (1994). El profesor Zoilo Marinello Vidaurreta y las ciencias patológicas en Cuba. En: Conferencia leída en Primer Encuentro sobre el Trabajo de Extensión Universitaria en los Centros de Educación Médica. Facultad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Victoria de las Tunas.

Delgado García, G. (1996). La salud pública en Cuba durante el período colonial español. Cuad Hist Salud Pub, 81, 7-26.

Delgado García, G. (1998). Instituciones no oficiales y academias privadas para la enseñanza de la medicina en Cuba. Cuaderno de Historia de la Salud Pública, 84(84).

Delgado García, G. (2001). La investigación médica en sujetos humanos en Cuba (1804-1960). Cuad Hist Salud Pública, (90), 140-147.

Delgado García, G. (2014). El Dr. Carlos Finlay, amante de la cultura física y los deportes. Cuaderno de Historia de la Salud Pública, 116(116). Recuperado de: http://bvs.sld.cu/revistas/his/his_116/hist08116.htm.

Delgado García, G. (2014). Finlay como clínico y observador. Cuaderno de Historia de la Salud Pública, 116(116).

Díaz Novas, J., Soler Fonseca, V., Gallego Machado, B., & Durán Cortina, M. (2015). Veinte consejos para los médicos. Revista Cubana De Medicina General Integral, 31(2). Recuperado de http://www.revmgi.sld.cu/index. php/mgi/article/view/17/13.

Fong Estrada, J. A. (2017). Dr. Ambrosio Grillo Portuondo: médico combatiente. MEDISAN, 21(6), 775. Recuperado de: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=72733.

Fuentes Lafargues, E. (2011). La formación del médico en cuba durante la etapa colonial. Evolución histórico-pedagógica. (Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Santiago de Cuba: Universidad De Ciencias Pedagógicas “Frank País García”. Recuperado de: http://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=53.

López Espinosa, J. (2004). Some theorical and conceptual considerations on metric disciplines. ACIMED, 12(5), 1. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352004000500006&lng=es &tlng=en.

López Sánchez, J. (2013). Tomás Romay. Iniciador del movimiento científico cubano. Cuaderno de Historia de la Salud Pública, 113.

Macías Llanes, M. E., Falcón Fariñas, I. N. (2015).

Tomás Romay Chacón y Carlos J. Finlay Barres hitos de pensamiento cubano en salud. Rev Hum Med, 15(2), 206-225. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202015000200001&lng=es.

Peña Pentón, D. (2014). El arte de la medicina: ética, vocación y poder. Panorama Cuba y Salud, 9(3), 31-41. Recuperado de: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=66826.

Tápanes Galvan, W., Fuentes García, S., Ferreiro García, B., Rolo Mantilla, M., Martínez Aportela, E., & Román Carriera, J. C. (2013). Breve reseña sobre la historia de la salud pública en Cuba. Rev Méd Electrón, 35(1) Recuperado de: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=41440.

Published

2018-12-14

How to Cite

1.
Urquiza-Yero Y, Velázquez-Reyes M, Rojas-Pérez S de la C, Cintra-González E. Science, art and medicine in Cuba during the 17th and 18th centuries. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2018 Dec. 14 [cited 2025 Oct. 20];43(6 Especial). Available from: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1676

Issue

Section

Philosophy, Art and Science