Students’ and teachers’ perception of the economic content in the training of medical students

Authors

  • Nilvia Norma Agüero-Batista Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”, Departamento de Ciencias Básicas, Las Tunas. https://orcid.org/0000-0003-1336-8341
  • Mirna León-Acebo Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”, Departamento de Ciencias Básicas, Las Tunas. https://orcid.org/0000-0001-5652-8080
  • Claudina Quintero-Díaz Universidad de Las Tunas, Facultad de Ciencias Filosóficas y Humanísticas, Las Tunas. https://orcid.org/0000-0002-7622-6028

Keywords:

ECONOMICS, PROFESSIONAL TRAINING, STUDENTS, MEDICAL

Abstract

Background: the general practitioner exercises his/her profession in the fields of comprehensive, administrative, educational and research medical care. The physician must be trained for it.

Objective: to describe the perception of the treatment of the economic content in the training of medical students by professors and students of the "Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta” Faculty of Medical Sciences of the University of Medical Sciences of Las Tunas, Cuba.

Methods: a descriptive study was carried out with 110 students who were in the first three years of the academic year 2017-2018 of the aforementioned major and university. The sample also included 23 teachers. The sampling was selected at random. The students were given a survey and the teachers were interviewed.

Results: only three professors reported having included the treatment of the economic content; however, almost all (95,66 %) considered that it would contribute to the comprehensive formation of the students. 60,8 % of the teachers showed no knowledge of methods or procedures to deal with the treatment of the economic content. All the students believed that knowing about economic issues would help in their functions as physicians-to-be. 86,3 % acknowledged that teachers have referred to the importance of saving, of looking after the studying and teaching materials or of public property. 80 % agreed that they have not been guided towards independent activity in polyclinics or doctor’s offices, directly related to saving resources.

Conclusions: the professors’ and students’ perception of the treatment of the economic content in undergraduate education was described.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nilvia Norma Agüero-Batista, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”, Departamento de Ciencias Básicas, Las Tunas.

Especialista de Segundo Grado en Fisiología Normal y Patológica. Máster en Educación Médica. Profesora Auxiliar


Mirna León-Acebo, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”, Departamento de Ciencias Básicas, Las Tunas.

Especialista de Primer Grado en Embriología. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular


Claudina Quintero-Díaz, Universidad de Las Tunas, Facultad de Ciencias Filosóficas y Humanísticas, Las Tunas.

Licenciada en educación Marxismo Leninismo e Historia. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular

References

Ministerio de Salud Pública. Comisión nacional de carrera. Plan de Estudios D. Modelo del profesional para la formación de médicos. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2016.

Ministerio de Salud Pública. Objetivos de trabajo y actividades principales. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2019.

León Acebo Mirna. Concepción didáctica de educación en el trabajo para contribuir a la formación del valor identidad profesional médica. [Tesis doctoral]. Las Tunas: Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey; 2013.

VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. Resolución sobre los lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución. La Habana; 2011. La Habana: Cubadebate; 2011.

VII Congreso del Partido Comunista de Cuba. Resolución sobre los lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución. La Habana; 2017. La Habana: Cubadebate; 2017.

Castro Ruz R. Discurso pronunciado en la 2da Sesión extraordinaria de la IX Legislatura de la Asamblea Nacional del Poder Popular con motivo de la proclamación de la Constitución de la República de Cuba [en línea]. Granma. La Habana; 10 de abril 2019. [citado 1 de abril 2019]. Disponible en: http://www.granma.cu/discursos-raul/2019-04-11/la-constitucion-que-hoy-proclamamos-garantiza-la-continuidad-de-la-revolucion-y-la-irrevocabilidad-de-nuestro-socialismo-11-04-2019-00-04-35?page=4.

Díaz Canel BM. Discurso pronunciado en la clausura de la 3ra Sesión extraordinaria de la IX Legislatura de la Asamblea Nacional del Poder Popular con motivo de la proclamación de la Constitución de la República de Cuba [en línea]. Granma. La Habana; 16 de abril 2019. [citado 1 de abril 2019]. Disponible en: http://www.granma.cu/cuba/2019-04-13/en-vivo-tercera-sesion-extraordinaria-de-la-ix-legislatura-fotos.

Cabrera Elejalde OR. Cultura económica y educación en valores. La Habana: Editorial Acuario; 2018.

Olano Salina Z. La formación económica y la cultura tributaria. Innovación Tecnológica [revista en internet]. 2016 [citado 1 de abril 2019]; 22(Esp). Disponible en: http://innovacion.ciget.lastunas.cu/index.php/innovacion/article/view/524.

Rizo Calzado CL. Cultura Económica: una vía para lograr el fortalecimiento de los futuros profesionales de la especialidad de economía desde la formación inicial. Maestro y Sociedad [revista en internet]. 2017 [citado 1 de abril 2019]; 14(3). Disponible en: https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/viewFile/2780/2499.

Zamora Escalona R, Alfonso Cruz I, Fernández Chelala RM. ¿Cómo contribuir al desarrollo de la cultura económica en la formación inicial del Licenciado en educación construcción? Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo [revista en internet]. 2018 [citado 1 de abril 2019]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/06/desarrollo-cultura-economica.html.

Carralero Hidalgo L, Tamayo Fajardo MÁ, Alonso Betancourt LA. La cultura económica en el sistema educativo cubano. Educación y conciencia económica. Ciencias Holguín [revista en internet]. 2013 [citado 1 de abril 2019]; XIX(1): 1-10. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181525741007.

Rodríguez Elías AO, Izaguirre Remón RC, Sáez Palmero A. Lógica interdisciplinaria para el tratamiento del componente económico en la formación humanista del profesional de la Cultura Física. DeporVida [revista en internet]. 2017 [citado 1 de abril 2019]; 14(34): 83-95. Disponible en: https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/413/1037.

Published

2019-07-04

How to Cite

1.
Agüero-Batista NN, León-Acebo M, Quintero-Díaz C. Students’ and teachers’ perception of the economic content in the training of medical students. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2019 Jul. 4 [cited 2025 Sep. 18];44(4). Available from: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1807

Issue

Section

Original articles