Treatment of economic content in the training of medical students
Keywords:
STUDENTS, MEDICAL, METHODOLOGY, PROFESSIONAL TRAINING.Abstract
Background: the training of the medical students to perform the administrative duties entails a coordinated work among the professors of the disciplines and subjects.
Objective: to describe the procedures and actions of a methodology to treat the economic content in the training of the students majoring in medicine.
Methods: a historical study was carried out on the topic with a review of the normative documents of the specialty and the criteria of experienced specialists. The methodology was devised, based on the procedures subjected to assessment in the workshops on public opinion and collective construction, carried out with a selection of professors of the specialty during the academic year 2017-2018.
Results: a methodology was devised for the treatment of the economic content in the training of the students majoring in medicine, itemized in the following procedures: training of professors and students, planning and designing of the integrated tasks that relate the content to the biomedical disciplines, exchange between health professionals and students, appropriation of the economic content by the students. The actions for each procedure were described.
Conclusions: a methodology with procedures and actions for the treatment of the economic content was devised.Downloads
References
MINSAP. Plan de Estudio D carrera de Medicina (1ra ed.) [CD-ROM]. La Habana: Ministerio de Salud Pública; 2015.
MINSAP. Modelo del Profesional de la carrera de Medicina (1ra ed.) [CD-ROM]. La Habana: Ministerio de Salud Pública; 2015.
Partido Comunista de Cuba. Actualización de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. Cuba: CubaDebate; c2014 [actualizado 2016; citado 10 de junio 2019]. Disponible en: http://media.cubadebate.cu/wp-ontent/uploads/2017/07/PDF-321.pdf.
Díaz-Canel M. Discurso pronunciado en la clausura de la Tercera Sesión Extraordinaria de la IX Legislatura de la Asamblea Nacional del Poder Popular en el Palacio de Convenciones. Granma. [en línea] 2019. Abril 14. [citado 10 de junio 2019]. Disponible en: http//www.granma.cu/discursos-de-diaz-canel.
Castro R. Discurso pronunciado en la Segunda Sesión Extraordinaria de la IX Legislatura de la Asamblea Nacional del Poder Popular con motivo de la proclamación de la Constitución de la República de Cuba. Granma. [en línea] 2019. Abril 11. [citado 10 de junio 2019].pp. 4-6.
Partido Comunista de Cuba. Objetivos de Trabajo del Partido Comunista de Cuba aprobados por la Primera Conferencia Nacional. Escambray; Villa Clara [en línea] 2012 [citado 10 de junio 2019]. Disponible en: http://www.escambray.cu/wp-content/uploads/2012/02/tabloide_objetivos_conferencia.pdf.
De Armas N, Valle A. Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2011.
Cortina V. El diagnóstico pedagógico en el proceso formativo del profesional de la educación en condiciones de universalización [Tesis doctoral]. Las Tunas: Instituto Superior Pedagógico “Pepito Tey”; 2005.
Fonticiella E. El desarrollo del pensamiento lógico en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación, Especialidad Marxismo Leninismo e Historia [Tesis doctoral]. Las Tunas: Universidad de Las Tunas; 2017.
Sánchez M. El desarrollo de la creatividad de los actores del proceso de enseñanza aprendizaje de la historia en la educación secundaria básica [Tesis doctoral]. Las Tunas: Universidad de Las Tunas; 2019.
Ledo C, Gámez L, Banderas A. Los ejercicios integradores en la carrera Español–Literatura, una mirada en la formación del profesional desde la disciplina principal integradora. Opuntia Brava [revista en internet]. 2018 [citado 15 junio 2015]; 10(3). Disponible en: https://doi.org/10.35195/ob.v10i3.547.
Valdivia A, Águila M, Bagué M. Comprensión y gramática: una propuesta integradora de ejercicios para la preparación del ingreso en preuniversitario. Pedagogía y Sociedad [revista en internet]. 2013 [citado 15 junio 2015]; 16(36). Disponible en: http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/ 260/217.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.