Academic performance in Molecular Biology during the implementation of the curricular plan D at the Affiliated College of Medical Sciences of Puerto Padre
Keywords:
EDUCATION, MEDICAL, STUDENTS, MOLECULAR BIOLOGY, ACADEMIC PERFORMANCEAbstract
Background: the implementation of the plan D in the medical curriculum led to the emergence of the discipline of Biological Bases of Medicine which includes the subject of Molecular Biology.
Objective: to describe the results of the academic achievement of the medical students in the subject of Molecular Biology at the Affiliated College of Medical Sciences of Puerto Padre, Las Tunas, during the academic years 2016-2017, 2017-2018 and 2018-2019.
Methods: a longitudinal descriptive study was carried out at the aforementioned institution and during the three academic years herein declared. The study population was made up of 294 first-year students who took the exam in the first call. Descriptive statistics was used to process the data.
Results: the academic achievement discreetly increased per assessed academic year, 85,3 % in 2016-2017, 85,71 % in 2017-2018 and 87,3 % in 2018-2019. The quality of the academic achievement was lower in the first academic year, 38,9 %, reaching 54,2 % and 52,9 % in the following years. The main difficulties of the subject were centered in the topics: Multicellular organisms, Enzyme kinetics and Molecular genetics. There was a prevalence of pupils who failed the exam living in distant places and traveling daily. The students preferred other subjects.
Conclusions: the results of the academic performance in the subject of Molecular Biology were described, during the three academic years in which the plan D of the curriculum was implemented.Downloads
References
Díaz Hernández B, Rodríguez Delgado V, Nieto Moreno R. Resultados del proceso enseñanza aprendizaje de la asignatura Biología Molecular en la carrera de Medicina [en línea]. En: Edumed Holguín 2018. VII Jornada Científica de la SOCECS. Holguín: Sociedad Cubana de Educadores en Ciencias de la Salud; 2018 [citado 20 de agosto 2019]. Disponible en: http://edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/paper/ viewFile/131/107.
Gómez Pernas M, Taureaux Díaz N, Diego Cobelo JM, Miralles Aguilera E, Agramonte del Sol A, Fernández Sacasas JA. Las ciencias básicas biomédicas en el plan de estudio D de la carrera de Medicina Universidad de Ciencias Médicas de La Habana (UCMH). Educ. Med. Sup. [revista en internet]. 2015 [citado 20 de agosto 2019]; 29(3): 496-509. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2015/ce m153i.pdf.
Gutiérrez Maydata A. Lo novedoso en el plan de estudio D en la carrera de Medicina. Med. Elect. [revista en internet]. 2017 [citado 20 de agosto 2019]; 21(3): 190-191. Disponible en: https://www.medigraphic. com/pdfs/medicentro/cmc-2017/cmc173a.pdf.
Ministerio de Educación Superior. Documento Base para la Elaboración de los Planes de Estudio "D". La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2003.
Cardellá Rosales LL, Hernández Fernández RA, Ortíz Rodríguez F, Gómez Álvarez AM, Rodríguez Cabrera I. Programa Biología molecular [en línea]. La Habana: Comisión Nacional de Carrera de Medicina Subcomisión de CBB; 2015 [citado 20 de agosto 2019]. Disponible en: http://uvsfajardo.sld.cu/sites/uvsfa jardo.sld.cu/files/programa_de_biologia_molecular.pdf.
Guevara González R, Martínez Pérez JR, Falcón Diéguez Y, Remond Vázquez RH, Ortíz Cabrera Y. Motivación por la Morfofisiología y su repercusión en los resultados académicos. Rev. Elect. Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2016 [citado 20 de agosto 2019]; 41(11). Disponible en: http:// revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/971.
Santos Velázquez T, Portelles Morales T, López Herrera EI. Resultados comparativos de exámenes estatales de Estomatología durante tres cursos académicos. Rev. Elec. Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2019 [citado 20 de agosto 2019]; 44(4). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld. cu/index.php/zmv/article/view/1901.
Santander Montes AJ, Martínez Isaac JA, Valladares Oliva C. Caracterización del rendimiento académico de los estudiantes del plan de estudios "D" de Enfermería. Rev. Cub. Inf. Méd. [revista en internet]. 2013 [citado 20 de agosto 2019]; 5(2): 210-228. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rcim/v5n2/rcim1121 3.pdf.
Martínez Pérez JR, Carralero López Y, Falcón Diéguez Y, Guevara González R, Peña Pérez ID. Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en Morfofisiología. Carrera Medicina. Puerto Padre 2014-2016. Rev. Elect. Dr. Zoilo E Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2016 [citado 20 de agosto 2019]; 41(7). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/709.
Díaz Velis Martínez E, Cobas Vilches ME, Wong Orfila T. Labor metodológica y enfoque de sistema en la carrera de Medicina. Facultad de Medicina de Villa Clara. Edumecentro [revista en internet]. 2009 [citado 20 de agosto 2019]; 1(2): 56-66. Disponible en: http://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/ view/33.
Fernández Sacasas JA. El principio rector de la Educación Médica Cubana. Un reconocimiento a la doctrina pedagógica planteada por el profesor Fidel Ilizástigui Dupuy. Educ Med. Sup. [revista en internet]. 2013 [citado 20 de agosto 2019]; 27(2): 239-248. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2013/cem132k.pdf.
Salas RS. Los procesos formativos, la competencia profesional y el desempeño laboral en el Sistema Nacional de Salud de Cuba. Educ. Med. Sup. [revista en internet]. 2012 [citado 20 de agosto 2019]; 26(2): 163-5. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2012/cem122a.pdf.
Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 2/2018. Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico. La Habana: MINSAP; 2018.
Alcántara Paisán Fd, Alcántara Paisán A, Vara Moya EJ, Fimia Duarte R. Impacto de actividades extracurriculares de formación vocacional y orientación profesional en estudiantes de ciencias médicas. Edumecentro [revista en internet]. 2017 [citado 20 de agosto 2019]; 9(2): 124-139. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/913/html_224.
Falcón Diéguez Y, Carralero López Y, Guevara González R, Martínez Pérez JR, Peña Pérez Id. Caracterización de la promoción en Morfofisiología de estudiantes de Puerto Padre durante seis cursos académicos. Rev. Elect. Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2015 [citado 20 de agosto 2019]; 40(10). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/339.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.