Academic performance of medical students in the subject of Cardiovascular, Respiratory, Digestive and Renal Systems
Keywords:
EDUCATION, MEDICAL, ACADEMIC PERFORMANCE, PROGRAMS OF STUDY, BIOLOGICAL SCIENCE DISCIPLINESAbstract
Background: at three years of the introduction of the subject of Cardiovascular, Respiratory, Digestive and Renal Systems (CARDIREN) in the plan D of the medical curriculum, it is possible to characterize the academic performance of the students in it.
Objective: to characterize the academic performance of the medical students in the subject of CARDIREN, at the Affiliated College of Medical Sciences of Puerto Padre of the University of Medical Sciences of Las Tunas, in the academic years 2017-2018 and 2018-2019.
Methods: a descriptive cross-sectional study was carried out with students majoring in medicine at the "Romárico Oro" Polyclinic, belonging to the aforementioned affiliated college and during the academic years herein declared. The studied population was made up of the 220 students of the major during these academic years. Student-related internal variables were studied, was well as external variables that were not related to the students. The processing and analysis of the information were performed using descriptive statistics.
Results: the subject of CARDIREN was the one with the worst results in plan D in the academic years 2017-2018 and 2018-2019; the internal variables, the lack of systematic study (78,06 %), lack of vocation towards the major (67,74 %) and distant origin of the students (60 %) had a bearing on the academic performance. The digestive system and histology contents were lower in the students’ preference. The reduction of hours to the syllabus in the workshops affected the development of logical-intellectual skills in the students.
Conclusions: the low academic performance in CARDIREN of the medical students included in the study was characterized.
Downloads
References
Miralles Aguilera EA, Taureaux Díaz N, Fernández Sacasas JA, Pernas Gómez M, Sierra Figueredo S, Diego Cobelo JM. Cronología de los mapas curriculares en la carrera de Medicina. Educ. Med. Super. [revista en internet]. 2015 [citado 2 de octubre 2019]; 29(1): 93-107. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2015/cem151j.pdf.
Díaz Hernández B, Rodríguez Delgado V, Nieto Moreno R. Resultados del proceso enseñanza aprendizaje de la asignatura Biología Molecular en la carrera de Medicina. Edumed Holguín [revista en internet]. 2018 [citado 2 de octubre 2019]. Disponible en: http:// edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/ paper/viewFile/131/107.
Gutiérrez Maydata A. Lo novedoso en el plan de estudio D en la carrera de Medicina. Medicen. Electrón. [revista en internet]. 2017 [citado 2 de octubre 2019]; 21(3): 190-191. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/medicentro/cmc-2017/cmc173a.pdf.
Guevara González R, Álvarez Ramírez DM, Martínez Pérez JR, Peña Pérez IC, Ortiz Cabrera Y. Rendimiento académico en Biología molecular durante la implementación del plan D en la Filial de Ciencias Médicas de Puerto Padre. Rev. Electrón. Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2019 [citado 2 de octubre 2019]; 44(6). Disponible en: http://www.revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2051.
Pernas Gómez C, Taureaux Díaz N, Diego Cobelo JM, Miralles Aguilera EA, Agramonte del Sol A, Fernández Sacasas JA. Las ciencias básicas biomédicas en el plan de estudio D de la carrera de Medicina. Rev. Cubana Educ. Méd. Sup. [revista en internet]. 2015 [citado 2 de octubre 2019]; 29(3): 496-509. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2015/cem153i.pdf.
Vargas I, Ramírez C, Cortés J, Farfán A, Heinze G. Factores asociados al rendimiento académico en alumnos de la Facultad de Medicina: estudio de seguimiento a un año. Salud Mental [revista en internet]. 2011 [citado 2 de octubre 2019]; 34(4): 301-308. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/salmen/sam-2011/sam114b.pdf.
Falcón Diéguez Y, Carralero López Y, Guevara González R, Martínez Pérez JR, Peña Pérez IC. Caracterización de la promoción en Morfofisiología de estudiantes de Puerto Padre durante seis cursos académicos. Rev. Electrón. Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2015 [citado 2 de octubre 2019]; 40(10). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/ article/view/339.
Guevara González R, Martínez Pérez JR, Falcón Diéguez Y, Remond Vázquez HR, Ortiz Cabrera Y. Motivación por la Morfofisiología y su repercusión en los resultados académicos. Rev. Electrón. Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2016 [citado 2 de octubre 2019]; 41(11). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/ article/view/971.
Enríquez Vilaplana SM, Molina García JR, Massani Enríquez JF. Intervención para mejorar el rendimiento de estudiantes de primer año de Medicina en riesgo de fracaso escolar. Educ. Méd. Super. [revista en internet]. 2008 [citado 2 de octubre 2019]; 22(2): 1-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v22n2/ems01208.pdf.
González Gil A, Quiñones Cabrera D, Blanco Pereira ME, Martínez Leiva G. Rendimiento académico y hábitos y técnicas de estudio en estudiantes de medicina. Curso 2016/2017. Morfovirtual [en línea]. 2018 [citado 2 de octubre 2019]. Disponible en: http://www.morfovirtual2018.sld.cu/index.php/morfovirtual/2018/paper/viewPaper/285/324.
Román Collazo CA, Ordás González A, Torres Fernández T. Nivel de asimilación en alumnos de primer año de Medicina en Morfofisiología IV. Panorama Cuba y Salud [revista en internet]. 2013 [citado 2 de octubre 2019]; 8(1): 15-20. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4773/477348950004.pdf.
Soler Porro AB, Chirolde Núñez RR. Motivación y rendimiento docente en estudiantes bolivianos del Nuevo Programa de Formación de Médicos. Educ. Med. Super. [revista en internet]. 2010 [citado 2 de octubre 2019]; 24(1): 42-51. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v24n1/ems06110.pdf.
García Gascón A, Del Toro Añel AY, Cisneros Prego E, Querts Méndez CO, Cascaret Soto X. Algunas variables psicosociales asociadas al bajo rendimiento académico en estudiantes de primer año de medicina. Medisan [revista en internet]. 2017 [citado 2 de octubre 2019]; 21(4): 433-439. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/medisan/mds-2017/mds174g.pdf.
Veitia Cabarrocas F, González Franco M, Cobas Vilches ME. Formación de habilidades investigativas curriculares en la carrera de Estomatología. Del Plan C al Plan D. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2014; 6(S1): 7-20. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/edumecentro/ed-2014/eds141b.pdf.
Madiedo Albolatrachs M, Escobar Carmona E, Puga García A, Pérez Mateo AV. Fundamentos teóricos del tratamiento didáctico de los objetivos para la formación de habilidades intelectuales y prácticas en la carrera de Medicina. Educ. Med. Super. [revista en internet]. 2011 [citado 2 de octubre 2019]; 25(2): 135-156. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2011/cem112k.pdf.
Santander Montes AJ, Martínez Isaac JA, Valladares Oliva C. Caracterización del rendimiento académico de los estudiantes del plan de estudios "D" de Enfermería. RCIM [revista en internet]. 2013 [citado 2 de octubre 2019]; 5(2): 210-228. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rcim/v5n2/rcim11213.pdf.
Cañizares Luna O, Sarasa Muñoz N, Villar Valdés M, Pérez de Armas A, Morales Molina X. Aprender a observar desde el inicio de los estudios médicos es una necesidad formativa. Gac. Méd. Espirit. [revista en internet]. 2014 [citado 2 de octubre 2019]; 16(2): 9-16. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/espirituana/gme-2014/gme142c.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.