A historical study on the attention given to diversity of Dentistry students in the teaching-learning process
Keywords:
EDUCATION HIGHER, STUDENTS, DENTAL, INDIVIDUALITYAbstract
Background: this study is a necessary antecedent to understand the progress of the attention given to diversity of Dentistry students.
Objective: to critically assess the historical antecedents of the attention given to diversity of Dentistry students in the teaching-learning process.
Methods: a qualitative historical research was carried out. The historical-logical, analysis-synthesis and inductive-deductive methods were used among the theoretical research techniques. The empirical level included documentary analysis and interviews. Two indicators were defined for the historical analysis: a) the conceptualization of the attention to diversity and b) the attention given to diversity in the teaching-learning process. The recourses available in the Infomed network and other sources in the Internet were used.
Results: a characterization of the three stages that were object of interest was brought. The stages range from 1979 to 2019. The first stage (1979-1984), the attention given to the diversity of the students was not a preoccupation of the teachers; the second stage (1984-2011), the attention given to diversity was very limited and was established as a function only of the guiding teachers; and the third stage (2011-2019), which was characterized by conceptual advances on the attention to diversity of the students, with limitations in its practical unfolding in the training of dentists.
Conclusions: the two main trends of the attention given to diversity of Dentistry students in the teaching-learning process were revealed.
Downloads
References
Companioni Landín FA. Contribución a la historia de la estomatología cubana [en línea]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2000 [citado 15 de noviembre 2019]. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros_texto/contribucion_estomatologia/indice_p.html.
Universidad de Ciencias Médicas de La Habana [en línea]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; ©1999-2020 [actualizada 25 de febrero de 2020; citado 15 de noviembre 2019]. Disponible en: http://instituciones.sld.cu/ucmh/estudios-academicosautofinanciados/plan-de-estudio-de-la-carrera-de-estomatologia/.
Santos Velázquez T, Panizo Bruzón SE. Resultados obtenidos en el examen estatal por estudiantes de Estomatología en los que se atendió su diversidad. Rev. Electrón. Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2020 [citado 15 de noviembre 2019]; 45(1). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1962.
Herrera Seda CM, Pérez Salas CP, Echeita G. Teorías implícitas y prácticas de enseñanza que promueven la inclusión educativa en la universidad: instrumentos y antecedentes para la reflexión y discusión. Formación Universitaria [revista en internet]. 2016 [citado 15 de noviembre 2019]; 9(5): 49-64. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3735/373547712006.pdf.
Paz Maldonado EJ. La formación del profesorado universitario para la atención a la diversidad en la educación superior. Rev. Inv. Educ. REDIECH [revista en internet]. 2018 [citado 15 de noviembre 2019]; 9(16): 67-82. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/5216/521654339004/521654339004.pdf.
Martínez Galiano J. Modelo Pedagógico de la formación del profesional de la Educación Primaria para la atención a educandos con necesidades educativas especiales [Tesis]. Las Tunas: Universidad de Las Tunas; 2008.
Alemán Mederos MM. Estrategias de aprendizaje en los estudiantes de nuevo ingreso en la carrera de Estomatología de la Universidad Médica de Villa Clara. [Tesis de maestría]. Villa Clara: Universidad de Ciencias Médicas; 2015.
Cruz García E, López Brito N, Rodríguez Espinosa JR, Mendoza Rodríguez H, Álvarez Valcárcel JL. Fundamentos de salud pública y el aprendizaje. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2017.
Socarrás Sánchez S, Díaz Flores M. Evolución histórica de las experiencias del trabajo educativo en la Educación Médica Superior en Cuba. Rev. Hum. Med. [revista en internet]. 2014 [citado 15 de noviembre 2019]; 14(1): 160-183. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/hummed/hm-2014/hm141k.pdf.
Reglamento para la Organización del Proceso Docente Educativo. Resolución Ministerial No. 15. Ministerio de Salud Pública; 1988.
Ministerio de Educación Superior. Plan de Estudio C. La Habana: MES; 1992-1993.
Remón Amarelle AY. El diagnóstico integral y la atención a las diferencias individuales. Opuntia Brava [revista en internet]. 2012 [citado 15 de noviembre 2019]; 4(1). Disponible en: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/404.
Suárez Denis AL, Núñez Martínez MC, Llano Arana L, Sánchez Ortiz L, Rodríguez Lorenzo MC, Morejón Barrueto Y. Efectividad de la aplicación de un diplomado para atender la diversidad estudiantil en ciencias médicas. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2017 [citado 15 de noviembre 2019]; 9(1): 82-103. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/edumecentro/ed-2017/ed171f.pdf.
Ministerio de Educación Superior. Plan de Estudio D. CNC. La Habana: MES; 2012.
Universidad de Ciencias Médicas. Indicadores Metodológicos y de organización de la carrera de Estomatología (Modalidad presencial). La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2017.
Gort Hernández M, Guerrero García DA. Calidad de resultados académicos en estudiantes de medicina después de una intervención sobre diferencias individuales. Educ. Med. Super. [revista en internet]. 2012 [citado 15 de noviembre 2019]; 26(1): 3-14. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2012/cem121b.pdf.
Reyes Romagosa DE, Nuevo Pi MA. Atención a diferencias individuales de los estudiantes universitarios de las ciencias médicas. MULTIMED [revista en internet]. 2015 [citado 15 de noviembre 2019]; 19(4): 1-4. Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/364/579.
Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior [en línea]. Resolución No. 2/2018 21 de junio. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Edición Ordinaria, n 25, (21-06-2018) [citado 15 de noviembre 2019]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%c3%b3n-2-del-2018.pdf.
Betancourt Gamboa K, Soler Herrera M. Estrategias de aprendizaje en el primer año de Estomatología en la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Humanid. Méd. [revista en internet]. 2018 [citado 15 de noviembre 2019]; 18(3): 489-503. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/hummed/hm-2018/hm183e.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.