A didactic alternative to improve the learning of English for specific purposes integrating undergraduate and postgraduate education
Keywords:
EDUCATION, MEDICAL, UNDERGRADUATE, HEALTH POSTGRADUATE PROGRAMS, TEACHINGAbstract
Background: the process of initial and permanent training of medical professionals requires the development of skills to communicate in the English language. However, insufficiencies related to the command of oral communication skills prevail.
Objective: to assess a didactic alternative to improve the learning of English for specific purposes integrating undergraduate and postgraduate education at work, in the Medicine major of the "Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta” Faculty of Medical Sciences, University of Medical Sciences of Las Tunas.
Methods: an intervention study was carried out with the application of the didactic alternative, reported in the previous lines, with a sample of 27 students from the Medicine major and 25 postgraduates of the course English for Medical Practice (doctors specialized in Family Medicine), in the academic year 2018-2019.
Results: after applying the didactic alternative, it was observed that the majority of the students (12, 44,4 %) and postgraduates (11, 44 %) obtained grades of four points, followed by the students (10, 37,3 %) and postgraduates (9, 36 %) with grades of five. Mass and spontaneous participation was achieved in ward rounds carried out in the English language at the department of gynecology.
Conclusions: the application of the didactic alternative where study and work were linked in the education-at-work teaching type and the link of undergraduate and postgraduate studies were novel elements in the obtaining of favorable results.
Downloads
References
Rondón-Palmero E. La expresión oral en inglés en estudiantes de la carrera de Medicina. [Tesis para optar por el grado de Doctora en Ciencias Pedagógicas]. Las Tunas: Universidad de Ciencias Pedagógicas; 2017.
Rondón-Palmero EA, Mestre U, Tejeda-Arencibia I. Estrategia didáctica para el desarrollo de la expresión oral en inglés. Did@scalia [revista en internet]. 2016 [citado 7 de enero 2020]; 7(4): 97-108. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6663883.
Tejeda-Arencibia I, Cortina-Bover VM. Proyecto integrador de tutoría de carrera en la licenciatura en educación especialidad lenguas extranjeras. Revista Innovación tecnológica [revista en internet]. 2014 [citado 7 de enero 2020]; 20(3). Disponible en: http://innovaciontec.idict.cu/index.php/innovacion.
Ferro-Quintanilla DR, Del Pozo-Gamarra EG, Saboya-Rios N. Programa “Oral expression in thaclassroom” para el desarrollo de la expresión y comprensión oraldelidioma inglés. Apuntes Universitarios. Revista de Investigación [revista en internet]. 2017 [citado 5 de febrero 2020]; 7(2): 1-10. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4676/467652767002.pdf
Clark RC, Moran PR, Burrows AA. The ESL Miscellany. A treasure of Culture and Linguistic Information. TESL-EJ. [revista en internet] 2015 [citado 7 de enero 2020]; 5(1). Disponible en: http://www.tesl-ej.org/wordpress/issues/volume5/ej17/ej17r10/?wscr.
Dimas de la Cruz A. El desarrollo de la habilidad oral en inglés en alumnos de primaria aplicando el trabajo colaborativo durante el proceso. Tesis presentada en opción al grado de Máster en Educación. Zumpango. Estado de México: Tecnológico de Monterrey; 2016.
Wang B, Wang J, Hu G. College English Classroom Teaching Evaluation Based on Particle Swarm Optimization – Extreme Learning Machine Model. iJET [revista en internet]. 2017 [citado 7 de enero 2020]; 12(5): 82-97. Disponible en: https://doi.org/10.3991/ijet.v12i05.6782.
Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. Fundamentos de la Educación de Posgrado. Resolución Ministerial No. 132. Ministerio de Educación Superior; 2004.
Rondón-Palmero EA, Mestre U, Tejeda-Arencibia I. Acerca de la conceptualización, formulación y articulación de la expresión oral en inglés. REFCalE [revista en internet]. 2016 [citado 5 de enero 2020]; 4(3). Disponible en: https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/1846.
García-Cormenzana AJ, Casañas-Álvarez A, Rodríguez-Picornell Z, Rodríguez-Gil I. Criterios sobre la aplicación de la estrategia curricular del idioma inglés mediante los entornos virtuales. Medimay [revista en internet]. 2017 [citado 5 de febrero 2020]; 24(6). Disponible en: http://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/1098.
Batista Yero Y. Metodología para el tratamiento sistémico del componente laboral-investigativo, desde la disciplina química en los estudiantes del nivel preparatorio de la carrera de ingeniería agronómica. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Las Tunas: Universidad “Vladimir I. Lenin”; 2015.
Domínguez A. Situación de la enseñanza-aprendizaje de la habilidad expresión oral en la escuela de Lenguas. Tuxtla-UNACH [en línea]. 2015 [citado 5 de febrero 2020]. Disponible en: http://lanfl.wordpress.com.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.