A didactic alternative to improve the learning of English for specific purposes integrating undergraduate and postgraduate education

Authors

  • Norkis Sánchez-Alonso Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Dirección de Ciencia e Innovación Tecnológica. Las Tunas. https://orcid.org/0000-0001-5690-658X
  • Elvia Amalia Rondón-Palmero Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”. Las Tunas. https://orcid.org/0000-0003-1030-0544
  • Anais Ruz-Cruz Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”. Las Tunas. https://orcid.org/0000-0002-6934-603X
  • Yennisbel Rodríguez-Vázquez Unidad Municipal de Higiene y Epidemiología “Rigoberto Mora Aguilera”, Las Tunas. Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”, Las Tunas. https://orcid.org/0000-0003-2760-0471
  • Elvis Hercules-Braizon Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”. Las Tunas. https://orcid.org/0000-0001-9493-8419

Keywords:

EDUCATION, MEDICAL, UNDERGRADUATE, HEALTH POSTGRADUATE PROGRAMS, TEACHING

Abstract

Background: the process of initial and permanent training of medical professionals requires the development of skills to communicate in the English language. However, insufficiencies related to the command of oral communication skills prevail.

Objective: to assess a didactic alternative to improve the learning of English for specific purposes integrating undergraduate and postgraduate education at work, in the Medicine major of the "Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta” Faculty of Medical Sciences, University of Medical Sciences of Las Tunas.

Methods: an intervention study was carried out with the application of the didactic alternative, reported in the previous lines, with a sample of 27 students from the Medicine major and 25 postgraduates of the course English for Medical Practice (doctors specialized in Family Medicine), in the academic year 2018-2019.

Results: after applying the didactic alternative, it was observed that the majority of the students (12, 44,4 %) and postgraduates (11, 44 %) obtained grades of four points, followed by the students (10, 37,3 %) and postgraduates (9, 36 %) with grades of five. Mass and spontaneous participation was achieved in ward rounds carried out in the English language at the department of gynecology.

Conclusions: the application of the didactic alternative where study and work were linked in the education-at-work teaching type and the link of undergraduate and postgraduate studies were novel elements in the obtaining of favorable results.

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Author Biographies

Norkis Sánchez-Alonso, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Dirección de Ciencia e Innovación Tecnológica. Las Tunas.

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Profesora Asistente

Elvia Amalia Rondón-Palmero, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”. Las Tunas.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Educación especialidad Inglés. Máster en Didáctica de la Educación Superior. Profesora Asistente

Anais Ruz-Cruz, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”. Las Tunas.

Licenciada en Educación especialidad Inglés. Máster en Didáctica de la Educación Superior. Profesora Asistente

Yennisbel Rodríguez-Vázquez, Unidad Municipal de Higiene y Epidemiología “Rigoberto Mora Aguilera”, Las Tunas. Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”, Las Tunas.

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Profesora Asistente

Elvis Hercules-Braizon, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”. Las Tunas.

Licenciada en Enfermería. Profesora Asistente

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Published

2020-05-01

How to Cite

1.
Sánchez-Alonso N, Rondón-Palmero EA, Ruz-Cruz A, Rodríguez-Vázquez Y, Hercules-Braizon E. A didactic alternative to improve the learning of English for specific purposes integrating undergraduate and postgraduate education. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2020 May 1 [cited 2025 Sep. 19];45(3). Available from: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2186

Issue

Section

Original articles