Comparative results of the state exit exams in the medical degree during five academia years
Keywords:
EDUCATION, HIGHER, EDUCACIÓN SUPERIOR, STUDENTS, MEDICAL, EDUCATIONAL MEASUREMENAbstract
Background: the state exit exams are the certification of the competence of the graduates. Analyzing the results obtained in this type of assessment is useful to detect deficiencies in the teaching-learning process.
Objective: to describe, making a comparison, the results of the state exit examinations of the medical degree at the University of Medical Sciences of Las Tunas, during the 2014-2015, 2015-2016, 2016-2017, 2017-2018 and 2018-2019 academic years.
Methods: a retrospective longitudinal descriptive study was carried out in the medical degree of the aforementioned university and during the years herein declared. The study population consisted of 1738 students who presented to the state exit exam in the ordinary examination session. The grades obtained in the practical and theoretical exams and the quality of the results were analyzed. The data were processed according to descriptive statistics.
Results: the best results in the five-year period, with a predominance of over 90 points, were obtained in the practical exams. In the theoretical exams, grades of 80 to 89 in the last four years predominated; in the 2018-2019 academic year, all the students passed this type of exam. Regarding quality, the best results were obtained in the 2018-2019 academic year, with grades between 80 and 100 points for 94,9 % of the students, although the previous two academic years were equally very good.
Conclusions: the gradual improvement in the quality of the results is perceptible at the state examination in the five-year period, especially in the last three academic years.
Downloads
References
Aguiar M. Rediseño del programa de la asignatura Medicina General Integral-IV de la disciplina principal integradora. [tesis]. La Habana: ENSAP; 2007. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=66986.
Vela J. Educación Superior: inversión para el futuro. Rev Cub Educ Med Super [revista en internet]. 2000 [citado 5 de enero 2020]; 14 (2): 171-83. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412000000200007&lng=es.
Vélaz de Medrano C, Vaillant D, Abrile de Vollmer MI, Oliveira DA, Avalos B, Beca CE, et al. Aprendizaje y desarrollo profesional docente [en línea]. Madrid: Fundación Santillana; 2010 [citado 5 de enero 2020]; Disponible en: http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/123456789/4622/Aprendizaje%20y%20desarrollo%20profesional%20docente.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Leyva-Figueredo A, Mendoza-Tauler L, Barberán-Cevallos J. La formación del profesional actual: propuestas innovadoras. Opuntia Brava [revista en internet] 2018 [citado 8 de enero 2020]; 10(3): 104-115. Disponible en: http://200.14.53.83/index.php/opuntiabrava/article/view/543.
Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior [en línea]. Resolución no. 2/2018 21 de junio. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Edición Ordinaria, n 25, (21-06-2018) [citado 8 de enero 2020]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%c3%b3n-2-del-2018.pdf.
Zacarias-Osorio R. Metodología para la evaluación de la calidad del aprendizaje en la asignatura Enfermería Pediátrica y Comunitaria de la facultad de Enfermería “Arides Estévez Sánchez” [Tesis]. Holguín: Universidad de Ciencias Médicas; 2012.
Camacaro PR. Hacia una aproximación de la evaluación de la calidad en Educación Superior. Rev. Atlante: Cuad. Educ. Des. [revista en internet]. 2018 [citado 8 de enero 2020] Disponible en: http://www.eumed.net/2/rev/atlante/2018/02/calidad-educacion-superior.html.
Antón-Talledo CE. La calidad educativa: unidad y diversidad. Opuntia Brava [revista en internet]. 2019 [citado 8 de enero 2020]; 11(3): 342-50. Disponible en: http://200.14.53.83/index.php/opuntiabrava/article/view/818.
Ministerio de Salud Pública. Sistema de evaluación y acreditación de Carreras Universitarias. Manual de implementación. Junta de Acreditación Nacional. La Habana: MINSAP; 2014.
Enríquez-Clavero JO, Pardillo-Rodríguez E, García-Cárdenas B, Canto-Pérez M, Véliz-Concepción OL. Recomendaciones para el manejo de la variable "estudiantes" en el camino hacia la excelencia. Rev. Cub. Estomatol. [revista en internet]. 2015 [citado 12 de enero 2020]; 52(4): 76-79. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubest/esc-2015/esc154l.pdf.
Santos-Velázquez T, Panizo-Bruzón SE. Resultados obtenidos en el examen estatal por estudiantes de Estomatología en los que se atendió su diversidad. Rev. electron. Zoilo [revista en internet]. 2020 [citado 12 de enero 2020]; 45(1). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1962.
Reyes González JI. Fundamentos de la Didáctica de la Historia Social Integral. No publicado. 2018.
Henríquez-Naranjo D, Piedra-Arias T, Cruz-Carballosa T. Evaluación de los resultados del examen estatal en la carrera Medicina Opuntia Brava [revista en internet]. 2019 [citado 12 de enero 2020]; 11(3): 216-23. Disponible en: http://200.14.53.83/index.php/opuntiabrava/article/view/806.
Herrera-González JD, Martínez-Ruiz A. El saber pedagógico como saber práctico. Pedagogía y Saberes [revista en internet]. 2018 [citado 12 de enero 2020]; 49: 9-26. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/pys/n49/0121-2494-pys-49-00009.pdf.
Santos-Velázquez T, Reyes-González JI, Sánchez-Rojas M. Estudio histórico de la atención a la diversidad de estudiantes de Estomatología en el proceso enseñanza aprendizaje. Rev. electron. Zoilo [revista en internet]. 2020 [citado 12 de enero 2020]; 45(2). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2105.
Esclava-Suanes MD, León-Huertas C de, González-López I. La formación en competencias transversales para trabajar en entornos educativos inclusivos. Rev. Edu. Incl. [revista en internet]. 2015 [citado 12 de enero 2020]; 8(2): 58-76. Disponible en: file:///H:/Adulto%20mayor.%20ESPECIALIDAD/106-225-1-SM.pdf.
Paz-Maldonado EJ. La formación del profesorado universitario para la atención a la diversidad en la educación superior. IE Rev. Inv. Educ. REDIECH [revista en internet]. 2018 [citado 12 de enero 2020]; 9(16): 67-82. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-85502018000100067&lng=es&tlng=es.
Fernández, JA., Taureaux N, Álvarez R. Programa Internado Rotatorio. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana: 2010.
Artiles-Olivera I, Mendoza-Jacomino A, Yera-Molina MC. La evaluación del aprendizaje, un indicador para elevar la efectividad del tutor en el contexto de Universalización de la Educación Superior. Revista Iberoamericana de Educación [revista en internet]. 2008 [citado 12 de enero 2020]; 46(4). Disponible en: https://rieoei.org/historico/deloslectores/2265Olivera.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.