Skills of the students training in dentistry for oral health promotion
Keywords:
HEALTH PROMOTION, ORAL HEALTH, DISEASE PREVENTION, DENTAL CAREAbstract
Background: within the functions of the general dentist, oral health promotion is the cornerstone that precedes prevention, healing and rehabilitation. The students training in dentistry must be prepared to this aim.
Objective: to implement a system of activities to strengthen the preparedness of students training in dentistry for the oral health promotion in the different contexts of action.
Methods: an intervention study was carried out with the 49 fifth-year dental students, at the University of Medical Sciences of Las Tunas, during the 2019-2020 academic year. The study included a diagnosis of the knowledge of procedures and skills to implement the actions of oral health promotion. A system of training activities was designed and implemented. The impact of the system was assessed.
Results: more than half of the students training in dentistry showed a low initial level of preparedness to carry out the actions of oral health promotion. All of them participated in educative chats in the dental chair, while only 15 (30,6 %) did it in community activities. A system with ten guiding activities was implemented to strengthen their preparedness, after which a marked increase in knowledge and skills was achieved. At the end only 8 (16,3 %) were graded as regular and none of them was graded as bad.
Conclusions: a successful system of guiding activities was implemented, which increased the preparedness of dentists-to-be to carry out actions of oral health promotion.
Downloads
References
Programa Nacional de Atención Estomatológica Integral a la Población. La Habana: Ministerio de Salud Pública, Área de Asistencia Médica y Social, Dirección Nacional de Estomatología. 2017.
Constitución de la República de Cuba proclamada el 10 de abril de 2019. [en línea]. Fundamentos políticos. Principios fundamentales. Capítulo II Derechos. (10 de abril de 2019). Asamblea Nacional del Poder Popular. Gaceta Oficial n 5, (10/4/2019 Extraordinaria de 2019 [citado 10 de enero 2020]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/constitucion-de-la-republica-de-cuba-proclamada-el-10-de-abril-de-2019.
Lineamientos de la política económica y social del partido y la revolución para el período 2016-2021 (julio 2017). [en línea]. Acuerdo VIII-75 de 2017 de Asamblea Nacional del Poder Popular. Gaceta Oficial n 34, (15/11/2017) Ordinaria de 2017 [citado 10 de enero 2020]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-34-ordinaria-de-2017.
Manrique-Chávez JE. Salud pública estomatológica. Rev Estomatol Herediana. [revista en internet]. 2016 [citado 10 de enero 2020]; 26(4): 203-205. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-43552016000400001&lng=es.
Botero JC, Puerta E, Lumertz J, Sonaglio R, Melo R, Rocha C. Perspectivas teórico prácticas sobre promoción de la salud en Colombia, Cuba y Costa Rica: revisión integrativa. Hacia promoc. Salud [revista en internet]. 2016 [citado 10 de enero 2020]; 21(2): 59-73. Disponible en: DOI: 10.17151/hpsal.2016.21.2.5.
Concepción-Obregón T, Matos-Rodríguez A, González-González LE, García-Vera, N. Formación de habilidades profesionales durante el tercer año de la Carrera de Estomatología. Rev Ciencias Médicas [revista en internet]. 2014 [citado 10 de enero 2020]; 18(3): 481-491. Recuperado en 07 de diciembre de 2017, de Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000300012&lng=es.
Pérez-García LM, Calderón-Mora M. Enfoque desarrollador en la enseñanza del diagnóstico clínico de anomalías dentomaxilofaciales. Gac Méd Espirit [revista en internet]. 2014 [citado 10 de enero 2020]; 16(2): 01-03. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/espirituana/gme-2014/gme142a.pdf.
Díaz-Pérez C, Ramos-Romero G. Modelo didáctico del proceso de formación de competencias profesionales específicas en la especialidad de estomatología general integral. Guantánamo. 2013 [Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García” Santiago de Cuba; 2015 [citado 10 de enero 2020]; Disponible en: http://eduniv.reduniv.edu.cu/index.php?page=13&id=625&db=1.
Toledo-Pimentel BF, González-Díaz ME, Veitía-Cabarrocas F, García-Reguera O. Validación de un modelo para la formación del estomatólogo general básico en promoción de salud. Edumecentro [revista en internet]. 2013 [citado 11 de enero 2020]; 4(1): [aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/152.
MINSAP. Departamento de Estomatología. Plan de Estudio de la carrera de Estomatología [en línea]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas, Facultad Finlay-Albarrán; 2010-2011 [citado 11 de enero 2020]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/facultadfinlayalbarran/pregrado/carrera-de-estomatologia/.
Gaínza-Gaínza M, Kerton-Manner LA. La orientación educativa en la promoción y educación para la salud en instituciones educacionales. EduSol [revista en internet]. 2015 [citado 11 de enero 2020]; 15(53): 81-89. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475747194008.
Fabelo-Roché JR, Iglesias-Moré S, Gómez-García AM. La promoción de salud en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Rev. habanera cienc. méd [revista en internet]. 2017 [citado 11 de enero 2020]; 16(1): 93-105. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/controlecancer/resource/pt/biblio-845263.
Addine-Fernández F. Didáctica: teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación; 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.