Logistic regression and prediction of low academic performance of students majoring in medicine
Keywords:
ACADEMIC PERFORMANCE, EDUCATION, HIGHER, FORECASTING, LOGISTIC MODELSAbstract
Background: prediction of the academic performance of students can be useful for the institutions to devise strategies aimed at improving the development of the teaching-educational process.
Objective: to determine the predictive capacity of some factors about the poor academic performance of medical students of the Affiliated School of Medical Sciences of Puerto Padre, University of Medical Sciences of Las Tunas, Cuba.
Methods: an analytical, predictive study was carried out with 87 medical students enrolled at the aforementioned institution. The study was divided into two stages: in the first stage, by means of a bivariate analysis, the variables that were mostly associated with low academic performance were identified; and in the second stage, by means of logistic regression (multivariate analysis), the capacity of these variables to predict it was analyzed.
Results: in the bivariate analysis, eight variables showed a significant relationship with low performance, when subjected to multivariate analysis (correlation and logistic regression), three of them maintained statistical significance, so they were finally chosen as predictive variables. According to this, the low academic performance can be predicted by the synergic combination of the predictors: school repetition, dedication of less than 15 hours per week to study and average grade in the university entrance examinations.
Conclusions: a predictive model was determined, proving to be appropriate to assess the low academic performance of the students majoring in medicine.
Downloads
References
Cabrera-Llano JL, Villar-Valdés M, Alfonso-Arbolaez LE. La Morfofisiología y el rendimiento académico del estudiante: un problema vigente. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2016 [citado 12 de enero 2020]; 8(1): 187-193. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000100016&lng=es.
García-Domínguez LA. Pruebas de selección como predictores del rendimiento académico de estudiantes de Medicina. Inv Ed Med. [revista en internet]. 2016 [citado 12 de enero 2020]; 5(18): 88-92. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2016.01.018.
Ortega-Bermúdez Y, Michel-Gómez Y, Benítez-Rodríguez M. Rendimiento académico en estudiantes de ciencias médicas: una visión desde la psicología educativa. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2019 [citado 12 de enero 2020]; 11(1): 244-249. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000100244&lng=es.
Hernández-Herrera CA. Diagnóstico del rendimiento académico de estudiantes de una escuela de educación superior en México. RCED [revista en internet]. 2016 [citado 12 de enero 2020]; 27(3): 1369-1388. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/48551.
Campillo-Labrandero M, Martínez-González A, García-Minjares M, Guerrero-Mora L, Sánchez-Mendiola M. Desempeño académico y egreso en 25 generaciones de estudiantes de la Facultad de Medicina de la UNAM. Educ Med [revista en internet]. 2019 [citado 12 de enero 2020]; 2(): Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2019.05.003
Matheu-Pérez A, Ruff-Escobar C, Ruiz-Toledo M, Benítez-Gutiérrez L, Morong-Reyes G. Modelo de predicción de la deserción estudiantil de primer año en la Universidad Bernardo O´Higgins. Educ. Pesqui. [revista en internet]. 2018 [citado 12 de enero 2020]; 44: e172094. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201844172094.
Heredia JJ, Rodríguez AG, Vilalta JA. Predicción del rendimiento en una asignatura empleando la regresión logística ordinal. Estudios Pedagógicos (Valdivia) [revista en internet]. 2014 [citado 12 de enero 2020]; 40(1): 145-162. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000100009.
Vivo-Molina JM, Sánchez-de la Vega MM, Franco-Nicolás M. Estudio del rendimiento académico universitario basado en curvas ROC. Revista de Investigación Educativa [revista en internet]. 2004 [citado 12 de enero 2020]; 22(2): 327-340. Disponible en: https://revistas.um.es/rie/article/view/98581.
García-Jiménez MV, Alvarado-Izquierdo JM, Jiménez-Blanco A. La predicción del rendimiento académico: regresión lineal versus regresión logística. Psicothema [revista en internet]. 2000 [citado 12 de enero 2020]; 12(Su2): 248-252. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/727/72797059.pdf.
García-Hernández A, González-Ramírez T. El rendimiento académico en matemáticas discretas: un estudio predictivo. Atenas [revista en internet]. 2020 [citado 12 de enero 2020]; 1(49): 118-134. Disponible en: https://atenas.reduniv.edu.cu/index.php/atenas/article/view/532/810.
Ibarra MC, Michalus JC. Análisis del rendimiento académico mediante un modelo Logit. Ingeniería Industrial [revista en internet]. 2010 [citado 12 de enero 2020]; 9(2): 47-56. Disponible en: http://revistas.ubiobio.cl/index.php/RI/article/view/56/3297.
Reyes Rocabado J, Escobar Flores C, Duarte Vargas J, Ramírez Peradotto P. Una aplicación del modelo de regresión logística en la predicción del rendimiento estudiantil. Estudios Pedagógicos (Valdivia) [revista en internet]. 2007 [citado 12 de enero 2020]; 33(2): 101-120. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052007000200006.
Sánchez-Cantalejo Ramírez E. Regresión Logística Binaria Múltiple. En: Regresión Logística en Salud Pública. Granada: Escuela Andaluza de Salud Pública, 2000: p. 41-76.
Kinsumba PA, Becerra-Alonso MJ, Lau-Fernández R. Predicción del éxito académico en la carrera de Ciencias de la Computación de la universidad “Agostinho Neto” Referencia Pedagógica [revista en internet]. 2016 [citado 16 de febrero 2020]; 4(2): 139-154. Disponible en: http://rrp.cujae.edu.cu/index.php/ rrp/article/view/102.
Navarro-Roldan CP. Rendimiento académico: una mirada desde la procrastinación y la motivación intrínseca. Revista Katharsis [revista en internet]. 2016 [citado 14 de febrero 2020]; 21: 241-271. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5733142.
Clavera-Vázquez TJ, Guillaume-Ramírez V, Álvarez-Rodríguez J, Montenegro-Ojeda Y. Rendimiento académico y caracterización psicopedagógica en estudiantes de Estomatología del primer curso Plan D. Rev haban cienc méd [revista en internet]. 2016 [citado 16 de febrero 2020]; 15(2): 259-268. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2016000200013&lng=es.
Chilca-Alva ML. Autoestima, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones [revista en internet]. 2017 [citado 14 de febrero 2020]; 5(1): 71-127. Disponible en: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.145.
Jones-Betancourt JJ, Fernández-Carbonero R, González-García S. La evaluación del rendimiento académico en estudiantes de I año de Medicina. En: Convención Internacional de Salud. La Habana; Cuba Salud, 2018. P.1-8. Disponible en: http://www.convencionsalud2018.sld.cu/index.php/connvencionsalud/2018/paper/viewPaper/1161.
Ayala-Servín N, Bogarín-Torres C, Bottrel A, Duarte-Fariña C, Torales J, Samudio M, et al. Inteligencia emocional y coeficiente intelectual como predictor de rendimiento académico en estudiantes de medicina paraguayos. Año 2015. Mem. Inst. Investig. Cienc. Salud. [revista en internet]. 2016 [citado 16 de febrero 2020]; 14(2): 84-91. Disponible en: https://revistascientificas.una.py/index.php/RIIC/article/view/1092/944.
Barrovecchio JC. Rendimiento académico en un grupo de estudiantes de medicina de la Universidad Abierta Interamericana de Rosario-Santa Fe, Argentina. Arch Med Fam [revista en internet]. 2019 [citado 16 de febrero 2020]; 21(1): 11-18. Disponible en https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=86558.
Gabalán-Coello J, Vásquez-Rizo FE. SABER 11 y rendimiento universitario: un análisis del progreso en el plan de estudios. Ciencia, Docencia y Tecnología [revista en internet]. 2016 [citado 16 de febrero 2020]; 27(53): 135-161. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/145/14548520007.pdf.
Delgado-Bravo PL, García-Fernández FL, Lara-Cardentey L. El índice académico y su impacto en los resultados de los exámenes de ingreso a la educación superior. Rev. Mendive [revista en internet]. 2018 [citado 17 de febrero 2020]; 16(1): 110-121. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962018000100110&lng=es.
Fernández-Ortega MÁ, Ortiz-Montalvo A, Ponce-Rosas ER, Fajardo-Ortiz G, Jiménez-Galván I, Mazón-Ramírez JJ. Reprobación en estudiantes de Medicina de la Universidad Nacional Autónoma de México. Educ Med Super. [revista en internet]. 2017 [citado 17 de febrero 2020]; 31(4): 1-17. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000400012&lng=es.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.