Educational actions to deal with student diversity in Dentistry in the context of COVID-19
Keywords:
DENTISTS, CORONAVIRUS INFECTIONS, EDUCATION, MEDICAL, COVID-19Abstract
Background: proposing tasks and educational actions to deal with student diversity can contribute to the reorganization and the quality of the teaching-learning process in the major of dentistry, given the challenge that COVID-19 represents.
Objective: to design a system of educational actions to deal with student diversity in the major of dentistry, in the context of the pandemic of COVID-19, at the University of Medical Sciences of Las Tunas.
Methods: a development research, mainly qualitative, was carried out in the aforementioned institution, from March 18 to June 1, 2020. The research takes place in the teaching-learning process of dentistry in the scene of COVID-19, defining as the study field the student diversity. The research was carried out in three stages, dealing with reviewing the curriculum, documents and designing the actions.
Results: a system of educational actions was designed to deal with student diversity in dentistry, in view of COVID-19. The system was structured by a general objective, 21 specific actions for teachers, based on the comprehensive bio-psychosocial and pedagogical diagnosis given to each student and the group, and 11 actions for students. They were all based on ten general characteristics.
Conclusions: the proposed educational actions can favor the quality of the teaching-learning process in dentistry in the current context of COVID-19.
Downloads
References
Docobo-Durántez F. Cirugía Mayor Ambulatoria y pandemia por COVID-19. Oportunidad para el cambio. Cir Andal. [revista en internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]; 31(2): 134-35. Disponible en: https://www.asacirujanos.com/admin/upfiles/revista/2020/Cir_Andal_vol31_n2_10.pdf.
Aquino-Canchari CR. Coronavirus COVID-19 y su repercusión en la Odontología. Rev Cubana Estomatol [revista en internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]; 57(1). Disponible en: http://www.revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3242.
Covid19cubadata.uh.cu. [citado 8 de junio 2020]. Disponible en: https://www.cusobu.nat.cu/covid/#cuba.
Herrera-Añazco P, Toro-Huamanchumo C. Educación médica durante la pandemia del COVID-19: Iniciativas mundiales para el pregrado y el residentado médico. PRE-PRINT – mayo 2020. [en internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]. Disponible en: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/565/726.
Grupo Técnico del MINSAP, con representantes de otros organismos y sistemas empresariales, para la lucha contra el COVID-19 [en línea]. Resolución No. 82/2020. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Edición Extraordinaria no 19 (09-04-2020) [citado 8 de junio 2020]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2020-ex19.pdf.
Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior [en línea]. Resolución No. 2/2018 Gaceta Oficial de la República de Cuba. Edición Ordinaria, no 21 (21-06-2018) [citado 8 de junio 2020]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%c3%b3n-2-del-2018.pdf.
MINSAP-Cuba. Síntesis del plan de estudio de la carrera de Estomatología [en línea]. 2020 [citado 8 de junio 2020]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/ucmh/estudios-academicos-autofinanciados/plan-de-estudio-de-la-carrera-de-estomatologia/.
Morales-Navarro D. Acciones del personal de salud del área estomatológica en relación al COVID-19. Rev Cubana Estomatol [revista en internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]; 57(1). Disponible en: http://www.revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3245.
Santos-Velázquez T, Panizo-Bruzón SE. Resultados obtenidos en el examen estatal por estudiantes de Estomatología en los que se atendió su diversidad. Rev. electron. Zoilo [revista en internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]; 45(1). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1962.
Aquino-Canchari CR, Medina-Quispe CI. COVID-19 y la educación en estudiantes de medicina. Rev Cubana Inv Bioméd [revista en internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]; 39(2). Disponible en: http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/758.
Rodríguez-Arocho WC. Herramientas culturales y transformaciones mentales: Las tecnologías de la información y la comunicación en perspectiva histórico-cultural. Actualidades Investigativas en Educación [revista en internet]. 2018 [citado 8 de junio 2020]; 18(2): 412-433. Disponible en: https://dx.doi.org/10.1 5517/aie.v18i2.33068.
Díaz-Quiñones J, Valdés-Gómez ML. Las Tecnologías de la Información y las comunicaciones (TICs) y sus implicaciones en la necesaria transformación de las propuestas educativas. Medisur [revista en Internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]; 18 (1): [aprox. 2p]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4495.
Hew KF, Lo CK. Flipped Classroom Improves Student Learning in Health Professions Education: A Meta-Analysis. BMC Med Educ [revista en Internet]. 2018 [citado 8 de junio 2020]; 18(38). Disponible en: https://doi.org/10.1186/s12909-018-1144-z.
Reinoso-González E. La videoconferencia como herramienta de educación: ¿qué debemos considerar? Rev Esp Edu Med [revista en internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]; 1(1): 60-5. Disponible en: https://revistas.um.es/edumed/article/view/426421.
Kevin W E, Brownie-Anderson M. Medical Education Adaptations: Really Good Stuff for Educational Transition During a Pandemic. Med Educ. [revista en internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]; 54(6): 494. Disponible en: https://doi.org/10.1111/medu.14172.
Wang S, Dai M. Status and situation of postgraduate medical students in China under the influence of COVID-19. Postgrad Med J [revista en internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]. Disponible en: doi:10.1136/postgradmedj-2020-137763.
Díaz-Quiñones J, Valdés-Gómez M. La pandemia de COVID 19 y sus implicaciones en la concepción, diseño e instrumentación didáctica de la educación médica superior cubana. Medisur [revista en internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]; 18(3): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4677.
Sánchez-UssaS, Ariza- Gutiérrez A. Educación quirúrgica en Colombia en la era del COVID-19. Rev Colomb Cir. [revista en internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]; 35(2): 250-5. Disponible en: https://www.good-shepherd.co.uk/index.php/cirugia/article/view/631.
Vidal-Ledo MJ, Madruga-Gonzales A, Valdés-Santiago D. Inteligencia artificial en la docencia médica. Educ Med Super [revista en internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]; 33(3): e1970. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000300014&lng=es.
Valdez-García JE, López-Cabrera MV, Jiménez-Martínez MA, Díaz-Elizondo JA,Dávila-Rivas JAG, Olivares-Olivares SL. Me preparo para ayudar: respuesta de escuelas de medicina y ciencias de la salud ante COVID-19. Inv Ed Med. [revista en internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]; 9(35). Disponible en: https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.35.20230.
Almeida-GacivesWd, Borges-Acosta M, Bolufé-Vilaza ME. Acciones educativas para una sexualidad responsable en adolescentes desde la extensión universitaria. Edumecentro [revista en internet]. 2016 [citado 8 de junio 2020]; 8(1): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/712.
García-Herrera AL, Medina-Tápanes E, Martínez-Abreu J, Mestre-Cárdenas VA, Moliner-Cartaya M. Pesquisa activa de pacientes sintomáticos respiratorios, esencia de la prevención de la COVID 19. rev medica electronica [revista en internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]; 42(2). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3864.
Apolo-Pineda JL., Apolo-Morán JS., Apolo-Morán, JF. Importancia de la relación odontólogo-paciente en la práctica clínica. Revista Conrado [revista en internet]. 2017 [citado 8 de junio 2020]; 13(59): 142-150. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/532.
Santos-Velázquez T, Panizo-Bruzón SE, Díaz-Couso Y, Sánchez-Alonso N. Conocimientos de estomatólogos sobre prevención y control de la COVID-19. Rev. electron. Zoilo [revista en internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]; 45(3). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2292.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.