Deficiencies in assessment tools prepared by teachers of the University of Medical Sciences of Las Tunas
Keywords:
TEACHING, EDUCATIONAL MEASUREMENT, EDUCATIONAL PERSONNELAbstract
Background: learning assessment is a process inherent to the development of the educational-teaching process. One of its purposes is to judge the degree of fulfillment of the aims formulated in the curricula, so it is necessary to prepare assessment tools with the required quality.
Objective: to identify the main deficiencies in the assessment tools for the professional teaching, prepared by the teachers of the University of Medical Sciences of Las Tunas.
Methods: a cross-sectional descriptive study was carried out at the aforementioned university, during the first semester of the academic year 2019-2020, on the deficiencies identified in the first control of the assessment tools. The universe was made up of 647 assessment tools for the midterm and final theoretical exams. The data were processed according to descriptive statistics.
Results: out of the total controlled assessment tools, 41,4 % presented difficulties in their elaboration. The questions with the highest frequency of errors were those for the development of long answers with 61,7 % in the final exams and 67,4% in midterms, followed by test-type questions in 51,3 % of the final exams and 56,5 % of the midterms. Regarding the question component, the greatest difficulties were presented in the key and grading standards, 38,3 % and 58,7 % in final and midterm exams, respectively.
Conclusions: there are still difficulties in the elaboration of the assessment tools in the final and midterm exams.
Downloads
References
Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior [en línea]. Resolución No. 2/2018. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Edición Ordinaria, no 21, (21-06-2018) [citado 8 de junio 2020]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%c3%b3n-2-del-201 8.pdf.
González Pérez M. Evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria. Rev. Pedagog. Universit. [revista en internet]. 2000 [citado 8 de junio 2020]; 5(2). Disponible en: https://profesorailianartiles.files. wordpress.com/2013/04/evaluacic3b3n-del-aprendizaje-en-ensec3b1anza-universitaria-parte-1.pdf.
Blanco Pereira ME, Martínez L, González Gil A, Jordán Padrón M. Calidad del examen final teórico de Morfofisiología Humana I en la Facultad de Ciencias Médicas de Matanzas. Cursos 2012-2013 y 2013-2014. Rev. Med. Electrón. [revista en internet]. 2015 [citado 8 de junio 2020]; 37(4). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/1173/html_31.
Pérez Pueyo A, Sobejano Carrocera M. Elaboración de instrumentos (escalas de valoración y graduadas) para la evaluación formativa. IEYA [revista en internet]. 2017 [citado 8 de junio 2020]; 3(2): 808-814. Dispnoble en: https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.823.
Salim R, Lotti de Santos M, Macchioni de Zamora N. Evaluación del examen: una herramienta para la innovación didáctica en el aula universitaria. Rev. Iberoamer. Educ. [revista en internet]. 2012 [citado 8 de junio 2020]; 59(1): 1-7. Disponible en: https://doi.org/10.35362/rie5911399.
Facultad de Ciencias Médicas Las Tunas. Departamento Metodológico. Registro de revisión de exámenes. Facultad de Ciencias Médicas Dr. Zoilo E Marinello; 2019-2020.
Resolución Rectoral sobre implementación de los procedimientos para la elaboración, impresión, distribución, calificación, registro y conservación de exámenes en la Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Resolución No. 351 (28-3-2017).
Díaz Rojas PA, Leyva Sánchez E. Metodología para determinar la calidad de los instrumentos de evaluación. Educ. Med. Super. [revista en internet]. 2013 [citado 8 de junio 2020]; 27(2): 269-286. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v27n2/ems14213.pdf.
Ortiz Romero GM, Díaz Rojas PA, Llanos Domínguez OR, Pérez Pérez SM, González Sapsin K. Dificultad y discriminación de los ítems del examen de Metodología de la Investigación y Estadística. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2015 [citado 8 de junio 2020]; 7(2). Disponible en: http://www.revedumecentr o.sld.cu/index.php/edumc/article/view/474/html_41.
Jacinto Hernández L, Hernández Cabrera G, Artiles Duarte Ll, Jaime LM, Pérez Rodríguez T. Guía metodológica para la observación y calificación del examen práctico estatal de Medicina. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2016 [citado 8 de junio 2020]; 8(4). Disponible en http://revedumecentro.sld.cu/ index.php/edumc/article/view/818.
Gómez López VM, Rosales Gracia S, García Galaviz JL, Berrones Sánchez KI, Berrones Sánchez CM. Índice de dificultad y discriminación de ítems para la evaluación en asignaturas básicas de medicina. Educ. Méd. Super. [revista en internet]. 2020 [citado 8 de junio 2020]; 34(1): e1727. Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1727/938.
Navarro Mosquera NG, Falconí Asanza AV, Espinosa Cordero J. El mejoramiento del proceso de evaluación de los estudiantes de la Educación Básica. Universidad y Sociedad [revista en internet]. 2017 [citado 8 de junio 2020]; 9(4): 58-9. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/665.
Roméu Escobar MR, Díaz Quiñones JA. Valoración metodológica de la confección de temarios de exámenes finales de Medicina y Estomatología. Educ. Méd. Super. [revista en internet]. 2015 [citado 8 de junio 2020]; 29(3). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/526.
Ayala Valenzuela R, Messing Grube H. Comprender los enunciados en un examen escrito: ¿dónde está el problema? Educ. Med. Super. [revista en internet]. 2013 [citado 8 de junio 2020]; 27(2). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/167.
Carbajal Arroyo MC, Barrios Tinoco LM, Pacovilca Alejo OV. Evaluación de aprendizaje y logro de capacidades adquiridas durante la formación profesional de los estudiantes de la Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión. Rev. Conrado [revista en internet]. 2018 [citado 6 de marzo 2020]; 16(73): 64-71. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1271.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.