Elements of a didactic program to teach an optional course on COVID-19 in dentistry

Authors

Keywords:

COVID-19, CORONAVIRUS INFECTIONS, DENTISTS, EDUCATION, MEDICAL

Abstract

Background: the pandemic caused by COVID-19 demands that future dental professionals acquire the necessary knowledge, always keeping in mind the student diversity, allowing them to contribute to the prevention and control of the disease.

Objective: to describe elements of a didactic program to teach an optional course on COVID-19 in dentistry at the University of Medical Sciences of Las Tunas.

Methods: a development research, mainly qualitative, was carried out at the aforementioned institution, during the month of May 2020. The object of study was the teaching-learning process in dentistry, taking into account the student diversity, and the field of action was the contents on COVID, to be taught in an optional course.

Results: the syllabus included one general aim and four topics, all of them with a system of contents (aim, skills and values). As a methodological guidance it is recommended to begin with a biopsychosocial diagnosis of each student and of the group. The use of the information and communication technologies (ICTs) is suggested, as well as the semi-presence lesson type as the way to organize teaching.

Conclusions: the elements of the didactic program designed to teach contents on COVID-19 by means of an optional course were described.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Taimí Santos-Velázquez, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Dirección de Ciencia e Innovación Tecnológica. Las Tunas.

Especialista de Segundo Grado en Estomatología General Integral. Máster en Salud Bucal Comunitaria. Profesora Asistente

References

Cuba. Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas. Infecciones por coronavirus. Temas de salud. [en línea]. 2020 [citado 6 de julio 2020]. Disponible en: https://temas.sld.cu/coronavirus/covid-19/.

MINSAP-Cuba. Síntesis del plan de estudio de la carrera de Estomatología. [en línea]. 2020 [citado 6 de julio 2020]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/ucmh/estudios-academicos-autofinanciados/plan-de-estudio-de-la-carrera-de-estomatologia/.

Grau León I, Barciela González Longoria M, Peguero Morejón H, Rodríguez Méndez G, Cabo García, R. Gestión curricular de la carrera de Estomatología. Facultad de Estomatología de La Habana. 2008-2013. Edumecentro [revista en internet]. 2015 [citado 6 de julio 2020]; 7(1): [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/535.

Sánchez Fernández NE, Sánchez Clemente A, Thomas Ferrer F, Tabera García. M E. Programa de la disciplina Estomatología Integral. Análisis del plan de estudio “D”. Rev Inf Cient [revista en internet]. 2017 [citado 6 de julio 2020]; 96(2): [aprox. 7 p.]. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/7.

Santos-Velázquez T, Panizo-Bruzón SE. Acciones educativas para atender la diversidad estudiantil en Estomatología en el contexto de la COVID-19. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2020 [citado 6 de julio 2020]; 45(4). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2334.

Santos-Velázquez T, Panizo-Bruzón SE, Díaz-Couso Y, Sánchez-Alonso N. Conocimientos de estomatólogos sobre prevención y control de la COVID-19. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2020 [citado 6 de julio 2020]; 45(3). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2292.

Cui J, Li F, Shi Z-L. Origin and evolution of pathogenic coronaviruses. Nat. Rev. Microbiol. [revista en internet]. 2019 [citado 6 de julio 2020]; 17: 181–192. Disponible en: https://www.nature.com/articles/s41579-018-0118-9.

Lin X, Chen S. Major Concerns on the Identification of Bat Coronavirus Strain RaTG13 and Quality of Related Nature Paper. Preprints [revista en internet]. 2020 [citado 6 de julio 2020]. Disponible en: https://www.preprints.org/manuscript/202006.0044/v1.

Siordia J. Epidemiology and clinical features of COVID-19: A review of current literature. Journal of Clinical Virology [revista en internet]. 2020 [citado 6 de julio 2020]. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.jcv.2020.104357.

Fleming I. Signaling by the angiotensin-converting enzyme. Cir Res [revista en internet]. 2006 [citado 6 de julio 2020]; 98(7): 887-896. Disponible en: https://doi.org/10.1161/01.RES.0000217340.40936.53.

Lovato A, de Filippis A, Marioni G. Upper airway symptoms in coronavirus disease 2019 (COVID-19). American J Otolaryngol-Head and Neck Medicine and Surgery [revista en internet]. 2020 [citado 6 de julio 2020]; 41(3): 102474. Disponible en: doi: 10.1016/j.amjoto.2020.102474.

Aragón-Nogales R, Vargas-Almanza I, Miranda-Novales MG. COVID-19 por SARS-CoV-2: la nueva emergencia de salud. Rev Mex Pediatr [revista en internet]. 2019 [citado 6 de julio 2020]; 86(6): 213-218. Disponible en: https://dx.doi.org/10.35366/91871.

Wei J, Li Y. Airborne spread of infectious agents in the indoor environment. Am J Infect Control. [revista en internet]. 2016 [citado 1 de julio 2020]; 44(9): S102–8. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.ajic.2016.06.003.

Gu J, Han B, Wang J. COVID-19: Gastrointestinal manifestations and potential fecal-oral transmission. Gastroenterology [revista en internet]. 2020 [citado 1 de julio 2020]; 158(6): 1518-1519. Disponible en: https://doi.org/10.1053/j.gastro.2020.02.054.

Chen H, Guo J, Wang C, Luo F, Yu X, Zhang W, et al. Clinical characteristics and intrauterine vertical transmission potential of COVID-19 infection in nine pregnant women: a retrospective review of medical records. Lancet [revista en internet]. 2020 [citado 6 de julio 2020]; 395(1026): 805-809. Disponible en: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30360-3.

Guan W-j, Liang W-h, Zhao Y, Liang H-r, Chen Zi-s, Yi-m L. Comorbidity and its impact on 1590 patients with COVID-19 in China: a nationwide analysis. Eur Respir J [revista en internet]. 2020 [citado 6 de julio 2020]; 55: 2000547. Disponible en: https://doi.org/10.1183/13993003.00547-2020.

Santos-Velázquez T, Panizo-Bruzón SE, Díaz-Couso Y. Elementos de un programa didáctico para impartir un curso optativo de nutrición en Estomatología. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2018 [citado 6 de julio 2020]; 43(4). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1360.

Center for Disease Control and Prevention. Filtering out Confusion: Frequently Asked Questions about Respiratory Problems [en línea]. 2020 [citado 6 de julio 2020]. Disponible en: https://www.cdc.gov/niosh/docs/2018-128/pdfs/2018- 128.pdf? id=10.26616/NIOSHPUB2018128.

Bell-Castillo JI, Moya-Bell Y, George-Carrión W, George-Bell MG. Modelo de formación integradora en COVID 19 en la complejidad emergente del contexto. Revista Electrónica para Maestros y Profesores: Maestro y Sociedad [revista en internet]. 2020 [citado 6 de julio 2020]; Número Especial 1. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5189.

Doremalen N, Morris D, Holbrook M, Gamble A, Williamson B, Tamin A, et al. Aerosol and Surface Stability of SARS-CoV-2 as Compared with SARS-CoV-1. N Engl J Med [revista en internet]. 2020 [citado 6 de julio 2020]; 382: 1564-1567. Disponible en: DOI: 10.1056/NEJMc2004973.

Published

2020-07-29

How to Cite

1.
Santos-Velázquez T. Elements of a didactic program to teach an optional course on COVID-19 in dentistry. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2020 Jul. 29 [cited 2025 Sep. 4];45(5). Available from: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2372