Effectiveness of hypnotherapy in the treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder
Keywords:
ATTENTION DEFICIT DISORDER WITH HYPERACTIVITY, PSYCHOTHERAPYAbstract
Background: attention-deficit/hyperactivity disorder is inconsistent with the development of the individual and frequent during childhood.
Objective: to assess the effectiveness of a hypnotherapeutic model in patients with attention-deficit/hyperactivity disorder treated at the Hypnotherapeutic Clinic of Santiago de Cuba, from January through July 2019.
Methods: a quantitative, quasi-experimental research was carried out, structured in three phases (diagnosis, intervention and assessment). The universe included all the diagnosed individuals that presented to the aforementioned clinic and during the period herein declared. Using intentional non-probabilistic sampling 20 patients were chosen who did not have psychotherapeutic treatment at the moment of research. McNemar chi-square test made it possible to assess the effectiveness of the model. The following variables were assessed: age, sex, psychological manifestations, treatment and psychological and clinical response.
Results: there was predominance of patients aged 6 to 9 years (95 %) and of the male sex (88,3 %). Before the intervention there was a higher incidence of impulsiveness-irritability, hyperactivity and attention deficit (X2C=4); sleep disorders (X2C=4,17) and shyness (X2C=5,14). After the intervention there was no expression of anxiety, insecurity, fear, shyness and sleep disorders. The psychological and clinical responses at the end of the intervention were favorable and adequate (X2C=4); only one individual could not attain significant modifications of his condition.
Conclusions: hypnotherapy proved to be effective in the treatment of the upset of attention-deficit/hyperactivity disorder.
Downloads
References
Cunill R, Castells X. Trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Rev. Med. Clin. [revista en internet] 2015. [citado 11 de noviembre 2020]; 144(8): 370-375. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.medcli.2014.02.025.
Guerro Prado D, Mardomingo-Sanz ML, Ortiz-Guerra JJ, García-García P, Soler-López B. Evolución del estrés familiar en niños con trastorno por déficit de atención con hiperactividad. An. Pediatr. [revista en internet] 2015. [citado 11 de noviembre 2020]; 83(5): 328-335. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.anpedi.2014.12.004.
Livia Segovia J, Ortiz Morán M, Vásquez Vega J. Prevalencia del trastorno por déficit de atención hiperactividad en escolares de una zona urbano-marginal de Lima. Psique. Mag. [revista en internet] 2017. [citado 11 de noviembre 2020]; 6(1): 65-71. Disponible en: http://www.ojs.ucvlima.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/173/91.
Fernández Jaen A, Lopez-Martin S, Albert J, Martin Fernández Mayoralas D, Fernández Perrone AL, Calleja Pérez B, López-Martín S, Albert J, Fernández-Mayoralas DM, Fernández-Perrone AL, Calleja-Pérez B, López-Arribas S. Trastorno por déficit de atencion/hiperactividad: perspectiva desde el neurodesarrollo. Rev. Neurol. [revista en internet] 2017. [citado 11 de noviembre 2020]; 64(s01): S101-S4. Disponible en: https://www.aepap.org/sites/default/files/documento/archivos-adjuntos/brs01s101.pdf.
Llanos Lizcano LJ, García Ruiz DJ, González Torres HJ, Puentes Rozo P. Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en niños escolarizados de 6 a 17 años. Rev. Pediatr. Aten. Primaria [revista en internet] 2019. [citado 11 de noviembre 2020]; 21(83): e101-e108. Disponible en: https://medes.com/publication/145506.
Barrios O, Matute E, Ramírez-Dueñas ML, Chamorro Y, Trejo S, Bolaños L. Características del trastorno por déficit de atención e hiperactividad en escolares mexicanos de acuerdo con la percepción de los padres. Suma Psicol. [revista en internet] 2019. [citado 11 de noviembre 2020]; 23(2): 101-8. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1342/134247580004.pdf.
Dark C, Homman-Ludiye J, Bryson-Richardson RJ. The role of ADHD associated genes in neurodevelopment. Dev. Biol. [revista en internet] 2018. [citado 11 de noviembre 2020]; 438(2): 69-83. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.ydbio.2018.03.023.
Moriyama TS, Cho AJM, Verin RE, Fuentes J, Polanczyk GW. Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (Irarrázaval M, Martin A, eds. Prieto-Tagle F, García Acuña M, trad.). En Rey JM (ed), Manual de Salud Mental Infantil y Adolescente de la IACAPAP [en línea]. Ginebra: Asociación Internacional de Psiquiatría del Niño y el Adolescente y Profesiones Afines; 2017 [citado 11 de noviembre 2020]. Disponible en: https://iacapap.org/content/uploads/D.1-ADHD-Spanish-2017.pdf.
Quintero Gutiérrez del Álamo FJ, García Campos N. Actualización en el manejo del TDAH. En: AEPap (ed.). Congreso de Actualización Pediatría 2019. Madrid: Lúa Ediciones 3.0; 2019. p. 29-36.
Cobián Mena A. Hipnosis y sus aplicaciones terapéuticas. Editores: Barcelona; 2004.
Pérez-Almoza G, Cobián Mena A, Cortés-Pérez L, Cribeiro-Sanz L. La conducta suicida y su abordaje psicterapéutico desde la Hipnosis Clínica. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba [revista en internet] 2020 [citado 12 de abril 2021]; 11(1). Disponible en: http://revistaccuba.sld.cu.index.php/revacc/article/view/889.
Morrillo Z, Guzmán D. Prevalencia de trastorno por déficit de atención e hiperactividad, pacientes de 6 a 12 años. Hospital Infantil Robert Reid Cabral, durante el período noviembre 2016-abril 2017. Rev. Ciencia y Salud [revista en internet] 2018. [citado 11 de noviembre 2020]; 2(2). Disponible en: http://www.revistas.intec.edu.do/index.php/cisa/article/view/1185.
Alfonso UM, Marcos DS, Andrea CC, Mireya RB, Jael QE. Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad en Niños Escolarizados. Rev. Chil. Pediatría [revista en internet] 2009. [citado 11 de noviembre 2020] 80(4): 332-338. Disponible en: http://plataforma.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/2590.
Bausmeistter J. El TDAH en Puerto Rico [en línea]. 2020 [citado 11 de noviembre 2020]. Disponible en: http://www.atencionrbauer.com/el-tdah-en-puerto-rico.hml.
Cerrillo-Urbina JA, García-Hermoso A, Martínez-Vizcaíno V, et al. Prevalence of probable Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder symptoms: result from a Spanish sample of children. BMC Pediatrics. [revista en internet] 2018. [citado 11 de noviembre 2020]; 18(1): 11. Disponible en: https://bmcpediatr.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12887-018-1083-1.
Gallardo-Saavedra GA; Martínez-Wbaldo M del C Padrón-García AL. Prevalencia de TDAH en escolares mexicanos a través de un cribado con las escalas de Conners 3. Actas Esp. Psiquiatr. [revista en internet] 2018. [citado 11 de noviembre 2020]; 47(2): 45-53. Disponible en: https://www.actaspsiquiatria.es/repositorio/21/118/ESP/21-118-ESP-45-53-879145.pdf.
Diez Suárez A, Magallón Recalde S. TDAH y otros problemas escolares. Revista ADOLESCERE [revista en internet] 2020. [citado 11 de noviembre 2020]; 8(1): 51-74. Disponible en: https://www.adolescenciasema.org/ficheros/REVISTA%20ADOLESCERE/vol8num1-2020/5%20Tema%20de%20revision%20-%20TDAH%20y%20otros%20problemas%20escolares.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.