Actions for the prevention of COVID-19 at the University of Medical Sciences of Las Tunas
Keywords:
COVID-19, DISEASE PREVENTION, CORONAVIRUS INFECTIONS, SECURITY MEASURES, EDUCATION, MEDICAL, UNIVERSITIESAbstract
Background: proposing actions for the prevention of COVID-19 during the academic year can contribute to avoid contagion and transmission of the disease and maintain the quality of the teaching-educational process.
Objective: to design a system of actions for the prevention of COVID-19 during the academic year 2020-2021 at the University of Medical Sciences of Las Tunas.
Methods: a development research was carried out at the aforementioned institution from August 20, 2020 through January 2021. The study was executed during the teaching-educational process, with actions for the prevention of COVID-19 as the research field. The research process was carried out in two stages: review of ministerial resolutions and indications and other documents related to the subject (articles, matters, clinical guidelines, protocols, etc.); and elaboration of the system of actions.
Results: the system of actions was structured with a general objective, general actions at the university, which included the achievement of the specific hygienic and sanitary actions directed towards COVID-19. In addition, actions in undergraduate and postgraduate training, for the area of international relations, for the members of the Family Doctor’s Office, other actions to guarantee the safe operation in the kitchen-dining room and in the students’ residence, and appropriate actions to be carried out by the Board of Directors of the university.
Conclusions: a system of actions for the prevention of COVID-19 was designed at the University of Medical Sciences of Las Tunas.
Downloads
References
Cuba. Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas. Infecciones por coronavirus. Temas de salud. [en línea]. 2020 [citado 10 de enero 2021]. Disponible en: https://temas.sld.cu/coronavirus/covid-19/.
Musa TH, Ahmad T, Khan M, Haroon H, Wei P. Global outbreak of COVID-19: a new challenge? J Infect. Dev. Ctries. [revista en internet]. 2020 [citado 10 de enero 2021]; 14(3): 244-245. Disponible en: https://doi.org/10.3855/jidc.12530.
Macias Llanes ME. COVID-19: La respuesta social a la pandemia. Rev Hum Med. [revista en internet]. 2020 [citado 10 de enero 2021]; 20(1). Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1640.
Seoane HA. La Universidad en el CORONACENO (post-COVID-19). Rev. Educ Méd. [revista en internet]. 2020 [citado 10 de enero 2021]; 21(4): 221–222. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.06.003.
Montes de Oca-López JC, Alcántara-Ramírez SM, Domínguez-Bond A. Tecnoestrés en docentes y alumnos universitarios: medición en tiempos de COVID19. Revista de Desarrollo Sustentable, Negocios, Emprendimiento y Educación RILCO DS [revista en internet]. 2021 [citado 10 de enero 2021]; 3(16). Disponible en: https://www.eumed.net/uploads/articulos/7fa46221eb7d987d6fac73bc1e976059.pdf.
Santos-Velázquez T, Panizo-Bruzón SE. Acciones educativas para atender la diversidad estudiantil en Estomatología en el contexto de la COVID-19. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2020 [citado 10 de enero 2021]; 45(4). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/ zmv/article/view/2334.
Velázquez-Rojas L, Valenzuela-Huamán CJ, Murillo Salazar F. Pandemia COVID-19: repercusiones en la educación universitaria. Rev Odontol Sanmarquina [revista en internet]. 2020 [citado 10 de enero 2021]; 23(2): 203-205. Disponible en: http://dx.doi.org/10.15381/os.v23i2.17766.
Vidal Ledo MJ, Guinovart Díaz R, Baldoquín Rodríguez W, Valdivia Onega NC, Morales Lezca W. Modelos matemáticos para el control epidemiológico. Educación Médica Superior [revista en internet]. 2020 [citado 10 de enero 2021]; 34(2). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2387.
Santos-Velázquez T. Elementos de un programa didáctico para impartir curso optativo de COVID-19 en Estomatología. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2020 [citado 10 de enero 2021]; 45(5). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2372.
MINSAP. Adecuaciones del Curso Escolar en Ciencias Médicas ante el impacto de la COVID19 [en línea]. La Habana: MINSAP; 2020 [citado 1 de abril 2021]. Disponible en: https://salud.msp.gob.cu/adecuaciones-del-curso-escolar-en-ciencias-medicas-ante-el-impacto-de-la-covid-19/.
MES. Gaceta Oficial de la República de Cuba. No. 65 Ordinaria de 5 de septiembre de 2019: Resolución No. 140/2019. Ministerio de Educación Superior. Reglamento de la Educación de posgrado de la República de Cuba (GOC-2019-776-O65).
MES. Gaceta Oficial de la República de Cuba. No. 37 Ordinaria 23 de noviembre de 2018. Resolución No. 20/2018 Ministerio de Educación Superior. (GOC-2018-758-O37).
Vidal Ledo MJ, Barciela González Longoria Md, Armenteros Vera I. Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior [revista en internet]. 2021 [citado 1 de abril 2021]; 35(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2851.
Giannini S. Covid-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Revista Latinoamericana de Educación Comparada [revista en internet]. 2020 [citado 1 de abril 2021]; 11(17): 1-57. Disponible en: http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf.
Hernández Galvez Y, López Arbolay O, Fernández Oliva B. Nueva realidad en la educación médica por la COVID-19. Educación Médica Superior [revista en internet]. 2020 [citado 1 de abril 2021]; 35(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2643.
Estrada Fonseca R, Mendoza Molina A, Martínez Rodríguez M, Díaz Estrada R, Valido Gonzalez A. Proceso enseñanza aprendizaje del pregrado en Atención Primaria de Salud durante el primer enfrentamiento a la COVID-19. Rev. Hum. Med. [revista en internet]. 2021 [citado 1 de abril 2021]; 21(1). Disponible en: http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1819.
Aragón-Nogales R, Vargas-Almanza I, Miranda-Novales MG. COVID-19 por SARS-CoV-2: la nueva emergencia de salud. Rev. Mex. Pediatr. [revista en internet]. 2020 [citado 1 de abril 2021]; 86(6): 213-218. Disponible en: https://dx.doi.org/10.35366/91871.
Wu A, Peng Y, Huang B, Ding X, Wang X, Niu P, et al. Genome composition and divergence of the novel coronavirus (COVID-19) originating in China. Cell. Host. Microbe. [revista en internet]. 2020 [citado 1 de abril 2021]; 27(3): 325-328. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32035028/.
Escalona-González SO, Nieves-Cuadrado JC. COVID-19, un reto para la salud mundial. Revista EsTuSalud. [revista en internet]. 2020 [citado 1 de abril 2021]; 2(1). Disponible en: http://revistaestudiantil.ltu.sld.cu/index.php/revestudiantil/article/download/39/11.
Trujillo-Díaz CM, Tabares-Arévalo RM, Moreno-Iglesias M, Cardoso-Valdés SL. Papel de los estudiantes de medicina frente a la COVID-19 [libro en línea]. Libro de investigación. En: Educación y Pedagogía. Matanzas: REDIPE; 2020 [citado 30 de marzo 2021]. Disponible en: https://redipe.org/editorial/educacion-y-pedagogia-cidep-2020/.
Ochoa-Alonso A, Selva-Suárez L, de-Souza L. Ciencia, salud y solidaridad para salvar vidas: un llamado a la acción contra la COVID-19. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba [revista en internet]. 2020 [citado 30 de marzo 2021]; 10(2). Disponible en: http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/879.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.