Strengths of the medicine degree for the formation of the professional life project in times of COVID-19

Authors

Keywords:

STUDENTS, MEDICAL, FACULTY, EDUCATION, CORONAVIRUS INFECTIONS, PANDEMICS, COVID-19

Abstract

Background: the complex epidemiological situation that exists worldwide, caused by COVID-19, results in changes in teaching processes.

Objective: to elaborate theoretical-methodological considerations on the strengths of the medicine degree for the formation of the professional life project in the context of the COVID-19 epidemic.

Methods: a development research was carried out at the University of Medical Sciences of Holguín, "Mariana Grajales Coello" Faculty of Medical Sciences, in the 2020-2021 academic year. The theoretical methods used were analysis-synthesis, induction-deduction and functional structural systemic. The empirical methods applied were document review, survey and observation. The research was conducted in three phases. For the initial diagnosis, 126 teachers were surveyed. The criterion of 23 specialists was used to validate the theoretical-methodological considerations.

Results: the main strengths of the medicine degree were identified for the formation of the professional life project. Theoretical-methodological considerations on the identified strengths were elaborated, which were assessed through the criterion of specialists. There was prevalence of indicators assessed as very adequate and quite adequate, in that order. No aspect was considered unsuitable or inappropriate.

Conclusions: the theoretical-methodological considerations on the strengths of the medicine degree for the formation of the professional life project considering COVID-19 were elaborated and validated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Solvey del-Río-Marichal, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Facultad de Ciencias Médicas “Mariana Grajales Coello”. Holguín.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Psicología. Máster en Desarrollo Comunitario. Profesora Auxiliar

Yamila Cuenca-Arbella, Universidad de Holguín. Centro de Estudios en Ciencias de la Educación. Holguín.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Educación. Profesora Titular

References

Hernández Galvez Y, López Arbolay O, Fernández Oliva B. Nueva realidad en la educación médica por la COVID-19. Edu. Méd. Super. [revista en internet]. 2021 [citado 17 de octubre de 2020]; 35(1): 1-10. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2643.

Herrera Seda C. La Formación Inicial del Profesorado para una Educación Inclusiva: Desafíos, Oportunidades y Transformaciones. Latinoam. Educ. Inclusiva. [revista en internet]. 2018 [citado 17 de enero de 2021]; 12(2). Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000200017.

Vera Durán MC, Cruz Cruz CL, Velázquez Garnica MV. Experiencias en la formación inicial docente para promover el aprendizaje de problemas en la primera infancia. Varela [revista en internet]. 2020 [citado 17 de enero de 2021]; 20(55): 73-88. Disponible en: http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/48/106.

Salas Perea RS, Salas Mainegra A, Salas Mainegra L. El profesor de la Educación Médica contemporánea. Edu Méd Super [revista en internet]. 2018 [citado 17 de octubre de 2020]; 32(4). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1570/730.

Segarte Iznaga AL. El grupo, lo grupal y el proceso repensados desde la actividad educativa: ensayo de una reflexión. Alternativas cubanas en Psicología [revista en internet]. 2014 [citado 17 de octubre de 2020]; 2(4): 23-38. Disponible en: https://www.acupsi.org/numero/14/vol-2-nm-4-2014.html.

Maroto Marín O. Evaluación de los aprendizajes en escenarios clínicos: ¿Qué evaluar y por qué? Educación [revista en internet]. 2017 [citado 2 de octubre de 2020]; 41(1): 1-18. Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/19128.

Sarceda Gorgoso MC, Rodicio García ML. Escenarios formativos y competencias profesionales en la formación inicial del profesorado. Complutense de Educación [revista en internet]. 2018 [citado 2 de octubre de 2020]; 29(1): 147-163. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/52160.

Horrutinier Silva P. La labor educativa desde el currículo. La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana: Félix Varela; 2006.

Cruz Ramírez M, Martínez Cepena MC. Perfeccionamiento de un instrumento para la selección de expertos en las investigaciones educativas. REDIE [revista en internet]. 2012 [citado 17 de octubre de 2020]; 14(2): 167-179. Disponible en: http://disde.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/1909.

Ministerio de Salud Pública. Plan de estudios E carrera Medicina. Comisión Nacional Carrera de Medicina. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2019.

Clemente Jaime I, Vargas Fernández D, Montero Rodríguez Y, Mesa Morreno Y. Elementos de la educación en el trabajo de los estudiantes de tecnologías de la salud. Edu. Méd. Super. [revista en internet]. 2018 [citado 13 de enero de 2021]; 32(1): 229-238. Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1158/652.

Rodríguez Fernández Z, Soler Morejón CD. Dimensiones de la educación en el trabajo en la docencia médica cubana. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2020 [citado 13 de enero de 2021]; 12(4): 208-226. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1540/html_629.

Carrasco Feria MA, Labrada García M, Velázquez Zúñiga GA, Guevara Guerrero H, Cruz Casaus M. Atención a la función docente educativa en la formación del médico general. CCM [revista en internet]. 2016 [citado 13 de enero de 2021]; 20(4): 714-728. Disponible en: http://www.revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/2443/922.

Molina Raad V. Caracterización del componente estudiantil en la pesquisa activa relacionada con la COVID-19. Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2020 [citado 13 de enero de 2021]; 45(3). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2260.

Verdecia Ramírez M, Alonso Betancourt LA, Mendoza Tauler LL, Leyva Figueredo PA, Verdecia Aguilera OC. Sugerencias metodológicas para la evaluación de la competencia laboral Prevención de la COVID-19 en estudiantes de Medicina. CCM [revista en internet]. 2021 [citado 13 de enero de 2021]; 25(1). Disponible en: http://www.revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3729/1884.

Published

2021-07-08

How to Cite

1.
del-Río-Marichal S, Cuenca-Arbella Y. Strengths of the medicine degree for the formation of the professional life project in times of COVID-19. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2021 Jul. 8 [cited 2025 Sep. 18];46(4):e2796. Available from: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2796

Issue

Section

Original articles