Formation of the professional identity value of the pediatrician in residents of Pediatrics

Authors

Keywords:

PROFESSIONAL PRACTICE, PEDIATRICS, SOCIAL VALUES, PROFESSIONAL TRAINING

Abstract

Background: to comprehensively prepare the residents of pediatrics to meet the demands of society requires the appropriation of the features that characterize the pediatrician and assertive communication in the formation of their professional image, as well as coordinated work between pediatric specialists and other health professionals as training agents.

Objective: to describe procedures and steps of a methodology for the formation of the professional identity value of the pediatrician in residents of this specialty.

Methods: a historical study of the subject was carried out, the review of normative documents of pediatrics and criteria of experienced specialists were sought, at the University of Medical Sciences of Las Tunas, in the 2019-2020 academic year. Critical opinion and collective construction workshops were held with selected specialists, with years of training residents of this specialty.

Results: a methodology was developed for the formation of the professional identity value of the pediatrician, structured in procedures: preparedness of the residents of pediatrics and agents who intervene in the process of formation of the professional identity value of the pediatrician; professional pediatrician approach; design and implementation of the postgraduate course "The identity of the pediatrics professional", in which identity workshops are held on the professional training of the residents of pediatrics. The steps of each procedure are described.

Conclusions: a methodology was developed with procedures and steps for the formation of the professional identity value of the pediatrician.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Luis Riquenes-Hidalgo, Hospital Provincial Pediátrico “Mártires de Las Tunas”. Las Tunas. Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Las Tunas.

Especialista de Segundo Grado en Pediatría y en Medicina Intensiva y Emergencias. Máster en Atención Integral al Niño. Profesor Auxiliar

Mirna León-Acebo, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Las Tunas.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Especialista de Segundo Grado en Embriología Clínica. Profesora Titular

Mayra Acebo-Rivera, Universidad de Las Tunas. Centro de Estudios Pedagógicos. Las Tunas.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular y de Mérito

José Enrique Nuñez-Toledo, Hospital Provincial Pediátrico “Mártires de Las Tunas”. Las Tunas. Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Las Tunas.

Especialista de Primer Grado en Pediatría. Profesor Instructor

References

MES. Reglamento de posgrado de la República de Cuba. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2019.

MINSAP. RM 108/04. Reglamento del régimen de residencia en las ciencias médicas. La Habana: Ministerio de Salud Pública; 2004.

Partido Comunista de Cuba. Actualización de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. Cuba: CubaDebate; c2014 [actualizado 2016; citado 10 de junio 2019]. Disponible en: http://media.cubadebate.cu/wp-ontent/uploads/2017/07/PDF-321.pdf.

Comisión Central Designada. Programa Director en la Educación para el Sistema de valores de la Revolución Cubana. La Habana: Autor; 2012.

MINSAP. Plan de estudio y programa de la especialidad de pediatría. La Habana: Ministerio de Salud Pública; 2015.

Pérez-Toledo L, Caballero-Pérez R, Baños-Leiva L, Baños-Leiva A. Concepciones sobre la formación del especialista en pediatría en Cuba: desafíos didácticos. Medisur [revista en internet]. 2020 [citado 25 de junio 2021]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4684.

León Acebo M, Acebo Rivera M, Arteaga Pupo F. El método aprehensión médica en la formación de valores. Didasc@lia: Didáctica y Educación [revista en internet]. 2012 [citado 25 de junio 2021]; 3(4): 55-68. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4231884.

Beltrán-Abad ME, Best-Rivero A, Acebo-Rivera M, Díaz-Fernández M, Mercantete-Sosa MM. La interculturalidad en la formación médica cubana, retos y perspectivas en el siglo XXI. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2018 [citado 25 de junio 2021]; 43(6 Especial). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1681.

Agüero-Batista NN, León-Acebo M, Quintero-Díaz C. Tratamiento del contenido económico en la formación de los estudiantes de la carrera de Medicina. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2019 [citado 25 de junio 2021]; 44(5). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1966.

Fernández Sera A, Acebo Rivera M, León Acebo M. El valor identidad ciudadana en los estudiantes de la Educación Secundaria Básica desde las asignaturas de las Ciencias Naturales. Opuntia Brava [revista en internet]. 2019 [citado 25 de junio 2021]; 11(Especial 2): 1-15. Disponible en: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/897.

Ponce de León L, Batista de los Ríos D, Valledor Estevill R. Referentes teóricos de la formación de la cientificidad médica como valor profesional en el residente de neurocirugía. Opuntia Brava [revista en internet]. 2018 [citado 25 de junio 2021]; 10(4): 124-138. Disponible en: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/623.

Nuñez Guerra A, Martínez Cuba O, García Almanza M. "Metodología para la evaluación de la calidad de la formación laboral del técnico medio en Mecánica Industrial." Opuntia Brava [revista en internet]. 2020 [citado 25 de junio 2021]; 12(4): 246-262. Disponible en: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1081.

Published

2021-07-08

How to Cite

1.
Riquenes-Hidalgo JL, León-Acebo M, Acebo-Rivera M, Nuñez-Toledo JE. Formation of the professional identity value of the pediatrician in residents of Pediatrics. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2021 Jul. 8 [cited 2025 Nov. 8];46(4):e2819. Available from: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2819

Issue

Section

Original articles