Characterization of the treatment of the pediatric semiology content in medical studies

Authors

Keywords:

TEACHING, LEARNING, PEDIATRICS, EDUCATION, MEDICAL, COMPREHENSIVE HEALTH CARE

Abstract

Background: pediatric semiology has essential characteristics that make it different and special as pediatric content.

Objective: to characterize the treatment of the pediatric semiology content in the teaching-learning process of pediatrics in the major of medicine, at the University of Medical Sciences of Las Tunas.

Methods: a descriptive quali-quantitative study was carried out at the aforementioned university during the academic year 2017-2018. On the quantitative side the study population included 52 teachers of pediatrics, 76 fourth-year and 33 sixth-year medical students. 24 minutes of the subject staff, two final records, four minutes of the methodological activities, a sample of 135 theoretical exams and 78 medical records were checked. Dimensions and indicators were established to which a grading scale was applied.

Results: in the professors there was prevailing evidence on the use of traditional teaching methods and a preference for theoretical activities. The students admitted to have reached the subject of pediatrics without enough knowledge of the healthy children and that the teaching of the physical examination on children did not have preference in the previous training. The dimensions: treatment of the knowledge system of pediatric semiology, the training of semiology skills and the axiological-motivational training in the teaching-learning process of pediatrics had a low grading scale. There was evidence of insufficiencies in the treatment of the pediatric semiology content, starting with its selection, sequencing and methodology in the dynamics of the teaching-learning process.

Conclusions: the treatment of the pediatric semiology content was characterized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iliana María Martín-Llaudi, Hospital Provincial Pediátrico “Mártires de Las Tunas”. Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Las Tunas.

Especialista de Segundo Grado en Pediatría y en Medicina Intensiva y Emergencias. Máster en Enfermedades Infecciosas. Profesora Auxiliar

José Ignacio Reyes-González, Universidad de Las Tunas. Las Tunas.

Licenciado en Educación, especialidad Marxismo Leninismo e Historia. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular

References

Partido Comunista de Cuba. VII Congreso del Partido Comunista de Cuba. Resolución sobre los lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. Cuba: Cuba Debate; c2014 [actualizado 2016; citado 10 de febrero 2021]. Disponible en: http://media.cubadebate.cu/wp-content/uploads/2017/07/PDF-321.pdf.

MINSAP. Plan de Estudio “E” de la Carrera de Medicina. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2019.

Salas Perea RS, Salas Mainegra A, Salas Mainegra L. El profesor de la Educación Médica contemporánea. Edu. Méd. Super. [revista en internet]. 2018 [citado 6 de febrero 2021]; 32(4): 249-262. Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1570.

Oliva Palomino, MR. El método clínico. 2ª ed. Camagüey: Centro provincial de Información de Ciencias Médicas; 2012. Disponible en: https://files.sld.cu/cpicm-cmw/files/2012/07/el-metodo-clinico-2da-edicion.pdf.

Hernández-Sosa L, Pérez-García S, Casanova-González M. El método clínico en pediatría. Medisur [revista en internet]. 2010 [citado 6 de febrero 2021]; 8(5): 177-179. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/1378.

Goic A. Sobre el origen y desarrollo del libro Semiología Médica. Rev Med Chile [revista en internet]. 2018 [citado 6 de febrero 2021]; 146(3): 387-390. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/s0034-98872018000300387.

Perret C, Pérez C, Poblete MJ eds. Manual de pediatría. [en línea]. Chile: Universidad Católica de Chile, 2018 [citado 6 de febrero 2021]. Disponible en: https://medicina.uc.cl/wp-content/uploads/2018/09/Manual-de-Pediatria.pdf.

Bastart Ortiz EA, Reyes Mediaceja R, Tamayo Reus CM. Consideraciones epistemológicas acerca de la enseñanza de las habilidades profesionales en Pediatría. Rev Edumecentro [revista en internet]. 2014, may-ago [citado 8 de febrero 2021]; 6(2): 31-43. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/438.

Taureaux Díaz N, Miralles Aguilera Ed, Pernas Gómez M, Diego Cobelo JM, Blanco Aspiazu MÁ, Oramas González R. El perfeccionamiento de la disciplina principal integradora en el plan de estudio de la carrera de Medicina. Rev haban cienc méd. [revista en internet]. 2017 [citado 8 de febrero 2021]; 16(1): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/1682.

Eymann A, Perez L, Busaniche J, Cacchiarelli, N, Ceriani C, Wahrent C. Experiencia docente en la enseñanza de investigación en estudiantes de Medicina de la materia Pediatría. Arch Argent Pediatr [revista en internet]. 2017 [citado 8 de febrero 2021]; 115(2): 200-204. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5546/aap.2017.200.

Durán Ruiz Y. Desempeño docente para el desarrollo de habilidades semiológicas pediátricas en estudiantes de Medicina. En: VIII Jornada Científica de la Sociedad Cubana de Educadores en Ciencias de la Salud. Edumed. Holguín; 2019. Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/viewFile/273/183.

Guillén Menéndez GA, Alonso Betancourt LA, Tejeda Díaz R. Modelo didáctico de formación pediátrica en estudiantes de la carrera de medicina. REFCalE. [revista en internet]. 2018, may-ago [citado 8 de febrero 2021]; 6(2): 195-210. Disponible en: http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2762/1621.

Published

2021-07-16

How to Cite

1.
Martín-Llaudi IM, Reyes-González JI. Characterization of the treatment of the pediatric semiology content in medical studies. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2021 Jul. 16 [cited 2025 Oct. 20];46(4):e2823. Available from: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2823

Issue

Section

Original articles