Study habits and distance learning of medical students in times of COVID-19
Keywords:
EDUCATION, DISTANCE, MEDICAL, STUDENTS, PUBLIC HEALTHAbstract
Background: distance learning developed in medical sciences in times of COVID-19 is a learning model self-managed by the student. It requires adequate study habits to guarantee an efficient learning.
Objective: to describe study habits developed by medical students of the Faculty of Medical Sciences of Sagua la Grande, University of Medical Sciences of Villa Clara, during distance learning in times of COVID-19.
Methods: a cross-sectional descriptive study was carried out, giving a questionnaire to 29 2nd-year medical students of the academic year 2020-2021, at the aforementioned university. The following variables were assessed: professional motivation, environmental factors, planning, reading efficacy, study methods and strategies, task-solving efficiency.
Results: 25 students (86,2 %) expressed motivation for the profession. The environmental factors were favorable in 79,31 % of the cases; family duties affected 13,79 %. 89 % devoted five hours or less to study; only 7 students (24,13 %) designed a timetable for the purpose. 44,82 % did not end the oriented activities in time. The mostly used methods and strategies were summarizing and note taking. Most of them (93,10 %) reported difficulties in teacher-student communication to go over points.
Conclusions: 2nd-year medical students have favorable motivational components for study, but there are difficulties.
Downloads
References
Almeyda Vázquez A, García Fonseca T, Pacheco Gómez A, García Contino S, Garcia Cabezas A, Otero Solís D. La educación en tiempos de pandemia. Impactos en la subjetividad de estudiantes cubanos en transición a la universidad. Alternativas cubanas en Psicología [revista en internet]. 2021 [citado 1de junio de 2021]; 9(25): 6-21. Disponible en: http://www.alfepsi.org/wp-content/uploads/2021/01/25-alternatvas-cubanas-en-psicologa-v9n25.pdf.
López Chaviano MdM, Alfonso Serafín AdC. La comunicación educativa en la educación a distancia. Rev Varela [revista en internet]. 2021 [citado 2 de junio de 2006]; 6(14):1-14. Disponible en: http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/309.
Yee Seuret M, Miranda Justiniani A. Cuba: La educación a distancia en la Universidad de La Habana. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia [revista en internet]. 2006 [citado 1 de junio de 2021]; 9(1-2): 185-213. Disponible en: http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/1035.
Elizalde Sánchez AD. Hábitos de estudio. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y desarrollo [revista en internet]. 2017 [citado 2 de junio de 2021]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/08/habitos-estudio.html.
Alonzo Rivera DL, Valencia Gutiérrez MdC, Vargas Contreras JA. La habilidad de autoevaluación de hábitos de estudio. Rev Varela [revista en internet]. 2018 [citado 3 de junio de 2021]; 18(49): 69-81. Disponible en: http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/81.
Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio MP. Metodología de la investigación. [en línea]. 6a ed. México: Panamericana Formas e Impresos S.A; 2014. [citado 3 de junio de 2021]. Disponible en: https://www.uv.mx/personal/cbustamante/files/2011/06/Metodologia-de-la-Investigaci%C3%83%C2%B3n_Sampieri.pdf.
Cedeño Meza JG, Alarcón Chávez BE, Mieles Vélez JC. Hábitos de estudio y rendimiento académico en los estudiantes de segundo nivel de psicología de la Universidad Técnica de Manabí. Rev Dom Cien [revista en internet]. 2020 [citado 1 de junio de 2021]; 6(2): 276-301. Disponible en: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1218.
Ramírez Montaldo R, Soto Hilario JD, Campos Cornejo LL. Motivación educativa y hábitos de estudio en ingresantes de ciencias de la salud. Universidad y Sociedad [revista en internet]. 2020, ene-feb [citado 7 de junio de 2021]; 12(1): 273-279. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1449.
Allen J, Robbins SB. Prediction of college major persistence based on vocational interests, academic preparation, and first-year academic performance. Res High Educ [revista en internet]. 2008 feb [citado 7 de junio de 2021]; 49: 62–79. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s11162-007-9064-5.
Clavera Vázquez TJ, Guillaume Ramírez V, Álvarez Rodríguez J, Montenegro Ojeda Y. Rendimiento académico y caracterización psicopedagógica en estudiantes de Estomatología del primer curso. Plan D. Rev haban cien méd [revista en internet]. 2016, abr [citado 17 de junio de 2021]; 15(2): 259-268. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/954.
Hernández Herrera CA, Rodríguez Perego N, Vargas Garza AE. Los hábitos de estudio y motivación para el aprendizaje de los alumnos en tres carreras de ingeniería en un tecnológico federal de la ciudad de México. Revista de la Educación Superior [revista en internet]. 2012 [citado 11 de junio de 2021]; 41(163): 67-87. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60425380005.
Martínez-Otero Pérez V, Torres-Barberis L. Análisis de los hábitos de estudio en una muestra de alumnos universitarios. RIEOEI. Revista Iberoamericana de Educación [revista en internet]. 2005 [citado 1 de junio de 2021]; 36(7): 1-9. Disponible en: https://doi.org/10.35362/rie3672929.
Henriquez Coronel MA, Castillo Quintero HP, Monserrate Tubay F. Hábitos de lectura en alumnos universitarios de la carrera de educación de la universidad técnica de Manabí, Ecuador. Rev Cognosis [revista en internet]. 2020, abr-jun [citado 8 de junio de 2021]; 5(2): 33-50. Disponible en: https://doi.org/10.33936/cognosis.v5i2.2201.
Restrepo Betancour LF. Tipo de lectura que prefieren los universitarios de Ciencias de la Salud en Medellín, Colombia. Rev haban cienc méd [revista en internet]. 2020 [citado 8 de junio de 2021]; 19(6): e2870. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2870.
Villamizar Acevedo GA, Mantilla Sanabria TR. Comprensión lectora y rendimiento académico en estudiantes de psicología. Rev Invest Psicolog [revista en internet]. 2021, jun [citado 22 de junio de 2021]; (25): 55-67. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/pdf/rip/n25/n25_a06.pdf.
Vera Sagredo A, Poblete Correa S, Días Larenas S. Percepción de estrategias y estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios de primer año. Revista Cubana de Educación Superior [revista en internet]. 2019 [citado 1 de junio de 2021]; 38(1): e6. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v38n1/0257-4314-rces-38-01-e6.pdf.
López Paz PM, Gallegos Copa S, Vilca Colquehuanca GL, López Cueva MA. Estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios de ciencias sociales: un estudio empírico en la escuela profesional de Sociología UNAP. COMUNI@CCION. Rev Invest en Comunicación y Desarrollo [revista en internet]. 2018 [citado 1 de junio de 2021]; 9(1): 35-47. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=449856234004.
Rodríguez Velázquez K, Pérez Fauria JM, Torres García G. Implementación de un entorno virtual como herramienta didáctica para fortalecer el proceso enseñanza aprendizaje. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2018, dic [citado 11 de junio de 2021]; 10(4): 54-71. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1087.
Rojas Machado N, Pérez Clemente F, Torres Milord l, Peláez Gómez E. Las aulas virtuales: una opción para el desarrollo de la educación médica. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2014 [citado 11 de junio de 2021]; 6(2): 231-247. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/387.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.