Guide on obstetric competence of nursing students for community prenatal care in times of COVID-19

Authors

  • Juana Lupe Muñoz-Callol Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Dirección de Postgrado. Las Tunas. https://orcid.org/0000-0002-1113-3285
  • Mildred Rebeca Blanco-Gómez Universidad de Las Tunas. Las Tunas. https://orcid.org/0000-0002-6599-1293
  • Cynthia Ibert-Muñoz Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”. Las Tunas. https://orcid.org/0000-0001-9273-1238
  • Orialis Milagros Salas-Romero Hospital General Docente “Dr. Ernesto Guevara de la Serna”. Las Tunas. Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”. Las Tunas. https://orcid.org/0000-0003-2703-8239
  • Elsa María Rodríguez-García Policlínico Universitario “Dr. Gustavo Aldereguía Lima”. Las Tunas. Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”. Las Tunas. https://orcid.org/0000-0002-4286-2851

Keywords:

PRENATAL CARE, NURSING STAFF, DISEASE PREVENTION, COVID-19

Abstract

Background: a safe and risk-free maternity for mother and child, in stage of COVID-19 epidemic, requires specific care and competence by the nursing staff.

Objective: to design a guide for the development of obstetric competences of 3rd-year nursing students for prenatal care in the community with a preventive approach to COVID-19.

Methods: a development research was carried out during the door-to-door active screening of respiratory symptoms due to COVID-19 at the “Dr. Gustavo Aldereguía Lima” University Polyclinic of Las Tunas, from March through June 2020. An intentional sample of 10 3rd-year nursing students, who were attending pregnant women, was deeply interviewed to identify the learning needs. The protocols for COVID-19 and management of pregnant women in the community were checked. A committee of 13 experts was chosen who, in workshops of critical criterion, defined the knowledge to be acquired by the students.

Results: 27 tasks and 15 specific competences were defined in the guide. They responded to prenatal care with a preventive approach to COVID-19 and included three dimensions: recognition of the modifications and complications of the maternal organism and the clinical manifestations of the disease; behavioral changes to promote in pregnant women and their family to create a safe and risk-free self-care; and the inclusion of prevention activities to live in a community aware of adequate sanitary practices.

Conclusions: the guide on obstetric competence of nursing students was designed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juana Lupe Muñoz-Callol, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Dirección de Postgrado. Las Tunas.

Licenciada en Enfermería. Máster en Atención Integral a la Mujer. Investigador Agregado. Profesora Auxiliar

Mildred Rebeca Blanco-Gómez, Universidad de Las Tunas. Las Tunas.

Licenciada en Educación en la especialidad de Química. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular

Cynthia Ibert-Muñoz, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”. Las Tunas.

Estudiante de tercer año de Medicina. Alumna Ayudante de Ginecología y Obstetricia

Orialis Milagros Salas-Romero, Hospital General Docente “Dr. Ernesto Guevara de la Serna”. Las Tunas. Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”. Las Tunas.

Licenciada en Enfermería. Especialista de Primer Grado en Enfermería Intensiva y Emergencias. Máster en Urgencias Médicas. Profesora Asistente

Elsa María Rodríguez-García, Policlínico Universitario “Dr. Gustavo Aldereguía Lima”. Las Tunas. Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta”. Las Tunas.

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Profesor Instructor

References

Serra Valdés MA. Infección respiratoria aguda por COVID-19: una amenaza evidente. Rev. Haban. Cienc. Méd. [revista en internet]. 2020 [citado 17 de diciembre 2020]; 19(1): 1-5. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3171.

Mawad-Santos ME, Escobar-Pérez Y, Ojeda-Herrera R, Sánchez-Alonso N, Urquiza-Yero Y. Satisfacción acerca de la pesquisa asociada a la COVID-19, realizada por estudiantes de las ciencias de la salud. Rev. electron. Zoilo [revista en internet]. 2020 [citado 17 de diciembre 2020]; 45(4). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2347.

Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas. Infecciones por coronavirus. Temas de salud [en línea]. 2020 [citado 6 de enero 2022]. Disponible en: https://temas.sld.cu/coronavirus/covid-19/.

Moreno-Martínez FL, Moreno-López FL, Oroz Moreno R. Repercusión cardiovascular de la infección por el nuevo coronavirus SARS-CoV-2 (COVID-19). CorSalud [revista en internet]. 2020 Ene-Mar [citado 2 de junio 2020]; 12(1): 3-17. Disponible en: http://www.revcorsalud.sld.cu/index.php/cors/article/view/588.

Zhu N, Zhang D, Wang W, Li X, Yang B, Song J, et al. A novel coronavirus from patients with pneumonia in China. N. Engl. J. Med. [revista en internet]. 2020 [citado 17 de diciembre 2020]; 382(8): 727-733. Disponible en: https://dx.doi.org/10.1056%2FNEJMoa2001017.

Zhou W. Manual de prevención COVID-19. 101 consejos basados en la ciencia que podrían salvar tu vida [en línea]. Wuhan, China: Hubei Science and Technology Press; 2020. [citado 25 de mayo 2020]. Disponible en: http://www.avn.info.ve/static/Libro-prevencion.pdf.

Muñoz-Callol JL, Ibert-Muñoz C, Jiménez-Martínez D, Chacón-Ávila JR, Torres-Herrera SM. Conocimientos sobre la COVID-19 en embarazadas de un hogar materno. Rev. Electron. Zoilo [revista en internet]. 2020 [citado 17 de diciembre 2020]; 45(6). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2356.

Molina-Raad V. Caracterización del componente estudiantil en la pesquisa activa relacionada con la COVID-19. Rev. Electron. Zoilo [revista en internet]. 2020 [citado 17 de diciembre 2020]; 45(3). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2260.

Montano Luna JA, Tamarit Díaz T, Rodríguez Hernández O, Zelada Pérez MM, Rodríguez Zelada DC. La pesquisa activa. Primer eslabón del enfrentamiento a la COVID-19 en el Policlínico Docente “Antonio Maceo”. Rev. Haban. Cienc. Méd. [revista en internet]. 2020 [citado 17 de diciembre 2020]; 19(Supl.): e_3413. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/341.

Montes de Oca RN, Machado Ramírez EF. Formación y desarrollo de competencias en la educación superior cubana. Rev. Humanidades Médicas [revista en internet]. 2014 [citado 17 de diciembre 2020]; 14(1): 145-159. Disponible en: http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/432.

Dandicourt Thomas C. Competencias profesionales para el especialista de Enfermería Comunitaria en Cuba. Rev. Cubana Enferm. [revista en internet]. 2020 [citado 17 de diciembre 2020]; 32(1). Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/745.

Ayala Valladolid D, Espinoza Moreno TM. Utilidad de la simulación clínica para lograr competencias en estudiantes de enfermería en tiempos de COVID-19. Rev Cubana Enferm [revista en internet]. 2020 [citado 17 de diciembre 2020]; 36: e3946. Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3946.

Published

2022-01-18

How to Cite

1.
Muñoz-Callol JL, Blanco-Gómez MR, Ibert-Muñoz C, Salas-Romero OM, Rodríguez-García EM. Guide on obstetric competence of nursing students for community prenatal care in times of COVID-19. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2022 Jan. 18 [cited 2025 Sep. 14];47(1):e2920. Available from: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2920

Issue

Section

Original articles