Teaching experience in Research Methodology with medical students of Las Tunas
Keywords:
METHODOLOGY, TEACHING, MEDICINE STUDENTS, PROFESSIONAL TRAININGAbstract
Background: the research activity in higher education is a source of new knowledge and favors the comprehensive development of students.
Objective: to describe a teaching experience in research methodology with 1st-year medical students of the Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta Faculty of Medical Sciences, University of Medical Sciences of Las Tunas, during the academic year 2021-2022.
Methods: a cross-sectional, descriptive and observational study was carried out. Out of a universe of 239 students a sample of 64 was selected through simple random probabilistic sampling, at the aforementioned faculty and during the academic year herein stated. The data were collected through a mixed questionnaire and during the evaluation of the course. The tabulation and descriptive analysis of data was carried out through measures of absolute frequency, percentages, median and interquartile range.
Results: the 64 students prepared and presented the project profile, 62,5 % were women. 18,8 % acknowledged having received some previous training in research and 25 % indicated having participated in some scientific event. Of the student perception, the importance of learning to research during major had a median of 10 and 9 to satisfaction with the course received. The assessed skills had satisfactory results in more than 80 % of the students.
Conclusions: the teaching experience in research methodology with medical students was described with satisfactory results.
Downloads
References
UNESCO. Declaración sobre la Ciencia y el uso del saber científico. Conferencia Mundial sobre la Ciencia para el Siglo XXI: Un nuevo compromiso; 1999. París: UNESCO; c1999 [actualizado 2022; citado 26 de febrero 2022]. Disponible en: http://www.unesco.org/science/wcs/esp/declaracion_s.htm.
Díaz-Canel-Bermúdez M, García-Cuevas JL. Educación superior, innovación y gestión de gobierno para el desarrollo 2012-2020. Ingeniería Industrial [revista en internet]. 2020 [citado 26 de febrero 2022]; 41(3): 1-17. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3604/360465197008/360465197008.pdf.
IESALC-UNESCO. Plan de acción de la conferencia regional de educación superior para América Latina y el Caribe (CRES 2018) Córdoba, Argentina [en línea]. c2018 [actualizado 20 de febrero 2019; citado 11 de abril 2022]. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/2019/02/20/declaracion-final-de-la-iii-conferencia-regional-de-educacion-superior-en-america-latina-y-el-caribe-cres-2018/.
Williams-Serrano S, León-Regal M, Coll-Cañizares J, Alemañy-Co J. Impacto de la actividad científica estudiantil en los resultados docentes de la asignatura Morfofisiología III. Medisur [revista en internet]. 2017 [citado 2 de abril 2022]; 15(2): 229-40. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/3288.
MINSAP. Programa de la Disciplina Metodología de la Investigación en Salud. Plan de Estudio E [en línea]. 2019 [citado 26 de febrero 2022]. Disponible en: http://uvs.ltu.sld.cu/mod/folder/view.php?id=952.
Bayarre Vea HD, Oliva Pérez M, Horsford Saing R, Ranero Aparicio V, Coutin Marie G, Días Llanes G. Metodología de la Investigación en APS [en línea]. La Habana: Ciencias Médicas; 2004 [citado 26 de febrero 2022]. Disponible en: http://uvs.ltu.sld.cu/mod/folder/view.php?id=952.
Eymanna A, Pereza L, Busanichea J, Cacchiarellia N, Cernadasa CC, Wahren C. Experiencia docente en la enseñanza de investigación en estudiantes de Medicina de la materia Pediatría. Arch. Argent. Pediatr. [revista en internet]. 2017 [citado 26 de marzo 2022]; 115(2): 200-4. Disponible en: https://www.sap.org.ar/docs/publicaciones/archivosarg/2017/v115n2a29.pdf.
Sarzosa N, Araya P, Ruiz M, Araya M, Biénzobas C, Chelebifski S, et al. Investigación en pregrado de las escuelas de medicina de Chile: Motivación y participación de estudiantes de medicina asistentes al Congreso Chileno de Estudiantes de Medicina (COCEM). Revista médica de Chile [revista en internet]. 2020 [citado 16 de marzo 2022]; 148(12): 1825-1832. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872020001201825.
Pastor Gosálbez M, Belzunegui Eraso A, Pontón Merina P. Mujeres en sanidad: entre la igualdad y la desigualdad. Cuad. Relac. Lab. [revista en internet]. 2012 [citado 16 de marzo 2022]; 30(2). Disponible en: http://dx.doi.org/10.5209/rev_CRLA.2012.v30.n2.40210.
Neuman M, Questa U, Kaufmann R. Concurso de residencias médicas en la ciudad de Buenos Aires: importancia del género y universidad. Educ. Med. [revista en internet]. 2004 [citado 16 de marzo 2022]; 7(2): 90-6. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1575-18132004000300008&script=sci_abstract.
Araujo García M, Pérez Morales J, Pasamontes Sáez M, González Carrillo O, Castellanos Oñate C, Avalos Pérez N. Talleres para el desarrollo de habilidades investigativas desde la asignatura Metodología de la Investigación. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2013 [citado 26 de marzo 2022]; 5(3): 16. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/263.
De La Cruz-Vargas JA, Correa-Lopez LE, Alatrista-Gutierrez de Bambaren MS, Sanchez Carlessi HH. Promoviendo la investigación en estudiantes de Medicina y elevando la producción científica en las universidades: experiencia del Curso Taller de Titulación por Tesis. Educ. Med. [revista en internet]. 2019 [citado 2 de abril 2022]; 20(4): 199-205. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.06.003.
Díaz Vélez C, Manrrique González L, Galán Rodas E, Apolaya Segura M. Conocimientos, actitudes y prácticas en investigación de los estudiantes de pregrado de facultades de medicina del Perú. Acta Méd. Peruana [revista en internet]. 2008 [citado 2 de abril 2022]; 25(1): 9-15. Disponible en: https://amp.cmp.org.pe/index.php/AMP/article/view/1329.
Hernández Navarro EV, Leiva Suero LE, Cáceres Correa S, Acosta Acosta J, Losada Hernández JO, Villacís Valencia SE, et al. El desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de medicina. MEDICIENCIAS UTA [revista en internet]. 2018 [citado 2 de abril 2022]; 1(5): 1-7. Disponible en: https://repositorio.pucesa.edu.ec/bitstream/123456789/2302/1/Habilidades.pdf.
Carpio Rodríguez A, Díaz Ferrer C, Rodríguez Reina RC, Ferrer Chinea BA, Manso Fernández E. Habilidades investigativas en estudiantes de medicina. Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus. Curso 2013-2014. Gac. Méd. Espirit. [revista en internet]. 2015 [citado 2 de abril 2022]; 17(3): 103-17. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212015000300013&lng=es&nrm=iso.
Sánchez Ortiz L, Melián Rivero H, Quiroz Enríquez M, Dueñas Pérez Y, Suárez Denis AL, Rojas Rodríguez Y. Habilidades investigativas en estudiantes de 2do año de Licenciatura en Enfermería: ocasión para su desarrollo. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2018 [citado 6 de abril 2022]; 10(1): 55-72. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-28742018000100004&lng=pt&nrm=iso.
Martínez-Guerra A, Castellanos-Martínez B. Papel de la Universidad en el desarrollo de la investigación estudiantil en el proceso de formación. Medisur [revista en internet]. 2018 [citado 6 de abril 2022]; 16(3). Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.