Characterization of the academic results in the discipline of morphophysiology in Puerto Padre during six academic years
Keywords:
EDUCATION, MEDICALAbstract
Background: distribute medical education in our country has been a stronghold in the comprehensive training of the future health professionals. The discipline of Morphophysiology has been one of the most significant modifications in this context.
Objective: to describe the academic results in the discipline of Morphophysiology at the university site of “Romárico Oro” Polyclinic of Puerto Padre from September, 2008 to September, 2014.
Methods: a descriptive longitudinal study was carried out in order to analyze the academic results and their quality. For the purposes of this study, the enrollments and the reports on the students’ results during these academic years were checked and analyzed. To process the data descriptive statistics was used.
Results: enrollment increased in more than 600 %. There was a global fall of 22,38 % in the academic results and of 41,87 % in the quality of these results, of all he subjects that make up the discipline of Morphophysiology, during the 6 years analyzed.
Conclusions: during the studied period there was a significant increase in the enrollment. The academic results and their quality decreased significantly in Morphophysiology I, III, IV, V and VI. In Morphophysiology II, however, there have been stable results.
Downloads
References
Quintana Polanco I, Pacheco Quintana CC, Pacheco Quintana PM, Berenguer Gouarnaluses CM, Muguercia Fornaris A. Calidad de la ejecución del Programa de Morfofisiología Humana I en el Policlínico Universitario "José Martí Pérez". MEDISAN [revista en internet]. 2011, Jul [citado 21 de septiembre 2015]; 15(7): 942-951. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext &pid=S1029-30192011000700009&lng=es.
López Gutiérrez I, Marín Fontela G, García Rodríguez ME. Deserción escolar en el primer año de la carrera de Medicina. Educ Med Super [revista en internet]. 2012, Mar [citado 21 de septiembre 2015]; 26(1): 45-52. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100005&lng=es.
López Pérez R, Pérez Pérez de Prado N, López Pérez G. Algunas consideraciones sobre las formas organizativas de enseñanza en la disciplina Morfofisiología Humana. Rev EDUMECENTRO [revista en internet]. 2013, Dic [citado 21 de septiembre 2015]; 5(3): 225-240. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000300016&lng=es.
Reyes Hernández D, Quesada Pacheco A, Espín Falcón JC, Cuenca Doimeadiós E, Abad Aguiar FA, Cruz Batista MR. Caracterización del Encuentro Docente durante la evaluación del aprendizaje en la asignatura Morfofisiología Humana II. Educ Med Super [revista en internet]. 2013, Mar [citado 21 de septiembre 2015]; 27(1): 25-30. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000100004&lng=es.
Espín Falcón JC, Abad Araújo JC, Báez Pérez EG, Fernández Morín J, Cardona Almeida A. Los medios de enseñanza en la orientación de los contenidos en la asignatura Morfofisiología Humana I en el Nuevo Programa de Formación de Médicos en Cuba. Educ Med Super [revista en internet]. 2010, Dic [citado 21 de septiembre 2015]; 24(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000400001&lng=es.
Del Río Ventura IM, Báez Hechavarría NM, Vila Rodríguez I. Resultados de promoción en la asignatura Morfofisiología Humana III durante tres cursos Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2014 [citado 21 de septiembre 2015]; 39(6). Disponible en: http://www.ltu.sld.cu/revista/index.php/revista/article/view/42.
Lima Sarmiento L, Pérez Esquivel GJ, Díaz Molleda M, Rodriguez Milera JD, Montano Luna JA. La aplicación del sistema de evaluación en la asignatura de Morfofisiología Humana III, desde la perspectiva del profesor. Educ Med Super [revista en internet]. 2010, Sep [citado21 de septiembre 2015]; 24(3): 307-319. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000300004&lng=es.
Betancourt Valladares M, Fernández Franch N, Albertí Vázquez L, Guillemí Alvarez N, Sánchez Morffiz Y, González Barreras B. Acciones pedagógicas para desarrollar la habilidad «explicar» en Morfofisiología. Rev EDUMECENTRO [revista en internet]. 2013, Ago [citado 21 de septiembre 2015]; 5(2): 45-61. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000200007&lng=es.
Tomé López O, Broche Candó JM, Mass Sosa LA, Nogueira Sotolongo M, Rivera Michelena N. La preparación profesoral en la impartición de la asignatura Morfofisiología Humana IV. Educ Med Super [revista en internet]. 2010, Jun [citado 21 de septiembre 2015]; 24(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000200003&lng=es.
Puig Washington R, González Hourruitiner A. Criterios de clasificación y selección de los medios de enseñanza. Educ Med Super [revista en internet]. 2012, Jun [citado 21 de septiembre 2015]; 26(2): 343-349. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000200015&lng=es.
Falcón Diéguez Y, Batista Turruelles YA, Panizo Bruzón SE, Ballester Domínguez D, Guevara González R. Confección de medios de enseñanza y su eficacia para el aprendizaje de la Morfofisiología humana [en línea]. Convención de salud 2012 [citado 21 de septiembre 2015]. Disponible en: http://www.convencionsalud2012.sld.cu/index.php/convencionsalud/2012/paper/view/724.
Perelmuter R. Estrategias de enseñanza de los docentes de Histología de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional de Tucumán, Argentina [en línea] Morfovirtual 2014 [citado 21 de septiembre 2015]. Disponible en: http://www.morfovirtual2014.sld.cu/index.php/Morfovirtual/2014/paper/view/106.
Cañizares Luna O, Sarasa Muñóz N. Algunas reflexiones acerca de los recursos para el aprendizaje de la disciplina Morfofisiología Humana. Educ Med Super [revista en internet]. 2007, Jun [citado 21 de septiembre 2015]; 21(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid= S0864-21412007000200001&lng=es.
Monteagudo Valdivia P, Sánchez Mansolo A, Hernández MM. El video como medio de enseñanza: Universidad Barrio Adentro. República Bolivariana de Venezuela. Educ Med Super [revista en internet]. 2007, Jun [citado 21 de septiembre 2015]; 21(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000200006&lng=es.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.