Model of the hermeneutic and epistemological dynamics for the scientific and professional instruction of medical professors
Keywords:
TEACHING, HERMENEUTICS.Abstract
Background: scientific and professional instruction of medical professors has gone through traditional models, but despite the fact that they have contributed to the development of the process, in the light of recent events, they do not fully solve the current problems.
Objective: to draw up a model of hermeneutic and epistemological dynamics for the scientific and professional instruction of medical professors in “Isabel María Hernández Mayedo” Medical Sciences Faculty in Puerto Padre, Las Tunas.
Methods: the pedagogical model of hermeneutic and epistemological dynamics for medical professors of the abovementioned institution was drawn up in a period of two years: 2012 to 2014. The sample consisted of 25 from a population of 62 professionals, to whom data collection techniques as survey and interview were applied; a socializing workshop was also developed with the participation of specialists. The variables measured were: level of knowledge about pedagogical modeling by professors and level of conscious assimilation of professors about the need to implement the modeling.
Results: confirming the objectivity of modeling, it can be stated that it offered a proper scientific articulation of its components thereby representing epistemologically the process scientific and professional instruction of medical professors as a necessity to consolidate the formative and transformation processes and transformation that are developing in the context of higher medical education.
Conclusions: The appropriateness of the pedagogical model devised and the need for its implementation in the processes of scientific instruction of those professors were confirmed, as well as the insufficient execution of scientific and pedagogical alternatives directed to their accomplishment.
Downloads
References
Guerra Menéndez J, Betancourt Gamboa K, Méndez Martínez MJ, Fonte Hernández Rodríguez Ramos S. Intervención pedagógica para la dirección del trabajo Independiente en Morfo fisiología. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2014 [citado 20 de octubre 2015]; 6(1). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/298/html3.
Ancízar, R. Investigación pedagógica y formación del profesorado. En: Revista Iberoamericana de Educación (OEI) Universidad de Caldas [revista en internet]. 2008 [citado 20 de octubre 2015]. Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/054Ancizar.PDF.
Franco Pérez M. Elementos básicos para la orientación de contenidos en la Educación Médica Superior. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2012 [citado 20 de octubre 2015]; 4(1). Disponible en: http://www.edumecentro.sld.cu/pag/Vol4%281%29/orimaritza.html.
Arcia J. El enigma y la formación del espíritu científico. Revista iberoamericana de Educación [revista en internet]. 2015 [citado 20 de octubre 2015]. Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/054Arcia.PDF.
Ruso Wason B, Santí Urrutia V, Cepero Leiva O. El trabajoextra clase de Inglés en las carreras de Medicina y Estomatología en los años primero y segundo. MediCiego [revista en internet]. 2008 [citado 20 de octubre 2015]; 14(supl1). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/mciego/vol14_supl1_08/artículos/a4_v14_supl108.htm.
De La Flor Santalla A. Propuesta de una concepción didáctica para la adecuación del plan de estudio y la formación de competencias profesionales generales en las carreras socio humanistas de la modalidad semipresencial. Revista Pedagogía Universitaria [revista en internet]. 2009 [citado 20 de octubre 2015]; 14(2): 22-25. Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/492.
Andrade C. Formación docente e investigación educativa: dificultades para elaborar el diseño de investigación. Revista iberoamericana de Educación [revista en internet]. 2010 [citado 20 de octubre 2015]. Disponible en: http://www.revistakairos.org.
López Mejías M, Jústiz Guerra M, Cuenca Díaz M. Métodos, procedimientos y estrategias para memorizar: reflexiones necesarias para la actividad de estudio eficiente. Rev. Han Med [revista en internet]. 2013 [citado 20 de octubre 2015]; 13(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202013000300014&nrm=iso.
López Balboa L, Pérez Maya C, Cáceres Mesa M. “Maestro investigador. Un reto en a formación del profesorado de ciencias. Revista Pedagogía Universitaria [revista en internet]. 2004 [citado 20 de octubre 2015]; 9(3): 13-16. Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/294.
González Valdés MÁ .Los valores desde la perspectiva del uso de los objetos de aprendizaje en la educación a distancia. Revista Humanidades Medicas [revista en internet]. 2015 [citado 20 de octubre 2015]; 15(2). Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/654.
García González MC, Varela de Moya HS, Rosabales Quiles I, Vera Hernández D. Bases teóricas que sustentan la importancia del trabajo independiente en la Educación Médica Superior. Revista Humanidades Medicas [revista en internet]. 2015 [citado 20 de octubre 2015]; 15(2). Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/739.
González Carbonell R, Alfonso, Nápoles PE, Calderón Pérez B, Cisneros Hidalgo Y, Landín Sorí M. Carácter interdisciplinario de la modelación computacional en la Solución de problemas de salud. Revista Humanidades Médicas [revista en internet]. 2014 [citado 20 de octubre 2015]; 14(3). Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/621.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.