Role of teacher assessment in the professionalization of doctors and nurses
Keywords:
FACULTY, MEDICAL, NURSES, EDUCATION, PUBLIC HEALTH PROFESSIONAL, PRIMARY HEALTH CAREAbstract
Background: the teacher assessment serves as a driving force for the training and improvement of teachers, in Cuba, in the medical sciences, is ruled by MINSAP 718/2015 resolution. The professionalization of doctors and nurses involves several competencies.
Objective: to describe the teacher assessment in the teaching professionalization of the doctor and nurse in the Primary Health Care, in the municipality of Sagua la Grande, Villa Clara.
Methods: a cross-sectional descriptive investigation of the teacher assessment of doctors and nurses who taught in the health areas of Sagua la Grande was carried out from January 1, 2022 to December 31. The study population consisted of 53 doctors and 10 nurses who participated in the teaching process. Information was collected through a document review guide and a questionnaire.
Results: the faculty had 76.20 % instructors, 19.04 % assistant teachers and 4.76 % auxiliary. 7.93 % were evaluated for excellent, 90.47 % well and 1.58 % for regular. The category with the greatest difficulties was research and innovation, followed by overcoming.
Conclusions: the main results of the professional evaluation of doctors and nurses who taught in the health area defined for the study were described.
Downloads
References
Imberón-Muñoz F, Guerrero-Romera C ¿Existe en la universidad una profesionalización docente? Revista de Educación a Distancia [revista en internet]. 2018 [citado 22 de diciembre 2023]; 56(11). Disponible en: https://revistas.um.es/red/article/download/321631/225701.
Rivero-Rodríguez EM, Carmenate-Fuentes LP, León-García GA. Teaching professionalism from their essential competences. Experiences and projections of the academic development of the Technical University of Machala. Conrado [revista en internet]. 2019 [citado 22 de diciembre 2023]; 15(67): 170-176. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php-script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200170&lng=es&tlng=en.
Salazar-Gomez E, Tobon S. Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Espacios [revista en internet]. 2018 [citado 22 de diciembre 2023]; 39(45): 17. Disponible en: https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-17.html.
Díaz-Rojas PA, Leyva-Sánchez EK, Carrasco-Feria MA. El sistema de formación escalonada en Educación Médica en la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Educación Médica Superior [revista en internet]. 2019 [citado 22 de diciembre 2023]; 33(1): e1518. Disponible en: http://edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/paper/view/22/0.
MES. Resolución Ministerial No. 718/2015. Procedimiento para la evaluación anual de los profesores universitarios que ejercen la docencia en los centros de educación médica superior y otros del sistema nacional de salud. Juriscuba [en línea]. 2015 [citado 22 de diciembre 2023]; Disponible en: https://juriscuba.com/organismos-estatales-2/salud-publica/resolucion-no-718-2015/.
Rivero É, Busto C, Zúñiga G, Carmenate L. La profesionalización docente, desde la dimensión pedagógica. Una estrategia para la gestión de la calidad universitaria. Conference Proceedings [revista en internet]. 2019 [citado 22 de diciembre 2023]; 3(1): 424-433. Disponible en: https://investigacion.utmachala.edu.ec/proceedings/index.php/utmach/article/view/392.
Paizan GO, Guerrero YG, Sánchez VW. Dimensiones e indicadores para la evaluación de la
profesionalización de los docentes. Medimay [revista en internet]. 2021 [citado 22 de diciembre 2023]; 28(4): 564-75. Disponible en: http://www.revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/download/1777/pdf.
Alcaide GY, Quintero RY, González RMR, Forment SI, Martínez RA, del Sol SO. Estrategia pedagógica para la superación de los docentes. Revista Cubana de Educación Médica Superior [revista en internet]. 2015 [citado 22 de diciembre 2023]; 30(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/514.
Villareño-Domínguez D, Torres-Martínez BL, Araujo-García M, Toledo-Pimentel BF, Fimia-Duarte R, Ruiz-Ruiz M, Machado-Peña JO. La superación profesional del sector cubano de la salud en el contexto educativo del siglo XXI. Biotempo [revista en internet]. 2021 [citado 22 de diciembre 2023]; 18(2): 93-99. Disponible en: http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/download/4094/5056.
Plain-Pazos C, Carmona-Pentón CR, Pérez de Alejo-Plain A, Núñez-Escobar E. Profesionalización docente del médico en la Atención Primaria de Salud. Rev. Cuba. Med. Gen. Integr. [revista en internet]. 2020 [citado 22 de diciembre 2023]; 36(4). Disponible en: http://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/1400.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.