Role of teacher assessment in the professionalization of doctors and nurses

Authors

  • Claribel Plain-Pazos Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Facultad de Ciencias Médicas de Sagua La Grande. Villa Clara. https://orcid.org/0000-0001-6897-6235
  • Anel Pérez-de-Alejo-Alemán Hospital "Mártires del 9 de Abril". Sagua La Grande. Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Facultad de Ciencias Médicas de Sagua La Grande. Villa Clara. https://orcid.org/0000-0002-9106-6827
  • Ariel Martínez-Lastre Hospital "Mártires del 9 de Abril". Sagua La Grande. Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Facultad de Ciencias Médicas de Sagua La Grande. Villa Clara. https://orcid.org/0009-0005-0130-7412

Keywords:

FACULTY, MEDICAL, NURSES, EDUCATION, PUBLIC HEALTH PROFESSIONAL, PRIMARY HEALTH CARE

Abstract

Background: the teacher assessment serves as a driving force for the training and improvement of teachers, in Cuba, in the medical sciences, is ruled by MINSAP 718/2015 resolution. The professionalization of doctors and nurses involves several competencies.

Objective: to describe the teacher assessment in the teaching professionalization of the doctor and nurse in the Primary Health Care, in the municipality of Sagua la Grande, Villa Clara.

Methods: a cross-sectional descriptive investigation of the teacher assessment of doctors and nurses who taught in the health areas of Sagua la Grande was carried out from January 1, 2022 to December 31. The study population consisted of 53 doctors and 10 nurses who participated in the teaching process. Information was collected through a document review guide and a questionnaire.

Results: the faculty had 76.20 % instructors, 19.04 % assistant teachers and 4.76 % auxiliary. 7.93 % were evaluated for excellent, 90.47 % well and 1.58 % for regular. The category with the greatest difficulties was research and innovation, followed by overcoming.

Conclusions: the main results of the professional evaluation of doctors and nurses who taught in the health area defined for the study were described.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claribel Plain-Pazos, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Facultad de Ciencias Médicas de Sagua La Grande. Villa Clara.

Especialista de Segundo Grado en Medicina General Integral. Máster en Ciencias Pedagógicas. Investigador Auxiliar. Profesor Auxiliar

Anel Pérez-de-Alejo-Alemán, Hospital "Mártires del 9 de Abril". Sagua La Grande. Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Facultad de Ciencias Médicas de Sagua La Grande. Villa Clara.

Especialista de Primer Grado en Medicina Interna. Profesor Asistente

Ariel Martínez-Lastre, Hospital "Mártires del 9 de Abril". Sagua La Grande. Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Facultad de Ciencias Médicas de Sagua La Grande. Villa Clara.

Especialista de Segundo Grado en Medicina General Integral. Máster en Ciencias Pedagógicas. Investigador Auxiliar. Profesor Auxiliar

References

Imberón-Muñoz F, Guerrero-Romera C ¿Existe en la universidad una profesionalización docente? Revista de Educación a Distancia [revista en internet]. 2018 [citado 22 de diciembre 2023]; 56(11). Disponible en: https://revistas.um.es/red/article/download/321631/225701.

Rivero-Rodríguez EM, Carmenate-Fuentes LP, León-García GA. Teaching professionalism from their essential competences. Experiences and projections of the academic development of the Technical University of Machala. Conrado [revista en internet]. 2019 [citado 22 de diciembre 2023]; 15(67): 170-176. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php-script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200170&lng=es&tlng=en.

Salazar-Gomez E, Tobon S. Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Espacios [revista en internet]. 2018 [citado 22 de diciembre 2023]; 39(45): 17. Disponible en: https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-17.html.

Díaz-Rojas PA, Leyva-Sánchez EK, Carrasco-Feria MA. El sistema de formación escalonada en Educación Médica en la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Educación Médica Superior [revista en internet]. 2019 [citado 22 de diciembre 2023]; 33(1): e1518. Disponible en: http://edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/paper/view/22/0.

MES. Resolución Ministerial No. 718/2015. Procedimiento para la evaluación anual de los profesores universitarios que ejercen la docencia en los centros de educación médica superior y otros del sistema nacional de salud. Juriscuba [en línea]. 2015 [citado 22 de diciembre 2023]; Disponible en: https://juriscuba.com/organismos-estatales-2/salud-publica/resolucion-no-718-2015/.

Rivero É, Busto C, Zúñiga G, Carmenate L. La profesionalización docente, desde la dimensión pedagógica. Una estrategia para la gestión de la calidad universitaria. Conference Proceedings [revista en internet]. 2019 [citado 22 de diciembre 2023]; 3(1): 424-433. Disponible en: https://investigacion.utmachala.edu.ec/proceedings/index.php/utmach/article/view/392.

Paizan GO, Guerrero YG, Sánchez VW. Dimensiones e indicadores para la evaluación de la

profesionalización de los docentes. Medimay [revista en internet]. 2021 [citado 22 de diciembre 2023]; 28(4): 564-75. Disponible en: http://www.revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/download/1777/pdf.

Alcaide GY, Quintero RY, González RMR, Forment SI, Martínez RA, del Sol SO. Estrategia pedagógica para la superación de los docentes. Revista Cubana de Educación Médica Superior [revista en internet]. 2015 [citado 22 de diciembre 2023]; 30(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/514.

Villareño-Domínguez D, Torres-Martínez BL, Araujo-García M, Toledo-Pimentel BF, Fimia-Duarte R, Ruiz-Ruiz M, Machado-Peña JO. La superación profesional del sector cubano de la salud en el contexto educativo del siglo XXI. Biotempo [revista en internet]. 2021 [citado 22 de diciembre 2023]; 18(2): 93-99. Disponible en: http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/download/4094/5056.

Plain-Pazos C, Carmona-Pentón CR, Pérez de Alejo-Plain A, Núñez-Escobar E. Profesionalización docente del médico en la Atención Primaria de Salud. Rev. Cuba. Med. Gen. Integr. [revista en internet]. 2020 [citado 22 de diciembre 2023]; 36(4). Disponible en: http://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/1400.

Published

2024-02-28

How to Cite

1.
Plain-Pazos C, Pérez-de-Alejo-Alemán A, Martínez-Lastre A. Role of teacher assessment in the professionalization of doctors and nurses. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2024 Feb. 28 [cited 2025 Oct. 11];49:e3714. Available from: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/3714