Level of knowledge about Natural and Traditional Medicine in fifth-year Medical students

Authors

  • Marcia Maricela Cuervo Calviño Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas
  • Sahily Rojas Pérez Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas
  • Ricardo Marciano Ramírez Oquendo Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas

Keywords:

MEDICINE, TRADITIONAL, TEACHING

Abstract

Background: Natural and Traditional Medicine is a priority in the Cuban health system. Its teaching to medical students is carried out by means of a curricular strategy since the academic year 2010/2011.

Objective: to characterize the fifth-year medical students’ perception and level of knowledge about Natural and Traditional Medicine at "Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta " Faculty of Medical Sciences from the Medical College of Las Tunas, during the academic year 2015-2016.

Methods: an observational and descriptive study was carried out to characterize the students’ perception and level of knowledge about Natural and Traditional Medicine by the time of arriving at their fifth year of studies. The universe was made up of the 368 students of that course and academic year, and the study sample comprised 151 students who started Public Health subject.

Results: only 10,59 % of the students considered that the degree of knowledge about Natural and Traditional Medicine is good. The main difficulty for learning was the few content received, followed by the lack of motivation. According to their criteria, the subjects or disciplines with more content were Pharmacology and Integral General Medicine. When checking, the level of preparation of students about basic knowledge of natural medicine was insufficient.

Conclusions: most of the surveyed students considered that what was learned from Natural and Traditional Medicine does not let them to apply it in their clinical practice. The main learning needs are related to diagnostic methods, Asian or traditional theories and meridians and acupuncture points.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia Maricela Cuervo Calviño, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas

Especialista de Primer Grado en Otorrinolaringología. Profesor Asistente.

Sahily Rojas Pérez, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas

Licenciada en Ciencias Farmacéuticas. Máster en Medicina Bioenergética y Natural. Investigador Agregado. Profesora Asistente.

Ricardo Marciano Ramírez Oquendo, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas

Especialista de Primer Grado en Epidemiología. Profesor Asistente.

References

Ministerio de Salud Pública. Plan de Estudios Perfeccionado. Carrera de Medicina. Resolución Ministerial 23/13. La Habana: MINSAP; 2013.

Pérez O.F. De los albores a los albores. Un recorrido por la historia de la Medicina. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2010.

Viceministerio de Docencia e Investigaciones. Indicaciones metodológicas para el curso 2010-2011. La Habana: Ministerio de Salud Pública. 2010.

Castro Martínez J, Mederos Luís I, García González A. Integración de contenidos de Medicina Natural y Tradicional desde una perspectiva interdisciplinaria. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2016 [citado 22 de marzo 2016]; 8(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742016000500008 &script=sci_arttext&tlng=pt.

Ramírez Oves I, García Navas Y. Estrategia curricular de Medicina Tradicional y Natural en la carrera de Psicología de la Salud. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2014 [citado 22 de marzo 2016]; 6(2): 184-198. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742014000200013&script=sci_arttext.

Romero Fernández MB, Santos Muñoz L, Hidalgo Ruíz M, Rodríguez Prado A, Rodríguez Somoza W. Enfoque integrador de estrategias curriculares desde Farmacología I y su influencia en el proceso docente. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2013 [citado 22 de marzo 2016]; 5(2). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/242/480.

Sierra Figueredo S, Fernández Sacasas J, Miralles Aguilera E, Pernas Gómez M, Diego Cobelo JM. Las estrategias curriculares en la Educación Superior: su proyección en la Educación Médica Superior de pregrado y posgrado. Educ Med Super [revista en internet]. 2009 [citado 22 de marzo 2016]; 23(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=s0864-21412009000300009&script=sci_arttext.

Abreu Correa JM. Formación docente del estomatólogo en medicina natural y tradicional desde la interdisciplinariedad [en línea]. Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Frank País García"; 2011. Disponible en: http://tesis.repo.sld.cu/552/1/Tesis_Juana.pdf.

Sierra Figueredo S, Pernas Gómez M, Fernández Sacasas JA, Diego Cobelo JM, Miralles Aguilera E, de la Torre Castro G. Modelo metodológico para el diseño y aplicación de las estrategias curriculares en Ciencias Médicas. Educ Med Super [revista en internet]. 2010, Mar [citado 22 de marzo de 2016]; 24(1): 33-41. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000100005 &lng=es.

Lineamientos de la Política Económica y Social del partido y la Revolución. VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. Abril, 2011.

Vidor Guerra E, Padilla Rodríguez E, Betancourt Valladares M, Jevey Gonzáles A. Estrategia para la implementación de la Medicina Tradicional y Natural en la asignatura de Morfofisiología III de la carrera de Medicina. Primer Congreso Virtual de Ciencias Morfológicas 2012. [en línea]. 2012. Disponible en: http://morfovirtual2012.sld.cu/index.php/morfovirtual/2012/paper/viewFile/57/.

Guillaume Ramírez V, Marín Quintero M, Morales Jiménez E, Matos Hinojosa N. Conocimiento y aplicación de la medicina natural y tradicional por profesionales y técnicos de la salud. Revista Cubana de Estomatología [revista en internet]. 2012 [citado 3 de septiembre 2015]; 26(2): 89-98. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072012000200002.

Alarcón R. La Calidad de la Educación Superior Cubana: Retos contemporáneos. Pedagogía 2013. Palacio de las Convenciones. La Habana: Editorial Universitaria Félix Varela; 2013.

Báez Pérez OL, Díaz Domínguez T, Márquez Marrero JL, Acosta Morales ML. Regularidades del proceso formativo en Medicina Tradicional y Natural. Carrera de Medicina. Rev Ciencias Médicas [revista en internet]. 2013 [citado 22 de marzo 2016]; 17(2): 149-158. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942013000200014.

Báez Pérez OL, Díaz Domínguez T, Márquez Marrero JL, Acosta Morales ML. Estrategia pedagógica para el proceso formativo en medicina tradicional y natural en la carrera de medicina. Rev Ciencias Médicas [revista en internet]. 2013 [citado 3 de septiembre 2015]; 17(3): 151-170. Disponible en: http://scielo. sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942013000300015.

Molina Raad V. Estrategia didáctica para la preparación integral de los profesores de inglés en la enseñanza de la medicina natural y tradicional en la carrera de Medicina [tesis]. Cuba: Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, 2012.

Báez Hechavarría N, Vila Rodríguez I, del Río Ventura I, Rojas Pérez S, Santos Díaz Y. Características de docentes y programas para la introducción de la Medicina Natural y Tradicional en Morfofisiología. Rev. Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2015 [citado 3 de septiembre 2015]; 40(9). Disponible en: http://www.revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/315.

Published

2016-04-27

How to Cite

1.
Cuervo Calviño MM, Rojas Pérez S, Ramírez Oquendo RM. Level of knowledge about Natural and Traditional Medicine in fifth-year Medical students. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2016 Apr. 27 [cited 2025 Sep. 14];41(6). Available from: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/714

Issue

Section

Brief communications