Assessment of the Stomatology Specialty in Las Tunas province during five academic years
Keywords:
HEALTH FACILITY ACCREDITATION, ORAL MEDICINE, SELF-ASSESSMENTAbstract
Background: The process of assessment and accreditation of institutions and syllabuses constitutes an indicator in university education.
Objectives: To describe the results of the assessment carried out to the stomatology specialty at “Dr. Zoilo Marinello Vidaurreta” Faculty of Medical Sciences of the University of Medical Sciences of Las Tunas, taking into account the five academic years from September, 2010 to July, 2015.
Methods: A descriptive investigation about the results of the assessment mentioned above. Five work teams were created to be in charge of the self-evaluation of the different variables and indicators established by the Regulations for Evaluation and Accreditation of University Studies. A documentary revision of the information from each variable and all their annexes was carried out.
Results: The variables relevance and social impact showed the best results, while the variable professor was the weakest one, with no Doctor of Science, no lecturer, and a low number of associate professors, research works and participation in events.
Conclusions: The main difficulties for the process of accreditation of stomatology were found in the variable professor.
Downloads
References
Ministerio de Educación Superior de Cuba (MES). Sistema Universitario de Programas de Acreditación. (SUPRA). Resolución Ministerial No. 150/1999.
Aréchiga Urtuzuástegui H. Antecedentes, situación actual y perspectivas de la evaluación y acreditación de la educación superior en México. Documento elaborado para Seminario Internacional “Evaluación y Acreditación de la Educación Superior en América Latina y el Caribe”. Iesalc. Unesco. 2003.
Perrotta DV. El regionalismo de la educación superior en el MERCOSUR como vector de internacionalización: un acercamiento desde la política regional de acreditación. Revista Latinoamericana de Educación Comparada [revista en internet]. 2014 [citado 11 de julio 2016]; 5(5): 68-9. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4766906.
Mollis M. Administrar la crisis de la educación pública y evaluar la calidad universitaria en América Latina: dos caras de la misma reforma educativa. Rev educsup [revista en internet]. 2014 [citado 11 de julio 2016]; 43(169): 25-45. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S018527602014000100003&script=sci_arttext.
Vidal Ledo M, Hernández García L. Superación profesoral. Educ Med Sup [revista en internet]. 2011 [citado 11 de julio 2016]; 25(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412011000200017&script=sci_arttext&tlng=pt.
Barciela González Longoria MC, Grau León IB, Urbizo Vélez JJ, Soto Cantero LA. Evaluación de la calidad de las carreras de Estomatología. Educ Med Super [revista en internet]. 2014, Jun [citado 11 de julio 2016]; 28(2): 260-271. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000200007&lng=es.
Suárez Rosas L, Barrios Osuna I, González Espíndola ME. Metodología para la evaluación externa de la carrera de Estomatología. Educ Med Super [revista en internet]. 2012, Jun [citado 11 de julio 2016]; 26(2): 271-293. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000200010&lng=es.
Freire Seoane MJ, Teijeiro Alvarez M. Revisión histórica de la garantía de calidad externa en las instituciones de educación superior. Rev. Educ. Sup [revista en internet]. 2010 [citado 11 de julio 2016]; 39(155): 123-135. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?Pid=S0185-27602010000300007&script=sci_arttext.
Conde Fernández BD, Guardiola Brizuela RE, Novoa López A. Acercamiento teórico a la Evaluación Institucional en la Educación Médica Superior. INFOCIENCIA [revista en internet]. 2010 [citado 11 de julio 2016]; 14(1). Disponible en: http://infociencia.idict.cu/index.php/infociencia/article/view/44/0.
Suárez Fuentes RR. Memorias de la acreditación de la carrera de enfermería en la facultad "General Calixto García". Rev Cubana Enfermer [revista en internet]. 2011, Jun [citado 11 de julio 2016]; 27(2): 189-94. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192011000200011&lng=es.
Lores-Estrada R, Cabezas-Chamizo O, Díaz-Delgado D, Franco-Alvarado O, Arenas-Falcón B. Proceso de autoevaluación para la acreditación docente en el marco de la evaluación educativa. Panorama Cuba y Salud [revista en internet]. 2011 [citado 11 de julio 2016]; 6(4). Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/368.
Tejeda Díaz R. La evaluación y acreditación de competencias profesionales en la educación superior. Universidad y Sociedad [revista en internet]. 2011 [citado junio de 2015]; 3(1). Disponible en: http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/216.
Grau León IB, Barciela González Longoria MC, Hernández Martínez CD, Cabo García R. Pertinencia e impacto social de la carrera de estomatología periodo 2003-2007. Rev haban cienc méd [revista en internet]. 2009, Nov [citado 11 de julio 2016]; 8(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2009000400025&lng=es.
Julián Ricardo M. C, M Ugarte, R. Portuondo, P Galindo. Pertinencia e impacto social de la carrera de Ingeniería Química de la Universidad de Camagüey. Tecnología Química [revista en internet]. 2005 [citado 11 de julio 2016]; 25(3): 1-6. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=445543748006.
Cedeño García B, del Toro Borrego M, Nápoles Gallardo E, Castillo Pacheco N. Experiencias en la evaluación del impacto y la pertinencia en la carrera de Agronomía del Centro Universitario de Las Tunas. Centro Universitario "Vladimir Ilich Lenin" de Las Tunas. 2009. Innovación Tecnológica [revista en internet]. 2009 [citado 2 de marzo 2015]; 14(4).
Madariaga Pérez L, Peralta Benítez H, Ballbé Valdés A, González Sánchez M. Proceso de autoevaluación de la carrera de Medicina de La Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila para su acreditación. MEDICIEGO [revista en internet]. 2014 [citado 11 de julio 2016]; 20(1). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol_20_1_14/.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.