Use of homophones in written language for students of medical sciences

Authors

  • Vivian Vicet Isaac Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas.
  • Alina Velázquez Amador Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas.
  • Elizabeth Chong Hernández Escuela Militar "Camilo Cienfuegos"
  • Zaily Arévalo Gornache Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas.
  • Dianelis Gómez Rodríguez Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas.

Keywords:

COMMUNICATION, APTITUDE.

Abstract

In diagnoses made to students of medical sciences, in the degree of health technology, difficulties were detected in the domain of written communication. The diagnosis was made to 40 students of the first year of the specialties of Dental Care and Vector Control and Surveillance, of "Dr. Zoilo Enrique Marinello Vidaurreta" Faculty of Medical Sciences of the University of Medical Sciences of Las Tunas. The study period ranged from September to March 2014. The following methods and techniques were used: documentary review of graduation reports, pedagogical diagnoses and surveys to students and teachers. The results of the research showed poor knowledge on the use of homophones in writing. Hence, a pamphlet was created to develop spelling skills in the use of the main homophones of the Spanish language that in their writing bear the graphemes b, v, s, c, z, x, y, ll, g, j, h. The essential elements of the pamphlet are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vivian Vicet Isaac, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas.

Liceniada en Educación especialidad Español- Literatura. Máster en Didáctica de la Educación Superior.

Profesora Auxiliar.

Alina Velázquez Amador, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas.

Liceniada en Educación especialidad Español- Literatura. Máster en Didáctica de la Educación Superior.

Profesora Auxiliar.

Elizabeth Chong Hernández, Escuela Militar "Camilo Cienfuegos"

Liceniada en Educación especialidad Español- Literatura. Máster en Didáctica de la Educación Superior.

Profesora Instructor.

Zaily Arévalo Gornache, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas.

Liceniada en Educación especialidad Español- Literatura.

Profesora Instructor.

Dianelis Gómez Rodríguez, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas.

Liceniada en Educación.

Profesora Asistente.

References

Abello Cruz AM, Montesinos Pérez JR. Cuaderno de trabajo de Ortografía: 11no grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2007.

Alpízar Castillo R. Para Expresarnos Mejor. La Habana: Editorial Científico–Técnica; 2001.

Alvero Francés F. Lo esencial en la Ortografía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1991.

Balmaseda Neyra O. Enseñar y Aprender Ortografía. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. 2001.

Borge JL. Gran Diccionario Enciclopédico Ilustrado. 1ra ed. Barcelona, España: Editorial Grijalbo; 2000.

Diccionario Océano Práctico de la Lengua Española. Barcelona: Océano; 1999.

García Moreno ML, León González F. Cuaderno de trabajo de Ortografía: 10mo grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2007.

Martí Pérez JM. José Martí: obras completas. La Habana, Cuba: Editorial de Ciencias Sociales; 1991.

López Díaz JA. Cuaderno de trabajo de Ortografía: 12 grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2007.

Marina Hernández L. Ortografía. 3ra ed. Ciudad de La Habana: Editorial Científico-Técnica; 2011.

Navarro J. Enciclopedia Autodidáctica Interactiva Océano. Barcelona, España: Editorial Océano; 2000.

Real Academia Diccionario de la Lengua Española, 21 ed.

Ruiz Hernández JV, Miyares Bermúdez E. Ortografía teórico-práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1986.

Ortografía Integral. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2010.

Published

2016-12-06

How to Cite

1.
Vicet Isaac V, Velázquez Amador A, Chong Hernández E, Arévalo Gornache Z, Gómez Rodríguez D. Use of homophones in written language for students of medical sciences. Rev. electron. Zoilo [Internet]. 2016 Dec. 6 [cited 2025 Sep. 20];41(11). Available from: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/964

Issue

Section

Brochures