Scientific production of the teaching staff of Dentistry in Las Tunas, 2012-2017
Keywords:
ORAL MEDICINE, FACULTY, MEDICAL, SCIENTIFIC PUBLICATION INDICATORS.Abstract
Background: a university is internationally recognized in proportion as its teaching staff has a higher scientific production. Knowing and increasing the scientific production of the faculty must be vital to successfully fulfill the social goal of the universities.
Objective: to characterize the scientific production of the teaching staff of Dentistry in the province of Las Tunas, from 2012 to 2017.
Methods: a descriptive, longitudinal, retrospective study was carried out with the faculty and during the period declared in the objective. The universe was made up of 120 teachers. Variables measuring academic formation, postgraduate studies, index of publications, participation in conferences, awards and recognitions were analyzed. The data were processed according to the descriptive statistics.
Results: the study showed the existence of only two doctors of science (1,66 %) within the staff. More than half of the faculty holds the academic degree of Master of Science and / or Specialists of First and Second Degrees. The teaching ranks represent 31,66 %. No doctorate or master’s degrees related to the specialty are developed. The publication index is 1,52, with only 0.01 in the Web of Science. The participation of teachers in national and international conferences is low.
Conclusions: the scientific production of the teaching staff of Dentistry in the province of Las Tunas, in the period 2012-2017, was characterized.
Downloads
References
de Cárdenas Cristía A, Fernández Figueroa L. Producción científica sobre evaluación de bibliotecas universitarias en Scopus y WOS en el período 2003-2014. Rev. Cuba. Inf. Cienc. Salud [revista en internet]. 2015 [citado 30 de abril 2018]; 26(3). Disponible en: http://www.redalyc.org/html/3776/3776457 62005/.
Hernández Gómez M, Olivera Cuadra D, Alonso Reyes M, Rodríguez Niebla K, Cárdenas Carvajal M, Rodríguez Aguilera F. Preparación del estudiante de Medicina en la prevención y control del dengue. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2014 [citado 30 de abril 2018]; 6(1). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/320.
Castañeda Pérez ID, Sánchez Arrastía D. Aspectos éticos y vulnerabilidades en la producción científica. Rev Cub Med Mil [revista en internet]. 2014 [citado 30 de abril 2018]; 43(3). Disponible en: http://www.medigraphic.com/pdfs/revcubmedmil/cmm-2014/cmm143a.pdf.
Chen NS, Fang WC. Guest editorial: grand challenges and research directions in e-learning of the 21th century. Educational Technology & Society [revista en internet]. 2013 [citado 30 de abril 2018]; 16(2): 12. Disponible en: http://search.proquest.com/openview/05a67cffcde5946ee3ac6266f10e9916/1?pq-origsite= gscholar&cbl=1586335.
Tai CH, Lee CW, Lee Y. Research trends in the field of e-learning quality, 2003-2012: a citation analysis. En: Proceedings of the 19th ISSAT International Conference on Reliability and Quality in Design; 2013 August 5-7, Honolulu, Hawaii, U.S.A.; 2013.
Concepción González V, Ramos González HL. Publicaciones científicas de los docentes de la Facultad de Medicina de Villa Clara (2011-2013). Edumecentro [revista en internet]. 2015 [citado 30 de abril 2018]; 7(1): 106-119. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/537/pdf_56
Báez Dueñas RM, Santana Espinosa MC, González Cobas B, Gómez Gómez. Compendio de documentos rectores del trabajo normativo de las categorías docentes y condecoraciones. Revista INFODIR [revista en internet]. 2009 [citado 30 de abril 2018]; (8). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/infd/n809/infd160 9.htm.
González Puerto Y, Díaz Díaz J, Maceira Brito J, Alvarado Peruyero JC. La producción científica: un reto en Enfermería Rev Cubana Enfermer [revista en internet]. 2013 [citado 30 de abril 2018]; 29(1). Disponible en: http://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/102/43.
MINSAP. Relatoría del II Encuentro Nacional de Publicaciones Científicas de la Salud. Cuba: Pinar del Río; 2016.
Dorta Contreras AJ. En defensa de nuestra producción científica. ACIMED [revista en internet]. 2006 [citado 30 de abril 2018]; 14(3). Disponible en: http://core.ac.uk/download/pdf/11880926.pdf.
Barciela González MC, Grau León IB, Fernández Pratt MJ, Rosales Reyes S. Calidad del claustro de profesores de la Facultad de Estomatología. Revista Habanera de Ciencias Médicas [revista en internet]. 2014 [citado 30 de abril 2018]; 29(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/36 7.
Casanova Moreno MC, Trasancos Delgado M, Ramírez Pérez N, Concepción Royero MT, Prats Álvarez OM. Preparación pedagógica y producción científico educacional en profesores de Salud Pública. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2013 [citado 30 de abril 2018]; 5(3). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/251.
Rodríguez Aguilera F, Alonso Reyes M, Vázquez González y, Martínez Ribot G, Hernández Gómez M, Olivera Cuadra D. Preparación pedagógica y producción científica de docentes que imparten Salud Pública en Villa Clara. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2016 [citado 30 de abril 2018]; 8(2). Disponible en: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=65034.
Corrales-Reyes IE, Rodríguez M DJ, Reyes JJ, García M. Limitantes de la producción científica estudiantil. Educ. Med. [revista en internet]. 2017 [citado 3 de febrero de 2017]; 18(3): 199-202. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2016.11.005
Corrales-Reyes IE, Dorta-Contreras AJ. Students' scientific production: a proposal to encourage it. Medwave [revista en internet]. 2018 [citado 3 de febrero de 2017]; 18(1): e7166. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5867/medwave.2018.01.7166.
Werlinger Cruces F, Coronado Vigueras L, Ulloa Marín C, Candia Pérez O, Rojas Alcayata G. Metodología y visibilidad en los medios de divulgación científica de las tesis de pregrado en Odontología. EducMedSuper [revista en internet]. 2014 [citado 3 de febrero de 2017]; 8(2). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index .php/ems/article/view/316/169.
Ureña Espinosa M, Rodríguez González Y, Panizo Bruzón SE, Bosch Utra K, Pérez Espinosa Y. Caracterización del claustro de profesores de la carrera de Estomatología en la provincia de Las Tunas. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2015 [citado 16 de julio 2018]; 40(6). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/52.
Dorta Contreras AJ. Desarrollar la cultura de autor: educar y estimular la producción científica en revistas cubanas. Medisur [revista en internet]. 2016 [citado 16 de julio 2018]; 14(3). Disponible en: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=66783.
Chávez Godoy JC, Sehara Martínez D. Necesidad de potenciar la producción científica a partir del trabajo científico metodológico. Gac Méd Espirit [revista en internet]. 2018 [citado 16 de julio 2018]; 20(1). Disponible en: http://www.medigraphic.com/pdfs/espirituana/gme-2018/gme181d.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.