Satisfaction with the door-to-door screening associated with COVID-19 carried out by students of health sciences
Keywords:
COVID-19, CORONAVIRUSES, SARS-CoV-2, MANDATORY TESTING, STUDENTSAbstract
Background: the satisfaction of the population and the basic health teams with the door-to-door screening associated with COVID-19 can offer an element of quality.
Objective: to assess the level of satisfaction of the population and the basic health teams with the door-to-door screening associated with COVID-19 carried out by students of the University of Medical Sciences of Las Tunas, from April 18 to May 18, 2020.
Methods: a descriptive cross-sectional study was carried out at the aforementioned institution and during the period herein declared. Out of a universe of 111,050 screened houses, 25,772 were randomly selected (represented by a family member for the survey). The following variables were studied: houses to be screened and screened per day, satisfaction of the population and of the basic health teams.
Results: Jobabo with 71,3 % of the total houses of the municipality and the Guillermo Tejas Silva health district with 89,9 % of the total houses of the district obtained the highest averages of daily screenings. The health districts with the highest average of visits to the same house in the period were Manuel “Piti” Fajardo Rivero (22,2), Rafael Izquierdo Ramírez (22) and Gustavo Aldereguía Lima (21,3). Those polled assured that the students asked about: presence of clinical manifestations (97,8 %), arrival of travelers (97,4 %), relatives in isolation (96,4 %) and explanation of protection measures (94,9 %). 97.9 % of the basic health teams and 95.8 % of the population reported good satisfaction with the door-to-door screening.
Conclusions: there was good satisfaction with the door-to-door screening carried out by the students.
Downloads
References
Cuba. Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas. Infecciones por coronavirus. Temas de salud. [en línea]. 2020 [citado 13 de mayo 2020]. Disponible en: https://temas.sld.cu/coronavirus/covid-19/.
Bravo-García E, Magis-Rodríguez C. La respuesta mundial a la epidemia del COVID-19: los primeros tres meses. Boletín sobre COVID-19 Salud Pública y Epidemiología. Departamento de Salud Pública de la Facultad de Medicina de la UNAM [revista en internet]. 2020 [citado 26 de junio 2020]; 1(1). Disponible en: http://dsp.facmed.unam.mx/wp-content/uploads/2013/12/COVID-19-No.1-03-La-respuesta-mundial-a-la-epidemia-del-COVID-19-los-primeros-tres-meses.pdf.
Santos-Velázquez T, Panizo-Bruzón SE, Díaz-Couso Y, Sánchez-Alonso N. Conocimientos de estomatólogos sobre prevención y control de la COVID-19. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2020 [citado 26 de junio 2020]; 45(3). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2292.
García-Herrera AL, Medina-Tápanes E, Martínez-Abreu J, Mestre-Cárdenas VA, Moliner-Cartaya M. Pesquisa activa de pacientes sintomáticos respiratorios, esencia de la prevención de la COVID 19. revmedicaelectronica [revista en internet]. 2020 [citado 26 de junio 2020]; 42(2). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3864.
Diccionario de la Real Academia Española. 23a ed. España: Asociación de Academias de la Lengua Española; 2014. Pesquisa; [en línea]. Disponible en: https://dle.rae.es/pesquisa?m=form.
Fernández Sacasas JA, Díaz Novás J. Algunas consideraciones teóricas sobre la pesquisa activa. Rev Cubana Med Gen Integr. [revista en internet] 2009 [citado 26 de junio 2020]; 25(4): 107-116. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252009000400011&lng=es.
Diccionario de la Real Academia Española. 23a ed. España: Asociación de Academias de la Lengua Española; 2014. Calidad; [en línea]: https://dle.rae.es/calidad?m=form.
Camacaro PR. Hacia una aproximación de la evaluación de la calidad en Educación Superior. Rev. Atlante: Cuad. Educ. Des [revista en internet]. 2018 [citado 26 de junio 2020]. Disponible en: http://www.eumed.net/2/rev/atlante/2018/02/calidad-educacion-superior.html.
Antón-Talledo CE. La calidad educativa: unidad y diversidad. Opuntia Brava [revista en internet]. 2019 [citado 22 de septiembre 2019]; 11(3): 342-50. Disponible en: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/ opuntiabrava/article/view/818.
MINSAP-Cuba. Síntesis del plan de estudio de la carrera de Estomatología [en línea]. 2020 [citado 26 de junio 2020]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/ucmh/estudios-academicos-autofinanciados/plan-de-estudio-de-la-carrera-de-estomatologia/.
MINSAP-Cuba. Síntesis del Plan de Estudio de la Carrera de Medicina [en línea]. 2020 [citado 26 de junio 2020]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/ucmh/estudios-academicos-autofinanciados/sintesis-del-plan-de-estudio-de-la-carrera-de-medicina/.
MINSAP-Cuba. Síntesis de los planes de estudio de las carreras de Tecnología de la Salud [en línea]. 2020 [citado 26 de junio 2020]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/ucmh/consejo-de-direccion-ucmh/direccion-docente-metodologica/sintesis-de-los-planes-de-estudio-de-las-carreras-de-tecnologia-de-la-salud/.
Santos-Velázquez T, Panizo-Bruzón SE. Acciones educativas para atender la diversidad estudiantil en Estomatología en el contexto de la COVID-19. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2020 [citado 26 de junio 2020]; 45(4). Disponible en: http:// revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2334.
Falcón-Hernández A, Navarro-Machado V, Díaz-Brito A, Delgado-Acosta H, Valdés-Gómez M. Pesquisa activa masiva poblacional para la COVID-19. Experiencia con estudiantes de las ciencias médicas. Cienfuegos. Medisur [revista en internet]. 2020 [citado 26 de junio 2020]; 18(3): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4655.
Guan W-j, Liang W-h, Zhao Y, Liang Heng-r, Chen Zi-s, Li Yi-m, et al. Comorbidity and its impact on 1590 patients with COVID-19 in China: a nationwide analysis. Eur Respir J. [revista en Internet]. 2020 [citado 26 de junio 2020]; 55: 2000547. Disponible en: https://erj.ersjournals.com/content/erj/55/5/2000547.full.pdf.
Chan JF-W, Yuan S, Kok K-H, To Kelvin K-W, Chu H, Yang J, et al. A familial cluster of pneumonia associated with the 2019 novel coronavirus indicating person-to-person transmission: a study of a family cluster. The Lancet [revista en internet]. 2020. [citado 28 de junio 2020]; 395(10223): 514-523. Disponible en: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30154-9.
Gómez-Murcia PR, Mc Farlane-Martínez E, García-Acosta R, González-Molina L, Armas-Pérez L. Magnitud de la pesquisa activa en diagnóstico de tuberculosis implementada en grupos vulnerables. Matanzas 2009-2013. revmedicaelectronica [revista en internet]. 2016 [citado 26 de junio 2020]; 38(3): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/1661.
Molina-Raad V. Caracterización del componente estudiantil en la pesquisa activa relacionada con la COVID-19. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2020 [citado 26 de junio 2020]; 45(3). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/ article/view/2260.
Guilarte-Rojas CJ, Rojas-Rodríguez LY. La pesquisa activa, deber de estudiantes y profesionales de la salud. 16 de abril [revista en internet]. 2020 [citado 26 de junio 2020]; 59(276): e912. Disponible en: http://www.rev16deabril. sld.cu/index.php/16_4/article/view/912.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.