A methodology for the content on lifestyle of women of childbearing age in the training of the family doctor
Keywords:
PROFESSIONAL TRAINING, EDUCATION, MEDICAL, METHODOLOGY, LIFE STYLE, WOMEN, FERTILE PERIODAbstract
Background: it is necessary to continue improving the training process of residents of the specialty of family medicine.
Objective: to propose a methodology to weigh up the educational content on lifestyle of women of childbearing age in the training of family medicine residents.
Methods: an intervention study was carried out in the training process of residents of the specialty of family medicine, at the “Manuel Aquiles Espinosa Salgado” University Polyclinic of the municipality of Las Tunas. The study included the checking of the curriculum and syllabus of the specialty, resolutions and regulations of postgraduate education and research related to the training model of Cuban doctors. The pedagogical conception and the proposed methodology were presented, in two workshops, to 23 teachers, intentionally selected.
Results: a methodology was developed for the treatment of the educational content on lifestyle of women of childbearing age, broken down into procedures: organization and planning of the existing conditions in the health district, design and implementation of workshops for the training of teachers and residents, preparation and execution of the topics and the teaching tasks to be developed in the teaching-learning process of family medicine residents and knowledge acquisition by the residents. The actions of each procedure were described.
Conclusions: a methodology is proposed to weigh up the educational content on lifestyle of women of childbearing age, adapted to the conditions of the teaching-learning process of family medicine residents.
Downloads
References
Alemañy Pérez E. Alcance del modelo del especialista en medicina general integral [tesis]. La Habana. Cuba: Instituto Superior De Ciencias Médicas de La Habana Facultad Miguel Enríquez; 2018. Disponible en: https://files.sld.cu/digitalizacion-bmn/files/2018/01/385.05.pdf.
Pernas Gómez M, Arencibia Flores L, Ortíz García M. El plan de estudio para la formación del médico general básico en Cuba: Experiencias de su aplicación. Educ. Med. Super. [revista en internet]. 2001, Abr [citado 20 de diciembre 2021]; 15(1): 9-21. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_art text&pid=S0864-21412001000100002&lng=es.
Partido Comunista de Cuba. Objetivos de Trabajo del Partido Comunista de Cuba aprobados por la Primera Conferencia Nacional. Escambray; Villa Clara [en línea] 2012 [citado 20 de diciembre 2021]. Disponible en: http://www.escambray.cu/wp-content/uploads/2012/02/tabloide_objetivos_conferencia.pdf.
Bonal Ruiz R. Modelos sobre promoción de salud en medicina familiar internacional e implicaciones en medicina general integral. EDUMECENTRO [revista en internet]. 2019, Jun [citado 20 de diciembre 2021]; 11(2): 175-191. Disponible en: http://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1331.
Valls Pérez B, Calderón Larrañaga S, March Cerdà JC, Oltra Rodríguez E. Formación en salud comunitaria: retos, amenazas y oportunidades. Informe SESPAS 2018. Gaceta Sanitaria [revista en internet]. 2018 [citado 20 de diciembre 2021]; 32(1): 82-85. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2018.07.007.
Santana M, Esquivel M, Herrera R, Castro B, Machado M, Cintra D, et al. Atención a la salud materna infantil en Cuba: logros y desafíos. Rev. Panam. Salud Pública [revista en internet]. 2018 [citado 20 de diciembre 2021]; 42: e27. Disponible en: https://doi.org/10.26633/RPSP.2018.27.
Hierrezuelo-Rojas N, Fernández-González P, León-Guilart A, Girón-Pérez E. Conocimientos sobre planificación familiar en mujeres dispensarizadas por riesgo reproductivo preconcepcional. Revista Cubana de Obstetricia y Ginecología [revista en internet]. 2021 [citado 20 de diciembre 2021]; 46(3). Disponible en: http://www.revginecobstetricia.sld.cu/index.php/gin/article/view/540.
Gámez-Urgellés L, Hechavarría-Salazar L, Meriño-Lao L, García-Turro L, Francis-Jarrosay D. Intervención educativa en mujeres con riesgo reproductivo preconcepcional. Revista Información Científica [revista en internet]. 2012 [citado 21 de diciembre 2021]; 75(3). Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/download/825/1783.
Ramos-Hernández R, Díaz-Díaz A, Valcárcel-Izquierdo N. Las competencias profesionales específicas en la formación de los especialistas en Medicina General Integral. Educación Médica Superior [revista en internet]. 2017 [citado 21 de diciembre 2021]; 32(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1188.
García M, Lucero G. Riesgo preconcepcional y embarazo en la adolescencia desde un enfoque epidemiológico y preventivo. Rev. Eug. Esp. [revista en internet]. 2019, Jun [citado 21 de diciembre 2021]; 13(1): 88-102. Disponible en: https://doi.org/10.37135/ee.004.06.07.
Ministerio de Justicia Gaceta Oficial de la República de Cuba. Resolución No. 65 Ordinaria de 5 de septiembre de 2019. Decreto - Ley No. 372/2019 Del sistema nacional de grados científicos. (GOC-2019-772-O65). Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/decreto-ley-372-de-2019-de-consejo-de-estado.
Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Médicas; 2017 [citado 10 de noviembre 2021]. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2017/06/02/modelo-formativo-del-medico-cubano-bases-teoricas-y-metodologicas/.
De Armas Ramírez N, Valle Lima A. Resultados científicos en la investigación educativa. Transformación [revista en internet]. 2014 [citado 20 de diciembre 2021]; 10(2). Disponible en: https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1539.
Tamayo Rodríguez Y, Infante Cabrera Y. Metodología para el tratamiento didáctico de la cultura de paz en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la historia. Opuntia Brava [revista en internet]. 2018 [citado 20 de diciembre 2021]; 6(2): 72. Disponible en: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/341.
Jevey A. Concepción didáctica para la formación de nociones y representaciones histórico-temporales en los escolares primarios [tesis]. Las Tunas, Cuba: Instituto Superior Pepito Tey; 2007 [citado 20 de diciembre 2021]. Disponible en: https://repositorio.uho.edu.cu/xmlui/handle/uho/5229.
Moreira Vera D, Zambrano Cedeño J, Machado Ramírez E. Fundamentos del proceso de vinculación universitaria en la formación de una Cultura de Producción. Opuntia Brava [revista en internet]. 2019 [citado 20 de diciembre 2021]; 11(3): 117-28. Disponible en: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/795.
Mayedo-Nuñez Y, Cruz-López H, Rodríguez-Deveza R, Escobar-Rosabal A. La tarea comunicativa profesional estomatológica para la evaluación sistemática del inglés con fines específicos. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2021 [citado 20 de diciembre 2021]; 46(6). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2939.
Agüero-Batista N, León-Acebo M, Quintero-Díaz C. Tratamiento del contenido económico en la formación de los estudiantes de la carrera de Medicina. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [revista en internet]. 2019 [citado 20 de diciembre 2021]; 44(5). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1966.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.