Need of postgraduate activities for nurses of clinical and surgical areas
Keywords:
NURSING, EDUCATION, GRADUATE, PERIOPERATIVE NURSING.Abstract
Background: nurses are concerned about providing quality care to patients and increasing their scientific and technical level by means of postgraduate education.Objective: to determine the needs of postgraduate education for nursing professionals in clinical and surgical areas, as well as in services of primary and secondary health care, from Las Tunas municipality.
Methods: an exploratory, descriptive and cross-sectional study was carried out. A survey was applied to 142 nurses with more than two years of experience looking after patients with medical and surgical conditions, from a universe of 425 professionals from the polyclinics of that municipality and two provincial centers: "Carlos Font Pupo” nursing home and "Ernesto Guevara de la Serna" Teaching General Hospital from January to December, 2014.
Results: the 55,6 % of the nurse sample has from 6 to 10 years of experience looking after patients with clinical and surgical conditions; 50,7 % of them work in secondary health care and a 49,3 % in primary health care; the 90,15 % did not receive sufficient preparation in their undergraduate studies; the 60,5 % are not satisfied with the current postgraduate system for nursing; only a 1,4 % has received training, and the 2,1 % received a workshop related to medical and surgical activities.
Conclusions: the impending need of postgraduate activities for the professional development of registered nurses who work in surgical medical activities is evident.
Downloads
References
Dugas, B. W. Tratado de Enfermería práctica. 5ª. ed. México: McGraw-Hill Interamericana Editores S.A de C.V; 2000.
Lemus Bocalandro O. Resultados en la formación del primer grupo de residentes de la especialidad en enfermería materno infantil. Rev Cubana Enfermer [revista en internet]. 2009, Jun [citado 2 de junio 2015]; 25(1-2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-031920090 00100011&lng=es.
Bello Fernández N. Fundamento de enfermería. Tomo I. La Habana: Editorial Ciencias médicas; 2006. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros_texto/fundamentos_denefermeriatomoi/pagina_legal.pdf.
Zubizarreta Estévez MM, Fernández Vergel C, Sánchez Rodríguez Neida. La educación avanzada en enfermería. Realidad y desafíos. Educ Med Super [revista en internet]. 2000, Dic [citado 3 de julio 2015]; 14(3): 236-247. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-214 12000000300004&lng=es.
República de Cuba. Ministerio de Salud Pública. Programa de Desarrollo para la Formación de Enfermería. Su educación continuada y posgraduada en Cuba. Proyecto OPS/Canadá/Cuba. Ciudad de La Habana,
Harzheim E, Casado Vicente V, Bonal Pitz P. La formación de profesionales de salud para la APS y Salud Familiar y Comunitaria en América Latina y Europa Eurosocial Salud: IRD; 2009, Sept [citado 3 de julio 2015]. Disponible en: http://www.msal.gov.ar/observatorio/images/stories/documentos_formacion/acerca_de/HARZHEIM.CASADOVICENTE-Formacion_profesional_para_la_APS.pdf.
Agramonte del Sol A, Farres Vázquez R, Vento Iznaga FE, Mederos Dueñas M, Pallasá Cádiz JL, Batista Planas Vicenta P. Consideraciones sobre la educación de posgrado en Enfermería. Rev Cubana Enfermer [revista en internet]. 2011, Dic [citado 3 de julio 2015]; 27(4): 257-268. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192011000400003&lng=es.
Barco-Díaz V, Álvarez-Figueredo Z, Miranda-Pérez Y, Alvarado-Peruyero J, Sánchez-Martínez E. Comportamiento de la superación de posgrado en licenciados en enfermería del municipio Cienfuegos. Medisur [revista en internet]. 2010 [citado 3 de julio 2015]; 8(4). Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/1202.
Álvarez, RG. Propuesta preliminar de Diseño Curricular para la especialidad de Enfermería Médico – Quirúrgica. [Tesis de maestría] ENSAP. La Habana, Cuba: 2001.
Agramonte del Sol A, Farres Vázquez R, Vento Iznaga FE. Reflexiones necesarias para aplicar los principios de la enseñanza en la educación de postgrado en Enfermería. Rev Cubana Enfermer [revista en internet]. 2012, Mar [citado 3 de julio 2015]; 28(1): 4-22. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192012000100003&lng=es.
Mur-Villar N, Iglesias-León M, Aguilar-Cordero M. Valoración de la formación docente desde los problemas asistenciales en el especialista de Enfermería Materno Infantil. Medisur [revista en internet]. 2010 [citado 3 de julio 2015]; 8(5). Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/897.
Durán Arrieta G. Orientación profesional en la educación posgraduada de enfermería en centros de hospitalización. Revista Cubana De Educación Médica Superior [revista en internet]. 2013, Jul [citado 3 de julio 2015]; 27(3): 200-206. Disponible en: MedicLatina.
Salas Perea C, Díaz Hernández L, Pérez Hoz G. El currículo de formación de especialistas médicos basado en competencias laborales. Revista Cubana De Educación Médica Superior [revista en internet]. 2013, Jul [citado 3 de julio 2015]; 27(3): 262-274. Disponible en: MedicLatina.
Suárez Rosas L. La especialidad en Organización y Administración de Salud Pública y la Escuela Cubana de Salud Pública. Revista Cubana De Salud Pública [revista en internet]. 2012, Jul [citado 3 de julio 2015]; 38(3): 438-450. Disponible en: MedicLatina.
Rojas Jiménez de Castro M, Moreira Noa R, Diéguez Martínez M, Noa Delgado I. Propuesta de capacitación en Licenciados en Enfermería sobre utilización de la auriculoterapia en el asma bronquial. Revista Información Científica [revista en internet]. 2013; [citado 3 de julio 2015]; 78(2). Disponible en: http://www.gtm.sld.cu/sitios/ojs243/index.php/ric/article/view/108.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content under the principle that making research freely available to the public supports a greater exchange of global knowledge. This means that the authors transfer the copyright to the journal, so that copies and distribution of the contents can be made by any means, as long as the authors' acknowledgment is maintained. These terms are a reflection that the journal assumes copyright under Creative Commons licenses, specifically under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Registration and submission of articles to the journal is free. The processing, including review, editing and publication, is completely free of charge.
